Projekt Agnes - Ett bildprojekt ang. min båt, inkl. hjälpfrågor. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Projekt Agnes - Ett bildprojekt ang. min båt, inkl. hjälpfrågor.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Projekt Agnes - Ett bildprojekt ang. min båt, inkl. hjälpfrågor.

2012-09-05

Hej!

Efter att ha varit en till större del passiv läsare av Fiskesnack.com i många år tänkte jag äntligen börja bidra, till en början i form av den här projekttråden.

Bakgrundsinformation:

För ungefär en månad sedan köpte jag min första båt, en ombyggnation från något Selco-skrov a'la sportbåt till styrpulpet bak och ståplats fram för Jerkfiske, inklusive en 35 Hk Mercury 2-taktare från 84, ekolod, trailer, mm.

Jag är jättenöjd med mitt köp, trots uteblivande ökning i antal fångade fiskar Efter att ha tagit upp båten tillfälligt för att leta nya fiskevatten att stoppa den i har jag gjort en del mindre roliga upptäckter varpå den här tråden får blir resultatet. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av mina kommande erfarenheter var det gäller byggande, plastande, lagande och allmänt fixande både för de personer som gillar att läsa projekts skull och min egen då jag hoppas att det ger mig ytterligare motivation att greja och dona samtidigt som jag hoppas kunna få svar på en del frågor.

Jag ska väl påpeka att mina erfarenheter av båtar, motorer, plastning mm. är antingen otroligt liten eller totalt icke-existerande så för er som hoppas på någon form av guide måste jag tyvärr göra besvikna. Jag anser mig dock allmänt händig och lättlärd, speciellt när det gäller saker som jag är intresserad av. Även värt att poängtera är att jag kommer försöka hålla nere kostnader så långt det går då jag nyligen blivit arbetslös och endast har lite ströjobb för tillfället.

Tidsplan:

Ingen direkt aning, förhoppningsvis hinner jag få den i ordning innan höstfisket är över.

Inledande bilder:

Click image for larger version

Name:	20120809_204429.jpg
Views:	1
Size:	661,5 KB
ID:	1812196Click image for larger version

Name:	20120809_204247.jpg
Size:	733,1 KB
ID:	1812197
    Nyss hemkommen från köp. Ser riktigt fin ut om jag får säga det själv. Jag tänker mig framöver bland annat lite fler spöhållare, grabbräcke/reling, namnet Agnes på båten och eventuella sponsordekaler när storfiskarna börjar trilla in?

Akuta problem:

När jag tog upp båten den 3:e September var det mest för att jag hade tänkt tvätta den, samt att göra lite småfix, som t ex. att plasta igen några hål som uppkommit i samband med att jag fick byta ena spöhållaren då den gick av vid ett Göshugg där bromsen på spöt var "lite" för hårt ställd... Jag upptäckte rätt snart att det fanns mer att göra.

Det mest akuta problemet som förhindrar mig från att överhuvud taget nyttja båten är akterspegeln och motorfästet. I stället för att försöka förklara visar jag en bild på hur förra ägaren gjort för att få motorn i rätt höjd:

Name:	20120809_204526.jpg
Size:	455,8 KB
ID:	1812198
    Ser bra ut - eller?

Problemet är att den här plattan inte pallat med trycket/vikten från motorn och har helt enkelt vikt sig lite bakåt ovanför själva båtkanten, varpå resultatet är att hålen för de genomgående bultarna försvunnit då den undre delen av motorfästet böjts så pass att påfrestningarna blivit för stora och de har helt enkelt gått av på halva hålet så att säga.

Name:	20120904_170124.jpg
Size:	422,4 KB
ID:	1812201
    Här har jag försökt ta en bild som visar att plattan böjts lite bakåt, jag tycker det syns ganska väl.

Name:	20120904_170049.jpg
Size:	379,5 KB
ID:	1812199Click image for larger version

Name:	20120904_170038.jpg
Size:	379,1 KB
ID:	1812200
    Man kan se sprickan vid hålet på bilden där högra fästet fortfarande hängde kvar, det ramlade loss helt när jag plockade av motorn.

Aktuell projektstatus:

Eftersom kvällen börjar lida mot sitt slut tänkte jag lite snabbt berätta att nästa steg är att "bygga upp" akterspegeln på något sätt så att motorn fästs i en fast del av båten snarare än som det ser ut nu. Jag har helt enkelt tänkt att riva bort plattan som sitter och i stället bygga upp akterspegeln med limmade marinplywoodskivor som sedan plastas över med epoxi/polyester, ev. målas i båtens färg och sedan fästa 2st rostfria plåtskivor på in- och utsidan längs hela akterspegeln. Lägger upp en bild för att illustrera hur jag har tänkt mig:

Name:	akterspegel förslag 01.jpg
Size:	403,2 KB
ID:	1812208
    Det gula är då alltså själva plywood-basen som jag tänkt det, för att sedan lägga några lager glasfiber med antingen epoxi eller polyester på. Det grå är hur jag tänkt mig på ett ungefär att den rostfria plåten ska sitta.

Funderingar:

Eftersom min kunskap som sagt är begränsad när det gäller sånt här så undrar jag om min idé först och främst ens är hållbar, och i så fall om materialvalet är rätt? Om någon kunnig och vänlig själ kan hjälpa mig med förslag på vad jag behöver köpa in för saker vore jag tacksam då det är kritiskt för att projektet ska kunna fortlöpa då jag tyvärr inte känner någon med kunskap inom detta.

Om jag hinner få lite tips och "shoppinglistor" tills i morgon under dagen hinner jag nog in på Biltema eller liknande för att börja lite smått på eftermiddagen och i så fall kommer en ny uppdatering om hur det går! Under tiden ska jag fortsätta läsa "Fiberkompositlaminering" av Lars Viebke. Eventuella länktips i relaterade ämnen är givetvis välkomna!

På återseende!

/Jon
    Senast ändrad av dr00l; 2012-09-07, 11:19.

Detta skall bli spännande att följa.
    Bra initiativ

Kommentera

En liten uppdatering.

Hann in på Biltema i Borlänge idag efter jobbet och köpte glasfiberväv, lamineringsepoxi, epoxispackel samt lite slippapper och tvåkomponents lim. Ska se vart jag kan få tag på vattenfast plywood nu och sen hoppas jag hinna såga ut skivorna och börja limma ihop dem. Jag har funderingar på att dra skruvar med gäng i ena änden 3-4st för att fästa plywoodförhöjningen i nuvarande akterspegel. Tillsammans med lim längs kanterna och sedan 3-4 lager laminering borde det bli tillräckligt starkt? Utöver det tillkommer givetvis de rostfria plåtarna.

Iväg nu, förhoppningsvis kommer en lite längre uppdatering senare ikväll!

Kommentera

"Vattenfast plywood"? Är det samma sak som formplyfa? Alltså typ sånt som ligger som golv i släpkärror etc?
        Om det är sånt så funkar det INTE bra att plasta på denna typ av material. Jag vet att vissa har gjort det men tro mig, det blir inte bra i slutändan. Kör vanlig plywood istället och plasta på... blir hur stabilt som helst!

Du ska väl plasta om hela akterspegeln när du ändå är igång med en höjning? Då slipar du bort all gammal färg/gelcoat så du kommer in till råplasten och sedan sågar du till dina plywood-bitar och sen plastar du fast allt med glasfiberväv och polyester. Sen kan du måla om allt i någon fräsig kulör och hänga på dina rostfria plåtbitar...

Kolla in "byggarn" här på forumet och hans renovering av en Crescent 430. Där får du bra med tips om hur du kan gå tillväga och hur man plastar på rätt sätt...

Kommentera

Ja, jag har tydligen blivit lite "lurad" angående "vattenfast plywood" / formplyfa. - Läst en del och det finns något som kallas Marinplyfa i folkmun, förmodligen samma sak som formplyfa fast säljs dyrare. Dock har jag följt ditt förslag ang. vanlig plywood innan jag ens läste ditt inlägg - jag var nämligen nyss och "lånade" en riktigt billig, vanlig plywoodskiva. Jag tänkte att eftersom jag ska plasta in alltihopa så spelar det väl ingen roll om den är vattenfast eller ej.

Tack så mycket för tipset ang. byggarn, ska kolla upp närmare senare ikväll, men det ser intressant ut!

Självklart ska jag plasta om så mycket av akterspegeln som möjligt då jag antar att det blir mer stabilt? Men jag hade tänkt slippa riva ur bakdelen i båten så där får det bli så långt ner det går på insidan. Det är ju ett litet nedsänkt utrymme där vajrar och bränsleslangar går, på tredje bilden uppifrån, den på motorn ser du vad jag menar?

Jag har upptäckt ytterligare en mindre trevlig sak och det är att durken verkar lite klen precis under sitsen vid pulpeten. Märkte det när jag kikade från sidan när båten står på trailer att ena hjulet den vilar mot trycker upp botten så att den bågnar ett par centimeter... Dock är det till viss del dubbelskrov eller vad det kallas så det kanske inte gör något? Lägger upp en bild på det när jag kommer hem.

Större delen av eftermiddagen har gått åt till att skaffa fram material och verktyg så jag får se vad jag hinner med. Ska ut och rita upp en mall och sen iväg och låna sticksåg. Återkommer!

Kommentera

Köp riktig furuplywood med extra många lager. Lite dyrare än vanlig plywood men mycket hårdare.

Kommentera

Tidsoptimist som jag är hann jag givetvis inte alls med lika mycket igår som jag hade tänkt mig. Det blev lite material/verktygssamlande och ett försök att ta bort nuvarande plåten men där gick jag bet då det krävs lite assistans.

Jag börjar bli lite tveksam till att min idé till höjning av akterspegeln är rätt när jag tittar runt på andras projekt här på forumet, men samtidigt är det båtar i betydligt sämre skick än min som blir totalrenoverade från grunden. Jag hade helst sluppit det eftersom det inte är något direkt fel i övrigt på båten och jag gärna vill fiska med den nu i höst men värt att poängtera är att jag tänker _INTE_ fuska på något sätt. Ska det göras - ska det göras rätt, men därmed inte sagt att det inte går att göra som jag tänkt när det kommer till höjningen? Vore jättebra om någon med lite kunskap kunde kommentera!

Nu i helgen blir det nog inte så mycket gjort tyvärr då jag, sambon och en vän har planerat i ett par veckor att fiska från båt i en sjö vi tidigare bara fiskat från land i, men då får det bli den gamla plastekan som åker med i stället...

Kommentera

nästintill all plywood i dag är vattenfast...blev fundersam... "köpte glasfiberväv, lamineringsepoxi, epoxispackel..."
                epoxi väter inte vanlig glasfibermatta....funkar helt enkelt inte...hoppas du köpt så kallad rowingväv avsedd för just epoxi...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Hej byggarn, precis den personen jag hoppades på skulle svara.

Exakt den här: http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikal...ibervav-30512/ köpte jag, fast 5m2-rullen så det ska nog vara lugnt.

Vad tycker du/ni i övrigt om min tankegång? Är det genomförbart eller borde jag riva hela skiten? Lägger upp en bild tagen underifrån sitsen mot aktern ifall det är av intresse.

Name:	20120906_183510.jpg
Size:	291,2 KB
ID:	1764572

Jag vet att det är skitigt. Den har stått under stora träd men städning kommer.

Kommentera

Ta bort det befintliga motorfästet och sen slipar du ner gammal plast/gelcoat/färg eller vad du nu vill kalla det, ända ner till råplasten. Sen kan du ta en regel tryckt virke och såga vill så att den passar (det du målat med gula streck i ditt första inlägg) och därefter varva glasfiberväv/polyester X antal lager tills det blir stabilt... sen kan du spackla/slipa/måla ditt arbete.

Vill du sen bocka till en rostfri plåtbit över akterspegeln där motorn ska fästas för extra stabilitet så går det naturligtvis jättebra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    199 522 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34