GÖS som matfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

GÖS som matfisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om man nu våga ta upp någon gös. Prova Richtermos recept. Det har blivit en favvis hem hos mig de få gånger man ta hem en gös.

Restaurang-god gös !!!

Improviserade ihop en gösrätt som av polaren fick betyget
    "restaurang-god" !!!

4 portioner

Gösfilé från en gös på 1,5 - 2 kilo
    En bit grönmögelost
    3 dl grädde (vispgrädde blir givetvis godast)
    1 liten burk créme fraiche
    1 kruka färsk timjan
    1 burk konserverade kantareller (eller motsvarande färska)
    1 röd lök
    3 stora vitlöksklyftor
    smör att steka i

1. Lägg den putsade filén i en ungsform.

2. Hacka kantareller, rödlök och vitlök fint och fräs i smör i en kastrull.

3. Slå i grädde och créme fraiche och koka upp.

4. Smula i ädelosten och låt den smälta.

5. Hacka halva krukan med timjan och blanda ner i såsen, låt allt puttra ihop en stund och smaka av med salt och peppar.

6. Häll såsen över fisken och kör i ugnen på 150 grader i ca. 15-20 minuter.

Servera med (färsk)potatis och öl/rödvin
    Hugg in !!!
    Senast ändrad av Kattman; 2011-02-03, 20:33.

Kommentera

Gösen är en väldigt överskattad matfisk,. Den är god, men inte så god som många säger. Oftast är det tillbehören som ser till att det blir bra.
      Tex som ovan: smör, rödbetor, kapris, en klassisk smak kombination som även används till andra rätter.
      Men som sagt en bra mat fisk men väldigt överskattad.

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
        Varför ta upp "gammal" fisk på 4kg+? en 4kilos beroende på vatten har fler säsonger på sig att leka.
        En större gös håller också bort en del större gäddor från lekbottnarna.
        Smakar inte en stor gös sämre än en mindre 1-2kilos?

Men det är precis som du säger, samvetet sätter gränserna om inte reglerna gör det.
        Nu när jag läser mitt inlägg igen så kan jag förstå att det kanske missuppfattades lite.
        Vad jag menade var att man hade ett val.
        Att endast plocka upp Gösar som hunnit yngla av sig och väger ungefär mellan 1,5 och 3 kg.
        Eller att göra som en del och inte bry sig om ålder/vikt och ta upp småfisk som inte hunnit yngla av sig och ta upp stor fisk.

Jag ser en stor fisk som något bra när de lever i sjön, inte på matbordet. Oavsett om det är en abborre på 1,5kg, en gös på 4+kg eller en gädda på 6+kg. Alltså, jag är inte förespråkare av att ta upp småfisk eller de större exemplaren. Men alla ser vi olika på detta och så länge reglerna inte säger annat så är det inte mycket att orda om.

Kommentera

Jag håller abborren som godare än gösen..och så slipper man att mäta och krångla.
          Senast ändrad av LazziLax; 2011-02-03, 22:07.
          Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Som kock till yrket och många gästers bedömning så kan man väl förtydliga det hela med att säga Gös är en av de bästa "Insjöfisk" som finns (den har ett delikat kött som är fast och fint lite av smak åt torskhållet) Vad man sen har för tillbehör kan ju diskuteras,jag avnjuter den gärna friterad i frityrsmet, om det sen är den bästa fisken totalt sett det vill jag vara osagt. Jag diggar ju Hälleflundra mer men det är en OT-historia.

Kommentera

Måste hålla med kocken ovan. Gös är lätt den godaste insjöfisken. Ofta ser man även gösen serveras på lite finare restauranger. Sen tycker jag dock att gäddan är en underskattad matfisk. Tillagad på rätt sätt så kan även gäddan bli riktigt god.

Kommentera

Gös är jättegott, men den piskar inte abborre..
                Finns inget som slår ett fat nystekt abborrfile.

Frossa 2.0
                När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd..

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Skärgårdsgös som är det enda jag fiskar efter är i min mening klart bästa matfisken därute, klår tom lax på matbordet även om egenfångad lax smakar got tdet med men man ska vara ärlig ;-)

Storleksmässigt är det tycker iaf jag 1,5 - 2,5 kg som är godast stora gösar känns det synd att avliva för mat då de som stora gäddor har högre värde för reproduktion och jag vill ha bra gösfiske även framöver så allt stort får gå tillbaka och göra sitt ifred ;-)
                  Å andra sidan Rospigg så har en tvåkilosgös fler år framför sig att reproducera sig på och kommer att innan den går till de sälla jaktmarkerna av sig själv att producera fler nya gösar än fyrakilosen innan den når dit...

Nå,det är upp till var och en. Äter nästintill inte insjöfisk alls, undantaget är just gösen och abborren...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    Å andra sidan Rospigg så har en tvåkilosgös fler år framför sig att reproducera sig på och kommer att innan den går till de sälla jaktmarkerna av sig själv att producera fler nya gösar än fyrakilosen innan den når dit...

Nå,det är upp till var och en. Äter nästintill inte insjöfisk alls, undantaget är just gösen och abborren...
                    Fast mortaliteten bland 2-kilosgösar är ju garanterat högre än för en 4+. Den större gösen producerar också fler och större romkorn vilket ger högre kvalité på avkomman. Inom fiskbiologi brukar man (i princip) likställa storleken på individen med dess fitness, d.v.s. dess förmåga att producera fertil avkomma.

Kommentera

vector,tror du missade lite av ironin i mitt inlägg...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                      5 svar
                      424 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Grabbn88  
                      Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10