Höjd på kavitationsplattan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höjd på kavitationsplattan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Höjd på kavitationsplattan?

Har en suzuki 15hk 4-takt kortrigg på en crescent 425 och jag tycker det ser ut som motorn hamnar ganska långt ner, kavitationsplattan är drygt 5cm under botten, är detta normalt eller ska man höja motorn några cm?
    Båten är ganska seg i starten och det känns som det går ganska tungt, får en känsla av den inte varvar ur riktigt.

Ja motorn sitter för lågt och kanske en för stor proppeller, kavitationsplattan ska vå så nära paralell med botten som möjligt dock ej över bottenlinjen. Sen får du prova dig fram till rätt proppeller där motorn orkar varva ut och du får bra aceleration.

Kommentera

Ok, då ska jag prova att höja några cm!
      Tack för snabbt svar, har försökt hitta något om det här på nätet men alla verkar vara av olika uppfattning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe71 Visa inlägg
        Ja motorn sitter för lågt och kanske en för stor proppeller, kavitationsplattan ska vå så nära paralell med botten som möjligt dock ej över bottenlinjen. Sen får du prova dig fram till rätt proppeller där motorn orkar varva ut och du får bra aceleration.
        Här kommer även Eino att opponera sig....på denna båt kan du med fördel ha kav.plattan 1-2cm ovanför bottenlinjen...

fick själv en "tillrättavisning" av honom...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

jag opponerar mig jag med, höj den gärna det som går, det brukar inte vara för mycket

Kommentera

Plattan ska vara i linje med båtbotten som standard, sedan kan man beroende på skrov höja motorn ytterligare, 15-25mm brukar funka på de flesta planande skrov men det måste Du testa och se hur mycket Din båt klarar av.

Men börja defenitivt med att lyfta den i linje med botten, det kan göra att motorn varvar bättre om inte får Du labba med proppeller också, men ta en sak i taget och har Du ingen varvräknare till motorn vet Du inte om den varvar lagom eller inte så det måste Du lösa innan Du kan börja skifta propp.

Kommentera

Har bara erfarenhet från egna båtar och då har propellern "tappat" greppet i vattnet när man svänger om motorn är för högt monterad, kanske crecsentbåtarna är mer förlåtande.

Kommentera

Just därför som man måste prova sig fram, men oftast är i linje med kölen en bra utgångspunkt. Och propellern påverkar också, en propeller från en annan tillverkare med samma stigning kan vara helt annorlunda jämfört med originalet.

Kommentera

Grymt stort tack för alla svar!
                  Ska se hur mycket jag kan höja utan allt för stora ingrepp, får testa mig fram så gott det går

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                  694 svar
                  199 525 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nybörjare-igen  
                  Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34