öring på vintern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

öring på vintern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• öring på vintern?

Hur går era tankar kring öringfisket på vintern. Skall man fiska grunt eller djupt? Fick inget förra vintern förrän till våren då vattnet hade en temp på ca 4 grader.
    Trollar med 2-3 spön väldigt grunt på 1-3 meters djup på skånska ostkusten. Är fisken på djupare vatten när vattnet är kallare eller är dem bara inaktiva?

Lyckas ni bra med fisket på vintern eller är det hopplöst?

Öringen har korta huggperioder på vintern. Har även läst att öringen kan bli väldigt stationär när det är som kallast.
    Jag fiskar öring med vadare från land med fluga eller spinn. Skrikiga färger såsom rosa eller liknande kan vara en bra färg på vintern. Färgerna som funkade för mig var rosa och grön.

Det jag upptäckte förra vintern var att jag och polarn kunde fiska av en liten sträcka utan en känning eller fisk i sikte... Sen helt plötsligt på samma sträcka kunde vi få två snabba.
    Min teori är att öringen tar snabba raider in på grundvattnet för och käka, tex vid ett plötsligt solsken en mulen dag eller monltäcke en solig dag. För att sen snabbt bege sig ut mot djupare och tryggare vatten.

Det är min teori om havets silver. Dock gäller det sthlm. Och jag tycker absolut inte att det är hopplöst på vintern.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

De finns på grunt vatten av och till de är kallvattensfiskar och påverkas mindre än man tror av vattenkyla dock blir de liksom andra fiskarter långsammare, äter mindre och har kortare huggperioder pga detta.
      Har fått många i vinterkyla på grunt vatten visst gick det då........ på den tiden
      I Stockholms skärgård.
      Tror nog de uppehåller sej längre än man tror på grunt vatten men många gånger ger de bara dina grejor en förströdd blick ända tills rätt tillfälle och presentation kommer gärna sent på eftermiddagen nära mörkret eller då vinden ligger på strand eller framför allt då kanske udde, beror alldeles på, knepiga fiskar men visst hugger de hela tiden det är öppet vatten, tro inget annat bara upp till dej att ta dem och det är inte så lätt.
      Flugfiske är nog ypperligt då små beten som kan fiskas långsamt svårt för dem att genomskåda även på nära håll
      Senast ändrad av TAMTAM; 2009-12-28, 22:13.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Klart att öringen hugger på vinten, inga problem alls, även vid vattentemperaturer nära noll grader, men med markerade huggperioder flera ggr under dagen. Både vid botten och ytan, varierande dag från dag.. Just skymmningen är som Tam tam påpekar bra framför allt om det gått trögt under dagen.Klart läge då! Även vid plötsliga snöfall är det superläge, nästan fångstgaranti om de är där, framför allt de första minuterna.

Fö en av de största havsöringar tagna på spinn i Sthlms skärgård, 12,2 kg? togs när det var -12 i luften..Har själv utan problem tagit fisk vid vattentemp runt 0 och lufttemp runt -10..Både uppblänkt och blänkare, de sistnämnda är mer aktiva och går oftare närmare ytan..I övrigt hugger de på i princip allt..Sämst enligt min erfarenhet på livliga wobblers, även om det oxå går.

Fisken har tagits mellan 0,2 m- till 6-7 ms djup. Ibland hugger de i ytan, ibland frivattnet, ibland botten, dag från dag...bara att testa sig fram men hugger gör de garanterat.. Januari och februari är bra.
        Senast ändrad av Hemi; 2009-12-29, 11:24.

Kommentera

Tack för alla svaren. Då är det med andra ord bara ut o testa och se om man lyckas få någonting.

Kommentera

Minns en marsdag för ett antal år sedan utanför Dalarö.
            Vi fick staka ut båten mellan isflaken för hela plurret var fullt med drivis, lyckades ta oss till något öppet vatten vid en ö skickade i tre spön med Bomber 15A xsil (nu blir Firehand glad) fick två sex kilos öringar med oss hem de bet i ytan mellan drivisen dvs 0 gradigt vatten........så visst biter de
            XSIL är blå med silver folie insert den tog vi många på men är naturligtvis inte det enda som producerar.
            Testa lite skräckfärger ju mörkare väder desto värre färger och lycka till
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

ba på att..

Var ute igår under 4 timmar. Inte ett napp. testade från 1- 15 meter. Men skam den som ger sig. Några bra rapporter har det ju kommit ändå under dessa dagar.

Kommentera

Var på östsidan är bra öringfiske med spinn och flugfiske vadarut

Kommentera

Plötsliga väder omslag,typ snöbyar, har jag haft bra öringfiske i, i skåne Sundvik Ålabodarna Fortuna,

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                  5 svar
                  406 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Grabbn88  
                  Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10