Ursprungligen postat av Gös Jonas
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Regler om Asp
Collapse
X
-
Är asp gott? Har jag missat en delikatess?
Går det att köpa i hallarna eller måste jag rycka upp den själv?
Är det hedströmmen som är bäst inom bilavstånd från Stockholm?Senast ändrad av Stenbocken; 2007-05-07, 20:32.Skräddarsydda företagsaktiviteter och konferenser - www.eventguiden.com
Kommentera
-
Lokalbor vid vitt skilda vatten har tippsat om allehanda anrättningar av aspen! Vid Sagån ansågs fisksoppa kokad på Asp vara en höjdare.Ursprungligen postat av Stenbocken Visa inläggÄr asp gott? Har jag missat en delikatess?
Går det att köpa i hallarna eller måste jag rycka upp den själv?
Är det hedströmmen som är bäst inom bilavstånd från Stockholm?
Vid en "annan" å ansågs det att aspen var en gourmémåltid som rökt(annars dög den mest som hönsföda).
Vid ännu en annan å pratade di gamle om inkokt Asp som något man absolut inte fick missa(även här ansågs aspen vara bra hönsfoder).
"Tyvärr" finns det inga aspar i saluhallarna, så du måste nog fixa dom på annat vis.
Kommentera
-
Jag kan berätta att min morfar fiskade asp långt upp i Örsundaån (Torstuna socken norr om Enköping). Detta skedde under 1930-talet. Han lade nät på nätterna och for runt till bönderna i bygden på dagarna med fångsten. Den veckan då aspen gick till fick han mer i inkomst än för en månads jordbruksarbete åt dessa bönder. Det var uppenbart att dessa fiskar var eftertraktade till matbordet.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Den smakar både bra som grillat och stekt, speciellt när den i ån har lekt.
Knaprigt och fin bara äta med händerna, kanske måste du sen ta bort aspfjäll från tänderna.
År 1930 en bonde på asp blev rik, de smakade bättre än lax och sik.
BeBest han har aspätande i sina gener, de simmar runt i hans fjälliga gener.
Hans morfar la sina nät om natten, måhända tjuvfiske i asprika vatten.
Sen åka runt och sälja till bönder, trots att hans aspvatten nu fiskats sönder.
För BeBest morfar var en fattig dräng, som sov i en äcklig och lortig säng.
Kunde inte motstå att på asp tjäna en hacka, som feta bondfar la på en macka.
Det verkar som om traditionen nu dött ut, eller är det så enkelt att aspen är slut.
BeBest nu är lack på sin morsans far, för att han i socknen inte lämnade någon asp kvar.
Men Limnos föredrar braxen så feta, att de smakar skit tycks endast resten i familjen veta.
Han suktar efter en braxen inkokt i sitt slem, bara tanken får honom att rusa hem.
Fast en sak han inte riktigt minns, är att asp egentligen är det godaste som finns.
Äh shit det asp vi vill ha!!
Kommentera
-
Känns som att det kan vara som jag befarade då, att aspen kan vara en smakupplevelse jag missat.
Någon som har svar på min andra fråga då? Är det till Hedströmmen jag ska bege mig inom bekvämt avstånd från Stockholm?Skräddarsydda företagsaktiviteter och konferenser - www.eventguiden.com
Kommentera
-
Gös, Jonas, kokt i sin egen sky
Det är gott
I koja som slott
Asp, Jonas, kokt i sin egen avsky
smakar dy
och ger bot
eller åtminstonde hot
Esh. Jag är nog ingen poet."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Ode to Stockholmare
Stockholmare är noga med sina vener, och tror att de har bättre gener
Bönder säger de är dumma djur, stockholmare är smarta - vilken tur!
Asfalt och betong, man vill ju nypa dem med tång!
Asp finns inte i strömmen, men det vore drömmen
Jonas kunde äta gott, i skuggan av ett slott
I Uppsala är aspen kungens vilt, i Stockholm härjar Kalle Bildt!
Nej, nu får det vara nog!"A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Grabbn88Tjena! Börjat hålla på med artfiske och fick upp en grässnultra/skärsnultra idag, undrar om nån vet...2 Foton
-
Kanal: Våra svenska fiskar
2025-05-19, 20:38 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
|
5 svar
412 visningar