Buster rs som robåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster rs som robåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    Har en XSR med en Yamaha F20 och den känns iaf mera robar än andra Bustrar jag haft/har, men jag har inte testat det ännu så bara en känsla, men skrovet är som nämnts annorlunda och går bättre i sjön i låg fart så kanske den kan ros utan att man blir galen, kanske!!
    Pulpeten lär inte vara ivägen om Du sitter som man normalt gör när man ror!
    Aha ok. Vore ju kul om du kunde prova att ro.

Passar på att fråga en sak till..
    XSR är ju godkänd för upp till 20 hk, och XS till 15 hk.
    Men båtarna är ju identiska förutom styrpulpeten.. såhär skriver de om båtarna: "Styrpulpeten som hör till modell XS R ger högre körkomfort. I och med detta ökar den rekommenderade motoreffekten från 15 till 20 hästkrafter."
    Tycker det är lite märkligt att max effekten ökas till 20 hk bara pga komfort..
    Men självklart borde det ju inte vara något problem att köra med 20 hk på XS?

Kommentera

Ursprungligen postat av Blackbird_CaD_ Visa inlägg
      Aha ok. Vore ju kul om du kunde prova att ro.

Passar på att fråga en sak till..
      XSR är ju godkänd för upp till 20 hk, och XS till 15 hk.
      Men båtarna är ju identiska förutom styrpulpeten.. såhär skriver de om båtarna: "Styrpulpeten som hör till modell XS R ger högre körkomfort. I och med detta ökar den rekommenderade motoreffekten från 15 till 20 hästkrafter."
      Tycker det är lite märkligt att max effekten ökas till 20 hk bara pga komfort..
      Men självklart borde det ju inte vara något problem att köra med 20 hk på XS?
      HeHE Du känner inte mig så bra märker jag, åror för mig är en nödlösning och inget annat, så den dagen motorn lägger av så inviger jag årorna som alltid ligger i och då kan jag tala om hur det är att ro den, men är Du i närheten av Öregrund så kan Du få testa den själv med åror så vet Du ;-)

Det är alltid så när de monterar pulpet och rattstyrning i en modell så ökas max rek motor, men visst Du kan lungt köra en 20 hk på en XS, personligen skulle jag inte tveka att slänga på en 30 hk på min XSR för 20 hk är lite för lite om man är 3 vuuxna och fiskeprylar.

Den dagen som nuvarande Yama F20 ger upp eller får fötter så blir det en 30 hk E-tech på den och det lär ge den ett lyft i prestanda, så tillverkarnas rek max är just bara rekomendationer även om F-bolagen ser det som fakta men tack och lov inte alla bolag så man kan lätt försäkra båtar med mera hk är max rek vilket ofta behövs.

På min andra Buster en SUN R har jag en Mercury 40 hk 2 Takt och det är helt lagom och den har max rek på 30 hk och de flesta handlare sålde dem med 25hk som är larvigt på den båten, en granne körde med en Tohatsu 50 hk 2 takt på sin Sun och det gick alldeles utmärkt och den var riktigt snabb ;-)

Kommentera

Ok då vet jag. =)

När båten har styrpulpet.. det lär vara mycket lättare att sitta 2 pers i bredd längst bak då?
        När det sitter 2 pers längst bak och båten inte har styrpulpet så måste man ju vinkla armen snett bakåt, bakom passageraren, man kanske t.o.m. stöter i passagerarens rygg när man styr? Och man måste vinkla armen i en obekväm vinkel.
        Om du förstår vad jag menar.
        Eller är jag ute och cyklar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter Westin Visa inlägg
          Någon som vet hur buster rs och buster scc är som robåt?

Är det någon som har några tips om alubåt 4-4,5 meter som också ska fungera som en robåt?
          Är du från vettet! sätt på en 2 till 4takt 50 hästare på RSen så har du en utmärkt båt, åror ja visst gärna fastspända på tofterna men det blir en riktigt svettig rotur tillbaks till hamn om motorn lägger av, en robåt är det inte men en jävligt bra båt om du tillsätter motor tro mej
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Blackbird_CaD_ Visa inlägg
            Ok då vet jag. =)

När båten har styrpulpet.. det lär vara mycket lättare att sitta 2 pers i bredd längst bak då?
            När det sitter 2 pers längst bak och båten inte har styrpulpet så måste man ju vinkla armen snett bakåt, bakom passageraren, man kanske t.o.m. stöter i passagerarens rygg när man styr? Och man måste vinkla armen i en obekväm vinkel.
            Om du förstår vad jag menar.
            Eller är jag ute och cyklar?
            Förstår hur Du menar och jo så är det och vad det gäller att ro XSR så kan Du välja om Du vill använda de fästen som sitter midskepps eller de främre, och med en pulpet så skulle jag välja de främre och då sitta på förtoften och ro det lär bli smidigast om Du nu ska envisas med att ro ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
            10 svar
            15 963 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Classe69  
            Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49