GÖS som matfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

GÖS som matfisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• GÖS som matfisk

Halloj!!!

Tänkte kolla vad folk har för synpunkter om gösen vad gäller matfisk.
    Storlkesbegränsningar osv...

tacksam för svar

mvh
    /Nathe

Jo så mycket vet jag :-)

Kanske ska vara lite mer specifik.
    Det brukar ju vara ett himlla gnäll om vad man får och inte ta upp. Det brukar ju främst gälla gäddstorleken.
    Undrade om det finns någon motsvarade "begränsning" när det gäller gös

Kommentera

Kan man utgå ifrån det som tumregel?

Kommentera

Det beror ju på vad ditt samvete säger.
        Ifall det inte finns minimi/maximimått i vattnet du fiskar i så kan du fundera på vad som är bäst:
        Ta upp ungfiskar på halvkilot eller gamla fiskar på 4+ kg eller att hålla sig till att endast plocka upp de som redan hunnit yngla av sig någon gång och väger runt 1.5 till 3 kg.

Samvetet sätter gränserna om inte reglerna gör det.

Har själv bara ätit Gös en enda gång och det på en restaurang.
        Tyckte inte alls att det var något speciellt men provar så klart några gånger till innan jag avfärdar den som matfisk.

Kommentera

Godaste matfisken enligt mig! 2-3 kilos är lagom storlek.

Kommentera

Skärgårdsgös som är det enda jag fiskar efter är i min mening klart bästa matfisken därute, klår tom lax på matbordet även om egenfångad lax smakar got tdet med men man ska vara ärlig ;-)

Storleksmässigt är det tycker iaf jag 1,5 - 2,5 kg som är godast stora gösar känns det synd att avliva för mat då de som stora gäddor har högre värde för reproduktion och jag vill ha bra gösfiske även framöver så allt stort får gå tillbaka och göra sitt ifred ;-)

Kommentera

ok så man ska sikta in sig på 2kg klassen verkar det som

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                Det beror ju på vad ditt samvete säger.
                Ifall det inte finns minimi/maximimått i vattnet du fiskar i så kan du fundera på vad som är bäst:
                Ta upp ungfiskar på halvkilot eller gamla fiskar på 4+ kg eller att hålla sig till att endast plocka upp de som redan hunnit yngla av sig någon gång och väger runt 1.5 till 3 kg.

Samvetet sätter gränserna om inte reglerna gör det.

Har själv bara ätit Gös en enda gång och det på en restaurang.
                Tyckte inte alls att det var något speciellt men provar så klart några gånger till innan jag avfärdar den som matfisk.
                Varför ta upp "gammal" fisk på 4kg+? en 4kilos beroende på vatten har fler säsonger på sig att leka.
                En större gös håller också bort en del större gäddor från lekbottnarna.
                Smakar inte en stor gös sämre än en mindre 1-2kilos?

Men det är precis som du säger, samvetet sätter gränserna om inte reglerna gör det.

Kommentera

grillade gös för första gången i sommras. va så sjukt J*vla gott. utan tvekan bästa mat fisken ( tycker jag ). den jag tog upp vägde ca 2kg. och de tycker jag blev en helt perfect och lagom storlek.

men sen kommer samvetet. har inte tagit upp någon efter det. sambon jobbar i fiskbilen så de blir mkt annan god fisk.

Kommentera

Som kock till yrket kan jag bara säga att gösen tillhör en av dem absolut godaste fiskarna som man kan äta. Sedan hur man tillagar den är ju en smaksak. Min favorit är är smörstekt gös med rödbetor,kapris,pepparrot och brynt smör samt kokt potatis.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                    5 svar
                    412 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Grabbn88  
                    Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10