Projekt gäddracer (trifoil) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Projekt gäddracer (trifoil)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Projekt gäddracer (trifoil)

Har letat efter ett lämpligt objekt att bygga mig en gäddracer av och efter mycket letande har jag hittat det perfekta objektet :-)

Åkte förbi ett tomt hus med en båt liggandes i trädgården under en pressening, efter lite forskande fick jag tag i ägaren och frågade vad det var för båt och om den var till salu.

Fick till svar att det var en "tre kölad båt" och att han tyckte det var för mycket jobb att göra sjöduglig men om jag ville lägga ner lite jobb så fick jag båten

Hämtade den och visst var det mycket jobb på den men går absolut att rädda, de har börjat plasta igen 2 av 3 hål.

Det lägst bak är ordentligt gjort, behövs bara jämnas till lite

Men ett av hålen måste skäras bort och göras om pga de inte haft nått bakom när de plastat så hålet är "insjunket"

Här är det ett STORT hål, nu inväntar jag bara lite värme ute så jag kan börja skära rent hålet och börja plasta.

Hela golvet och toftar är bortkapat så det är perfekt för då kan jag bygga inredningen som jag vill

Nu till lite frågor, måste det vara marinplyfa när jag bygger golv och inredning även om jag plastar in allt eller duger det med formplyfa???

Kan jag andvända vanligt spackel och jämna till ytorna med eller ska det vara speciellt spackel???

Kommer mer bilder då vädret tillåter att börja med projektet

Kul projekt och säkert ett riktigt stabilt och trevligt skrov! Ser fram emot lite byggbilder. Jag skulle säga att vanlig billig konstruktionsplywood funkar så länge den är WBP-limmad (vattentåligt lim). Formplyfa är ju behandlad med någon folie så du får nog svårt att få plasten att fästa på det.

Vanligt snickerispackel och vatten är en dålig kombination så någon slags polyester- eller epoxyspackel lär vara att föredra men Byggarn lär snart komma med goda råd utifrån erfarenhet mer än mina spekulationer.

Kommentera

Tipsar dig att läsa denna tråd först http://www.fiskesnack.com/forum/show...t=Bj%F6rkplyfa sedan kolla igenom några andras trådar så får du nog svar på de flesta funderingar du har.

Ser fram emot att följa ditt bygge och lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
        Kul projekt och säkert ett riktigt stabilt och trevligt skrov! Ser fram emot lite byggbilder. Jag skulle säga att vanlig billig konstruktionsplywood funkar så länge den är WBP-limmad (vattentåligt lim). Formplyfa är ju behandlad med någon folie så du får nog svårt att få plasten att fästa på det.

Vanligt snickerispackel och vatten är en dålig kombination så någon slags polyester- eller epoxyspackel lär vara att föredra men Byggarn lär snart komma med goda råd utifrån erfarenhet mer än mina spekulationer.
        Tack, ska bli riktigt roligt att bygga precis som jag vill ha den. Skrovet är asstabilt då polaren har en likadan båt som vi fiskar ifrån men de går tungt i vattnet så en skaplig motor går åt.

Jag kanske var lite otydlig med det är polyesterspackel jag menade, det som andvänds till tex bilar och som biltema har till bra pris

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
        Tipsar dig att läsa denna tråd först http://www.fiskesnack.com/forum/show...t=Bj%F6rkplyfa sedan kolla igenom några andras trådar så får du nog svar på de flesta funderingar du har.

Ser fram emot att följa ditt bygge och lycka till!
        Tack nu har jag lite att läsa

Kommentera

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	528,8 KB
ID:	1772774

Kommentera

Tänkte bara visa min före och efter bild, jag hade ju dock inte lika mycket jobb med min.
            Båten är en Tollare 17(tror jag) drygt fem meter och med det speciella Tollare skrovet, otroligt stabil men slår ganska mycket.
            Nedan är hur den ser ut idag men nog ska den kittas mer;-)

Kommentera

Size:	513,6 KB
ID:	1772775

Kommentera

Size:	901,7 KB
ID:	1772776

Kommentera

Hej! Kan du ta några bilder inifrån båten? Intressant att se, hålller själv på med en Trifoil http://www.fiskesnack.com/forum/show...tor-renovering

Lycka till!
                  http://fjallfisket.blogspot.se/

Fiske i Tänndalen, Funäsdalen, Rogen mm

Kommentera

Ursprungligen postat av EdgeCruzher Visa inlägg
                    Hej! Kan du ta några bilder inifrån båten? Intressant att se, hålller själv på med en Trifoil http://www.fiskesnack.com/forum/show...tor-renovering

Lycka till!
                    Kan ta bilder inuti båten när jag plastat klart utsidan, har inte börjat än men snart :-)

Men allt inuti båten är mer eller mindre bortkapat :-)

Ju mer jag kollar på trifoil's båtar blir jag mer och mer osäker på om det är en trifoil :-/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    199 523 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34