Hjälp mig att välja Buster RS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig att välja Buster RS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp mig att välja Buster RS

    Hej
    Jag är fortfarande utan båt, det är kris nästan !!
    Kan experter hjälpa mig att välja mellan följande:
    1. http://www.blocket.se/uppsala/Buster....htm?ca=11&w=3
    2. Obs! 2-taktare
    http://www.blocket.se/sodermanland/B...4371.htm?ca=11
    3. Båt och motor 89
    http://www.blocket.se/stockholm/Bust....htm?ca=11&w=1
    4.http://www.blocket.se/stockholm/Bust....htm?ca=11&w=1

    Att jag är ute efter Buster beror på att jag tror på båten som sådan och att det passar mig och det vatten jag fiskar i bra (jig, vertikal o trållning).

  • #2
    Alt 1 känns som en given vinnare i detta bra med 4 takt och en RS behöver 50 hk för att komma till sin rätt och gå riktigt billigt och bra.

    My 2 Cent, efter att ha kört och ägt Bustrar av olika modeller sedan 1983 ;-)

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Alt 1 känns som en given vinnare i detta bra med 4 takt och en RS behöver 50 hk för att komma till sin rätt och gå riktigt billigt och bra.

      My 2 Cent, efter att ha kört och ägt Bustrar av olika modeller sedan 1983 ;-)
      Tack Rospigg, det är min favo. nr 1
      Fler åsikter??

      Kommentera


      • #4
        En Buster RS är ju ganska smal, har den tillräcklig bärighet i aktern för en 50hk 4t motor? Har en känsla av att den kan gräva ner aktern när man gasar på, eller är jag helt ute och cyklar?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          En Buster RS är ju ganska smal, har den tillräcklig bärighet i aktern för en 50hk 4t motor? Har en känsla av att den kan gräva ner aktern när man gasar på, eller är jag helt ute och cyklar?
          Jo Du är helt ute och cyklar när Du säger så, jag har haft en egen RS med 50hk 4Takt och den funkade hur bra som helst, flera i området har haft det också och inga problem alls!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
            En Buster RS är ju ganska smal, har den tillräcklig bärighet i aktern för en 50hk 4t motor? Har en känsla av att den kan gräva ner aktern när man gasar på, eller är jag helt ute och cyklar?
            Ser lite då och då i olika trådar kommentarer liknande din Jester, om att aktern gräver ner sig när man gasar på. En båt kan visserligen bli FÖR baktung men det yttrar sig på andra sätt. Oftast (säger oftast då det som alltid finns undantag) så beror fenomenet med det du nämner på att motorn är felriggad på båten. Sitter för lågt och är feltrimmad (riggvinkel) vid start.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

            Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

            Kommentera


            • #7
              Ok, tänkte bara eftersom RS:n bara är dryga 170cm bred och konstruerad på 2-taktarnas tid då motorerna var lättare än idag att en 4t 50hk skulle vara i tyngsta laget. Men där misstog jag mig. Har aldrig själv haft någon Buster eller ens åkt med i en så det var bara rena spekulationer från min sida.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                Ok, tänkte bara eftersom RS:n bara är dryga 170cm bred och konstruerad på 2-taktarnas tid då motorerna var lättare än idag att en 4t 50hk skulle vara i tyngsta laget. Men där misstog jag mig. Har aldrig själv haft någon Buster eller ens åkt med i en så det var bara rena spekulationer från min sida.
                Nja, om du misstog dig, vet jag inte, din reflektion är helt riktig tycker jag. Jag sa bara att fenomenet med att båten gräver ner aktern vid gaspådrag inte nödvändigtvis har med motorvikten att göra. Däremot kan båten bli så baktung så den sitter som hund med rövklåda. En sån båt är aldrig kul, även om den för övrigt går bra. Jag ställer mig spontant på din sida när det gäller motorval på en så pass liten och smal båt, men har ingen erf. att hänvisa till. Därför får vi tror på det som dom erfarna sagt i ärendet.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                Kommentera


                • #9
                  På min RS hade jag de första 13 åren en Yamaha 40hk 2 takt 3 cylindrig utan trim/tilt, sista 2 åren hade jag på den båten en Yamaha F50 med trim/tilt, den uppvisade inga som helst problem med den ökade vikten utan uppträdde perfekt.

                  Grannen hade en Big Buster som från början hade en 50 hk 2 takt Mercury, senare byttes den mot en 80 hk Mercury 2 takt (max på Big var 60hk) den gick hur bra som helst och var grymt snabb och kul att köra ;-)

                  Så Bustrar tål mera motor än vad tillverkaren ger sken av, enda som kan krångla är ju F-bolagen då man övermotoriserar!

                  Min nuvarande Sun Buster R har max rek på 30 hk jag har en 40 hk 2 takt och skulle inte tveka att hänga på en motsvarande 4 takt om jag fick tag på en till rätt pris, har sett Sun Buster med Hondas 45 hk 4 takt och den är ju bland de tyngsta men funkade det med.

                  Kommentera


                  • #10
                    Nu har jag fått mycket lugnande medicin angående vikten på 4taktaren.
                    Tack

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 546 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 985 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X