Ny toppcoat? Måla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny toppcoat? Måla?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
    I know... Men blir det någon prisskillnad mot att köpa färdig topcoat? Kommer ihåg att det kostade minst ett par skjortor när jag skulle lägga igen hål efter ett motorfäste i aktern på en mörkblå båt.
    Biltema skriver ju att deras tvåkomponent bara ska användas över vattenlinjen och så vitt jag kan se så blir det faktiskt billigare med gelcoat och parafin - eller?
    skiljer en tjuga på ett kilo topcoat och samma mängd gelcoat.... 275 resp. 255 (på seasea) lite lättare att få tag på olika färger i gelcoaten kanske....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ok inget att huttla med således. Om inte för färgen då.
      Senast ändrad av Gösta; 2014-04-14, 19:48.

Kommentera

Jaha och varför skulle Gelcoat bara härda i form ? Toppcoat är till för insidan och är således inte vattentät som Gelcoaten är, Om man tar Gelcoat och har i 4 % parafin så blir det Toppcoat men oavsett Gelcoat eller Toppcoat så måste man ha härdare i annars så härdar det inte oavsett om det är i form eller inte !

Kommentera

Ursprungligen postat av Klastorp Visa inlägg
          Jaha och varför skulle Gelcoat bara härda i form ? Toppcoat är till för insidan och är således inte vattentät som Gelcoaten är, Om man tar Gelcoat och har i 4 % parafin så blir det Toppcoat men oavsett Gelcoat eller Toppcoat så måste man ha härdare i annars så härdar det inte oavsett om det är i form eller inte !
          Gelcoat utan parafinlösning ska bara användas mot en form av den enkla anledningen att den aldrig blir yttorr, oavsett mängd härdare, i kontakt med luften. Gjorde själv misstaget i forniden att försöka laga en gelcoatskada med gelcoat och hade ett helvete att få bort kladdet.
          Topcoat används mycket riktig ofta på insidan av ett skrov av just den anledningen, alltså att den inte sluter tätt mot en form. Topcoaten ythärdar alltså även i luften. Att den skulle vara mindre vattentät än gelcoaten är en teori som jag hör för första gången och det skulle vara intressant att veta vad du stödjer den på. Topcoat brukar ju användas för att laga skador även under vattenlinjen, eftersom oblandad gelcoat inte funkar.
          Det finns emellertid ett sätt att laga mindre skador med gelcoat och det är att täcka skadan med ett tättslutande plastlager efter att gelcoaten applicerats men det funkar ju knappast för ett helt skrov...
          Senast ändrad av Gösta; 2014-04-15, 09:15.

Kommentera

Tycker vi tappat fokus på själva huvudfrågan. Kommer epoxiprimer + polyuretanakrylfärg från biltema vara ett fullgott skydd mot laminat på min båt, eller är ny TOPcoat att föredra!?

Båten ska stå på trailer, men används flitigt.

Kommentera

Enligt Biltema kan epoxyprimern användas under vattenlinjen på plastskrov. Och tvåkomponents polyuretan kan användas som topskikt på detta, också enligt Biltema. Med reservation för att det står att polyuretan ska användas över vattenlinjen på plastbåtar, så tror jag ändå att det kommer att funka i alla synnerhet som båten inte ska ligga i hela tiden.

Kommentera

Det blir nog så att jag kör på epoxi och polyuretanfärg från biltema. Billigt alt.
                Men är det någon som har koll åtgång på färgen?

Kommentera

funkar utmärkt på en trailerbåt...färgåtgången tror jag står på burken...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Lyfter tråden och tänkte höra hur biltemas polyuretan är i slitskydd/känslighet. Ska måla min båt som kommer stå på trailer in och utvändigt med färgen, och undrar hur svart blir mot slitage på utsidan. Ska ända upp o ner på trailer osv. Om den direkt blir repig och ful får det bli vit

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    199 523 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34