GÖS som matfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

GÖS som matfisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Som kock så måste jag säga att gösen är en grym matfisk. Men enligt mig är abborren bättre. Men en fisk som ofta faller i glömska är laken. Vår enda sötvattenslevande torskfisk är riktigt fin men svår att tillaga rätt. Gör man den korrekt så ska den ha samma konsistens som en marulk men med en abborreliknande smak.
    När det gäller storlek på gösen så smakar en 4 kilos precis lika bra som en två kilos. Men med tanke på hur mycket mer rom en stor gös producerar och dess genetik så tycker jag inte man ska ta upp så stora.
    Kolla in nya nummret av Mat&Vänner där hittar ni ett repotage från stället där jag jobbar Gräddhyllan i växjö. Ni finner där ett mycket roligt recept på gös som är kockfångad.
    sigpic
    http://jerkskadad.blogspot.com

Kommentera

Själv har jag 2 sötvattensfavoriter som jag äter ungefär lika sällan och aldrig kan välja vilken som är allra bäst - Sommaröding & Gös..

(nej just det, inte sommarröding - utan Somma-röding :-)

Kommentera

Det finns ingen kock med lite heder som doppar en gösfilé i frityrsmet och friterar den.
        kina krog?

Kommentera

Fritera är inget jag skulle göra som kock. Därimot hade Bengt Öste ett tips på hur man lagar till gös i ett gammalt Visst nappar det avsnitt. Hel gös som man kletade in i blålera sen la i ugn eller på glödbädd. När fisken var klar så sprack leran och när man plockade bort leran så följde skinnet med. Jag kan tänka mig att det blir gott då ingen vätska lämnar fisken. Har viljat testa detta recept sen jag var liten.
          Lite OT men här kommer en länk där man kan se den gösrätt som jag har jobbat med hela hösten. http://matochvanner.se/magasin/mat-vanner-nr-1-2011/879
          sigpic
          http://jerkskadad.blogspot.com

Kommentera

Gösen är en av mina favoriter på matbordet med efter makrill o abborre... de är förövrigt de enda fiskar jag (ibland) dödar för att äta
            http://www.Teamoptimus.net

Kommentera

Gös som matfisk: Lätt den godaste fisken från sötvatten, gösen är ju lite neutral i smaken jämfört med en del andra fiskar. Sommenrödingen som någon nämnde tidigare är fantastisk men skulle inte vilja äta den varje vecka. Om abborre o gädda tycker jag INTE. Att äta alltså. Åt min första insjöfisk i vuxen ålder (västkustbo), är nog därför.

Angående bästa storleken tar jag helst gösar runt 1,5-2kg av två skäl; mjällast kött och så det där med leken förstås. Tillämpar C&R men är ingen "taliban". Vill jag äta en fisk så tar jag den, om den är lovlig alltså...

En fiskhandlare i Feskekörka i Gbg sade en gång " Gösen är så god att man kan tro den kommer från havet"
              Senast ändrad av Hellas; 2011-02-04, 21:07.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
              11 svar
              615 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg byggarn
              av byggarn