Nybörjare ger sig på total båtrenovering + ombyggnad - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare ger sig på total båtrenovering + ombyggnad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag hann inte plasta så länge idag innan regnet kom, men så här långt har jag kommit hittills.

Click image for larger version

Name:	IMG_0498.jpg
Views:	1
Size:	550,2 KB
ID:	1764588

Har tänkte att måla hela yttre svart.
    Men nu till den stora frågan, vad ska jag använda för lack/gelcoat/färg?
    Gelcoat, epoxyprimer, 1 komponentslack, 2 komponentslack, bottenfärg, denna djungel...

Jag kan inte mycket om detta, men min teori är att lägga gelcoat över all renoverad glasfiber. Sedan rugga upp ytan på hela båten och måla svart 2-komponentslack. Och tillslut eventuellt bottenmåla med riktig bottenfärg.

Behövs verkligen bottenfärg till insjöar?
    Är det bra att trycka in en eproxyprimer mellan gelcoaten och 2-komponentslacken?

Edit: Efter lite mer forskning i ämnet så lutar det åt att lägga på gelcoat på de reperareade delarna, sedan köra eproxyprimer och till sist en lack.
    Bottenfärg behövs tydligen inte till insjöar.
    Senast ändrad av Addee; 2012-09-11, 18:58.

Kommentera

är ALL Gelcoat borta (ser så ut)

Kommentera

All gelcoat är absolut inte borta, gelcoaten är borta där jag har lagat/förstärkt alltså vid kölen, baktill och hålet som är bredvid kölen.

Kommentera

dra på en lack, kolla tex INternationals sortiment, massor med tips där med.
          att lägga på Epoxi är lite overkill tycker jag, men å andra sidan håller det i evigheter.
          bottenfärgen skyddar bara mot beväxning och dagens giftfria färger är skitdåliga, tungmetaller och gifter var bättre
          men som du redan kommit på, båtar i sötvatten behöver inte bottenfärg.

Kommentera

När jag har lagat så har jag lagt på 2 lager gelcoat över glasfiberlagningar (under vatten linjen) slipa jämt, sen epoxy Lightprimer primer 2 komp över hela botten 2-4 lager och sen måla på med 1komp bottenfärg inom 1.5 timmar ca 2-3 lager och det håller som fan! (Mina jobb är gjorda på segelbåt)
            Det viktigaste jag prioriterar är att slipa kanterna över hålen väldigt bladtunna och lägga ca 10-20 cm duk som går från hålet och ut och runt för att få en bättre styrka-
            Lycka till, ser ut som du gör ett bra jobb
            Senast ändrad av Yezper; 2012-09-11, 20:32.
            Fisk finns i sjön

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
              dra på en lack, kolla tex INternationals sortiment, massor med tips där med.
              att lägga på Epoxi är lite overkill tycker jag, men å andra sidan håller det i evigheter.
              bottenfärgen skyddar bara mot beväxning och dagens giftfria färger är skitdåliga, tungmetaller och gifter var bättre
              men som du redan kommit på, båtar i sötvatten behöver inte bottenfärg.
              Epoxy grund skyddar mot evt angrepp från plastpest som ofta kommer från att snäckor som käkar sig igenom gelcoaten och in mot fibrerna som suger åt sig vatten!
              Fisk finns i sjön

Kommentera

jepp, men återigen, i sötvatten har man inte dom problemen.
                glasfiber är inte tätt, inte heller Gelcoat som egentligen bara är färgad polyester, gelcoat släpper igenom vatten till glasfibern som sedan i värsta fall kan utveckla böldpest.
                epoxi förhindrar detta bra.
                havstulpaner och liknande skit äter sig in i båten och kräver botten färg, helst giftig sådan.

Kommentera

Det har du nog rätt i när det gäller sötvatten som jag inte vet mycket om. själv så bor jag på ostkusten och tycker däremot att dagens bottenfärger är bra pga att dom är självslipande.

Om jag fått sjögräs/beväxning efter en vecka så försvinner den direkt efter första tur jag är ute med skutan. allt handlar för mig (som seglare) att hålla bra fart som inte bromsas av beväxning, och tänker för en motorbåtsägare (som jag nu också blivit) att hålla ner bränslekostnad och att få bra fart.
                  Fisk finns i sjön

Kommentera

ajajaj.....en tygraggare......
                    jo, nog funkar dagens kritande färger i den aspekten att dom med lite modifikation håller växtligheten borta, det jag menade med dom gamla var att det alldrig fastnade något alls

Kommentera

Hahaha tygraggare den har ja aldri hört men har hört att det är bra på motorbåtar också!
                      Fisk finns i sjön

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      16 002 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69