Info om Uttern 5502? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Info om Uttern 5502?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Info om Uttern 5502?

Är det någon på forumet som äger en 5502, eller någon som har efrarenhet av dessa skönheter?
    Är sugen på en inför nästa säsong och skulle gärna vilja veta om det är ok båtar

Har själv en S52:a som e den nyare modellen av samma båt om ja inte e helt ute å cyklar....

Kan bara säga köp!!!
    Alltså det är ingen raket i vattnet men det vet du säkert redan men grym i sjön för övrigt.
    Riktigt nice med mittpulpet.
    Är man inte ute efter en fart raket så har jag bara gott å säga om den, har min på västkusten å här kan det blåsa bra ibland men aldrig varit några problem eller att man känt sig osäker/rädd....

//Mange

Kommentera

Ursprungligen postat av Mangemann Visa inlägg
      Har själv en S52:a som e den nyare modellen av samma båt om ja inte e helt ute å cyklar....

Kan bara säga köp!!!
      Alltså det är ingen raket i vattnet men det vet du säkert redan men grym i sjön för övrigt.
      Riktigt nice med mittpulpet.
      Är man inte ute efter en fart raket så har jag bara gott å säga om den, har min på västkusten å här kan det blåsa bra ibland men aldrig varit några problem eller att man känt sig osäker/rädd....

//Mange
      Kan du berätta lite mera om din båt.
      Vad har du för motorn? 2 tak eller 4 takt? Hur är det med bränsleekonomin?

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av mobetahl Visa inlägg
        Är det någon på forumet som äger en 5502, eller någon som har efrarenhet av dessa skönheter?
        Är sugen på en inför nästa säsong och skulle gärna vilja veta om det är ok båtar
        Har ägt föregångaren till den båten, samma skrov men annan inredning. Båtarna är rejäla och stadiga, som Mangemann sa "inga raketer" . Men dom går stadigt och säkert. har en aningen tung gång som är behaglig i sjögång. Snåla inte på effekt båten behöver det och när det gäller äldre båtar som är designade för 2-takts motorer så gillar inte alla att ha en tung 4-takt på aktern. Jag upplever dessa båtar som något av det kvalitativt bästa du kan köpa på beg. marknaden. Tyvärr sitter ofta murkla 75 på dessa. Hellre 90 av något märke från Öster, det hade jag, men då blir 4-takt aningen tungt.

Hur är det med bränsleekonomin?
        Tror inte man kan jämföra båtar på det sättet, bränsle ekonomin blir efter valet av motor och propp, om det är fart eller kraft du prioriterar och sedan hur du lastar och kör din båt. Olika båtars inbyggda skillnader i driftsekonomi är marginella i jämförelse med hur förare/motor/propeller/last påverkar förbrukningen.
        Senast ändrad av Exxet; 2012-10-14, 21:22.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Är som sagt riktigt nöjd med båten, säker och funkar kanon till lite fiske och vattenlekar.
          Ja har en 75:a Mercury Optimax på som funkar kanon, "dricker" inget nämnvärt och trolling funktionen är klockren!!
          Kommer upp i 30-33 knop om ja inte minns fel och det duger gott för mig

Kommer du på nåt mer specifikt du undrar över är det bara att fråga men en kanon båt är det iaf, har ju vart med i många år nu så nåt måste den ju ha iaf

//Mange

Kommentera

hehe, tack för era svar.

Den båten jag siktade på är en s52, dvs den är lite omdesignad , har jag för mig, för att få ha de något tyngre fyrtakterna på aktern, kanske från 60 hk och upp till 80 hk. Tyvärr , så det finns vissa saker som jag måste ta hänsyn till: Det ska inte vara en ny båt, för att då är det stöldrisken större , framför allt är det motorn som tjuvarna vill ha och då måste jag gå på båtar som har några år på nacken.
            Min fav. båt är en hawk med alla för och nackdelar som en sådan båt har, men jag kanske behöver nöja mig men en lite mindre modell som t. ex. en fox DC. Det jag sitter och funderat på just nu är att jag har för mig att man kan få mkt mer båt om man väljer plast istället för aluminium, men jag vill oxå ta hänsyn till hur kan de kosta att driva en sådan båt oxå.

Häls /T

Kommentera

tonyex;Uttern är kvalitet!

Click image for larger version

Name:	DSC00318-1.jpg
Views:	3
Size:	28,8 KB
ID:	1764853

Skämt åtsido,har också sneglat på s52...Stabil,vettig men kanske lite FÖR bra andrahandsvärde?
              Det finns ju en del alternativ i den klassen,tycker jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                tonyex;Uttern är kvalitet!

Skämt åtsido,har också sneglat på s52...Stabil,vettig men kanske lite FÖR bra andrahandsvärde?
                Det finns ju en del alternativ i den klassen,tycker jag.
                Berätta mera! Det känns som att du har funderat på samma saker som jag. //T

Kommentera

Oj oj...Mittpulpet eller ej?2 alt. 4takt.Stöldbegärlighet el. rök...Bara fiske eller familj också?
                  Nä,jag får återkomma!Har nu en Örnvik 470 och en Utter 495 (på bilden) men är ute efter något annat så småningom..
                  Seamaster 175 HR510/480 Askeladden 505 Suvi 5050 Grisslan 520(Hej Eino!)....

Kommentera

Nu ska vi se vad jag får ihop.
                    Mittpulpet , ja gärna, det går bra med DC/SC även om det är inte optimalt
                    4-takt. ja gärna, i så fall motorn ska det vara 4 eller 5 år gammal.
                    Stöldbegärlighet, båten ska inte " synas" för mkt
                    Fiske och familj, familj i första hand men man ska inte glömma fisket oxå.
                    Jag har tittat på följande båtar:
                    Fox 485 dc/ Uttern 5402/ Uttern s52/ Ryds 530 GT /Micore 550

Häls //T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    16 004 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69