Presenning till Linder 400 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Presenning till Linder 400

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Presenning till Linder 400

Jag tänkte köpa en presenning nu inför vinterförvaringen och undrar om det är något speciellt man behöver tänka på när man köper presenning till en alubåt? Den ska stå i ett kallgarage, så jag behöver väl inte den mest tåliga presenningen. Jag tänkte köpa på seasea i gbg, och deras utbud finns på hemsidan under:

"Uppläggning" -> "Täckning/pallning" -> "Presenning"

Någon som har en presenning till sin linde 400 och kan ge tips om bredd, längd och annat som kan vara viktigt att veta?

Ytterligare en fråga. Finns det att köpa någon typ av tjockt värmeöverdrag till bensinaren? Jag kommer serva den och köra den i glykol innan vintern, men det hade ändå varit fint om det fanns något typ av skydd för kyla och kåpa som man kan sätta på.
    Bloggen | Portfolio

Varför täcka om den ska stå inne?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo
      Förstår inte riktigt hur du tänker med överdrag till motorn, den håller ju samma temperatur oavsett överdrag eller inte om du inte tillför värme på något sätt.
      Har för mig att det finns något typ av överdrag som förhindrar frostbildning inuti och utanpå, men jag kan ha fel.
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Körde tidigare en Crescent 425 och använde Harlad Nyborgs "dyrare" vita presenning. Byggde ett simpelt stativ för att vattnet skulle rinna av då den stod ute året runt. Körde då med storlek 4x6m. Lite väl bra men då kunde jag även svepa presenningen om motorn. Tyvärr pallar denna presenning bara ett år då den inte klara UV så bra. Annars funkar den klockrent.

Till en Linder 400 skulle jag köra med en 4,5-5m lång och 2,5-3m bred så att det finns lite extra presenning att ta av. Beror ju även på om du har styrpulpet eller inte. Pulpeten kräver lite extra bredd. Själv fäste jag presenningen med gummi straps under båten. Funkade faktiskt bättre än än först väntat.
        http://gosmeister.blogspot.com/

Kommentera

Oj jo vart är sverige påväg ?....
          Finns det ingen högskolekurs för logiskt tänkande ??
          Jag är chockad

Kommentera

se till att ha luftning ordentligt så det inte bildas kondens, mer än vad man tror som kan mögla och ärga under en tät presenning ...
            Senast ändrad av byggarn; 2012-09-25, 17:44.
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Man vill inte ha fläckar från torkat vatten på underhållsfria aluminiumbåten
              eller ett dammkorn som kan repa

Kommentera

Om du är pedantisk med din båt kan du kanske tjäna lite tid på att täcka den, står den inne kan du i princip slänga vilket täcke som helst över den, det har ingen annan funktion än att hålla skit borta. Detsamma med motorn, den tål för övrigt minusgrader när väl kylvattnet runnit ur.

Värmeskydd skulle kanske vara smart om du använder båten när det är kallt för att hålla upp arbetstempen, annars ser jag ingen funktion.

Personligen tror jag det går fortare att städa den med högtryckstvättet än att strula med presseningen.
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösmeister Visa inlägg
                  Körde tidigare en Crescent 425 och använde Harlad Nyborgs "dyrare" vita presenning. Byggde ett simpelt stativ för att vattnet skulle rinna av då den stod ute året runt. Körde då med storlek 4x6m. Lite väl bra men då kunde jag även svepa presenningen om motorn. Tyvärr pallar denna presenning bara ett år då den inte klara UV så bra. Annars funkar den klockrent.

Till en Linder 400 skulle jag köra med en 4,5-5m lång och 2,5-3m bred så att det finns lite extra presenning att ta av. Beror ju även på om du har styrpulpet eller inte. Pulpeten kräver lite extra bredd. Själv fäste jag presenningen med gummi straps under båten. Funkade faktiskt bättre än än först väntat.
                  Toppen, tack för infon och måtten!

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                  se till att ha luftning ordentligt så det inte bildas kondens, mer än vad man tror som kan mögla och ärga under en tät presenning ...
                  Det hade jag inte tänkt på.. tack!

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
                  Värmeskydd skulle kanske vara smart om du använder båten när det är kallt för att hålla upp arbetstempen, annars ser jag ingen funktion.
                  Jag kommer förmodligen använda båten tills dess att isen lägger sig. Visst, vattnet kommer rinna ur motorn någorlunda när jag tar upp den, men det hade ju varit fint med något typ av frysskydd för säkerhetens skull.
                  Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
                    Jag kommer förmodligen använda båten tills dess att isen lägger sig. Visst, vattnet kommer rinna ur motorn någorlunda när jag tar upp den, men det hade ju varit fint med något typ av frysskydd för säkerhetens skull.
                    Det tror jag ärligt talat inte spelar någon roll, är det en trailerbåt är för det mesta motorn varmkörd när den ska upp och vattnet rinner ut den naturliga vägen. Ligger båten i så låt motorn vara nertiltad så rinner vattnet ut och riggen funkar som doppvärmare. I bägge fallen gör "skyddet" ingen skillnad.
                    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    199 522 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen