Borra i båten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borra i båten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Borra i båten?

Hejsan! Jag har köpt en spöhållare som jag tänkte sätta ditt på min båt genom att skruva fast den. Är det något speciellt man ska tänka på när man borrar i en båt?

Jag vet inte exakt vilket material det är i båten, men jag bifogar en bild som föreställer en båt som är väldigt lik min.

Det jag hade tänkt o göra är att mäta ut vart jag vill ha den, spika eller borra ett hål där skruvarna ska vara och sedan sätta dit fyra skruvar utan spets, vet inte vad de kallas, för att sedan ta en mutter från andra hållet och skruva dit den.

Några tips?

You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing

Sv: Borra i båten?

Din båt är i glasfiber skulle jag tro, håll upp spöhållaren och markera med penna, använd vattenpass så blir det rakt å fint. Borra försiktigt så att det inte "fransar" sig för mycket . På med silikon eller liknande för att göra vattentätt. Så skulle jag göra iallafall. Har aldrig gjort det ska sägas så det finns säkert nån som kan rätta mig om jag har fel!

Erik

Kommentera

Sv: Borra i båten?

Och det heter bult, skruven utan spets

Kommentera

Använd alltid rostfritt även om det är lite dyrare. Själv lägger jag alltid Sikaflex i alla borrhål även om det kanske inte behövs om det är ren plast eller glasfiber. Sikaflex är en tätningsmassa du kan använda både över och under vattenlinjen. Finns hos alla marina handlare.

Kommentera

Behöver jag göra det vattentätt även fast jag fäster den rätt högt upp nära relingen?

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olj...nspray-364504/ Fungerar den?
          You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing

Kommentera

och skulle det fungera att först spika försiktigt så det bir ett hål, för att sedan trycka i bulten?

Kommentera

Borra i båten?

Undvik att spika. Du kommer få sprickor i gelcoaten. Gelcoaten är det som täcker glasfiber=läcka=obra

Borra istället. Det går bra att sätta även med träskruv (med spets utan mutter) om materialet är tillräckligt tjockt. Även där ska du förborra (ngt mindre borr än diameter på skruv) och ta på sikaflex. Glöm inte som ngn skrev att det ska vara rostfritt.

Hur vet du om nån skruv du har hemma är rostfri? Den inte magnetisk och ngt mörkare än annan skruv
              www.fiskefuralle.se

Välkommen in på en titt!

Kommentera

Silikon ska man inte använda utan använd sikaflex. Och använd en borr. Biltema medlet du visade på är ett smörjmedel inte ett tätningsmedel

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Nope varför spika. Sätt lite maskeringstejp innan du märker ut där hålen skall sitta så kasar borren inte omkring, förborra gärna med ditt minsta borr. Alltså innan du använder borret passandes bultarna.
                  Senast ändrad av stiva; 2013-01-15, 12:09.

Kommentera

Ok, nu har jag klart för mig hur jag ska göra! Tack så mycket

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    16 039 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49