Önskar snabb hjälp avseende bottenfärg! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Önskar snabb hjälp avseende bottenfärg!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Önskar snabb hjälp avseende bottenfärg!

Hej!

Hållar på att fixa till min Crescent 434 på undersidan och utsidan. Här skrapat, slipat, tvättat, spacklat ,slipat, tvättat, grundmålat, spacklat igen, slipat, tvättat och grundmålat på de ytor där jag spacklat. Skall ut nu och dra på sista lagret grundfärg/spärrskikt (primocon).

Imorgon eller på tisdag blir det första lagret bottenfärg och jag har fastnat lite för internationals Trilux. Det är en hård bottenfärg. Då jag skall ha båten på trailer, göra lite strandhugg och sjösätta på halvtaskiga ramper tyckte jag att det var ett bra alternativ med en hård bottenfärg.

Tänkte måla (bottenfärg) med filtroller.

Vad tror ni? Är det en lämplig bottenfärg för mig? Några nackdelar med att använda just den? Är filtroller ett bra redskap för den aktuella bottenfärgen?

Tacksam för alla synpunkter!

Om det är rätt färg beror ju lite på var du fiskar, men hård bottenfärg låter som ett smart val för en trailerbåt. Filtroller funkar utmärkt, ett tipps till är ett förlängningsskaft så du slipper krypa under båten. Det kör jag varje år.
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ska båten stå på trailer mellan användningarna som Du skriver så är giftig bottenfärg helt galet för Du behöver ingen bottenfärg eftersom inget hinner växa fast under den korta tiden båten ligger i sjön, sedan när den står på land så kan det ju inte växa något, och det lilla som fastnade under turen dör när det kommer upp på land och gör då ingen skada.

Det enda Du åstadkommer med att måla en båt med den användnignen med giftig bottenfgärg är att sprida massa farliga gifter i olika vatten Du besöker, sedan kostar fägen massa pengar och det är jobbigt att måla så skippa färgen och bli en smart fiskare och sluta förgifta Dina fiskevatten.

Trots att jag har mina båtar i hela säsongen (Apr - Nov) så har jag inte bottenmålat en enda av dem (har 4 båtar i sjön just nu) sedan 1983 jag bara tvättar dem med högtryck någon/några gånger per sommar, det kan Du med göra då Du har båten på trailer så är det ju hur enkelt som helst.

Spärrskiktet är bra för att hindra vatten att tränga in i plasten men sedan behövs inte mera, spara både pengar och miljö istället.

Kommentera

Jäkligt klokt sagt Rospigg! Jag har funderat i de banorna och letat efter en "miljövänligt" hård båttenfärg men ej funnit någon. Vill ju inte belasta miljön mer än "nödvändigt".

Visst skulle jag kunna ha bara spärrskiktet men det är ju inte direkt snyggt, skulle vilja ha svart botten. Sen tycker jag primoconen blir lite flammig.

Vad tror ni om att måla botten med vanlig svart topcoat? Är en sådan färg hård nog för en båt på trailer? Den är kanske tom hårdare än ordinär bottenfärg?

Kommentera

Jag målade mitt skrov med Biltemas 2-komp färg och den verkar skapligt hård när man känner på den och gör ett skraptest.
          Jag har på ett annat forum hört med några som målat med den och det har inte varit några problem.
          Det enda är väl att den bör sitta på en trailerbåt som åker upp efter varje tur iom att den egentligen inte ska målas under vattenlinjen. Jag rollade med mohairroller och det blev helt ok.
          //C
          http://sportfisher.se

Kommentera

Toplack från international var det jag tänkte på. Kommer måla sidorna med denna.

Båten ligger i sjön max 16 timmar per gång, sen står den på trailer resten av tiden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
              Jäkligt klokt sagt Rospigg! Jag har funderat i de banorna och letat efter en "miljövänligt" hård båttenfärg men ej funnit någon. Vill ju inte belasta miljön mer än "nödvändigt".

Visst skulle jag kunna ha bara spärrskiktet men det är ju inte direkt snyggt, skulle vilja ha svart botten. Sen tycker jag primoconen blir lite flammig.

Vad tror ni om att måla botten med vanlig svart topcoat? Är en sådan färg hård nog för en båt på trailer? Den är kanske tom hårdare än ordinär bottenfärg?
              Vill Du bara ha svarta färgen för att det ser bra ut så är Du inne på rätt väg med en hård "vanlig" färg vilken som är hådast ska jag inte säga då det inte är mitt område, men en färghandlare ska kunna ge Dig råd om det, men har hört flera som använt 2 komponentfärg som nämndes i ett inlägg och det verkar hålla iaf och då får Du den färg Du vill ha också så alla är nöjda.

Skaver trailern när Du tar upp och lägger i så att det skadar färgen så är något feljusterat för det ska rulla på köl/sidorullar utan att skrapa om trailern är rätt anpassad för båten, ska Du som det verkar traila ofta så satsa på riktigt bra rullar och stödhjul de både håller längre och gör använandet så mycket enklare än de billiga.

My 2 Cent

Kommentera

För uppföljning kan jag säga ett det blev oxfordblå (den svarta var slut) toplack ifrån International. Nöjd än så länge och det ser bra ut.

Förhoppningsvis skall båten upp på trailern på onsdag och sen blir det kanske fiske på söndag. Får hoppas det går bra...

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
                  Toplack från international var det jag tänkte på. Kommer måla sidorna med denna.

Båten ligger i sjön max 16 timmar per gång, sen står den på trailer resten av tiden.
                  Med det användningsförfarandet fattar jag inte varför du ska ha giftfärg över huvudtaget ? ? Du hade inte ens behövt spärrskiktet, Jag har som rospigg mina båtar omålade, allt för miljön och ekonomin, och tar upp några 3-4 ggr per säsong och spolar av botten.

Men som läget är nu så kan du måla någon typ av härdlack, betydligt bättre för miljön än giftfärg. Och det där med hårdhet fattar jag inte varför du söker, har du inte gummi eller plastrullar på trailern ? ?

Toplack tror jag är ett ok val, även om jag har för att international anger målning över vattenytan för den färgen ? ? Men det kan man nog strunta i då båten inte ligger i över hela säsongen.
                  Senast ändrad av Exxet; 2012-06-17, 20:38.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Skippade giftfärg helt efter synpunkter från Rospigg. Hade båten varit i ok skick på utsidan hade jag inte målat alls. Dock satt det gammal kass bottenfärg som fick skrapas bort och där var en hel del jack i gelcoaten. Efter skrapning, slipning och spackling var det inte den snyggaste båten jag sett...såg faktiskt för jäkligt ut! Målade med spärrskikt för resten av gamla bottenfärgen och för att försegla gelcoatspackel...samt så skulle det vara grundmålat innan jag spacklade med marin plastic padding. När det var färdig spacklat och grundmålat med spärrskikt såg det fortfarande ganska jäkligt ut...och då blev det toplack och nu är jag nöjd! Bra resultat och utan giftfärg...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 985 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49