Aluminiumbåt - Västkusten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aluminiumbåt - Västkusten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Aluminiumbåt - Västkusten?

Är helt såld på de fiskeanpassade aluminiumbåtarna, tracker, alumacraft etc..

Det som jag funderar över är att jag har en båtplats (plastbåt idag) ute på västkusten som flitigt används under juni-aug för makrill & torskfiske. Samtidigt vill jag ha en lätttrailad båt som jag kan använda till vår- & höstfisket i insjöar.

Min fråga är helt enkelt går aluminiumbåtar av denna modell att behandla för saltvatten. Isåfall hur mycket jobb är det, är den typen av behandling tillåten att använda i insjö... etcetc

Alternativet är en HR 440 eller HR 460 fishing eller liknande plastmodell. Men fortfarande skapar aluminiumbåten ett större ha-begär hos mig =)

Allt gott!

/Daniel

Hej Daniel, jag tycker också dessa båtar är ap-fräcka men dom är inte gjorda för att ligga i sjön på heltid i vårt klimat. Många (de flesta...) är ju t.ex. lackade på utsidan och är filtklädda på insidan och det funkar säkert kanon om båten står täckt eller i garage på trailer när den inte används. Jag tror inte den ser lika najs ut efter ett par säsonger i sjön, med solblekning, när saltet letat sig in över allt och måsarna gjort sitt med filtbeklädnaden...

Dessa båtar hör hemma på en trailer och det finns en anledning att du sällan ser dessa användas i kustfart ö.h.t. Ska du fiska MEST i havet så är mitt råd att titta på något annat. Ska du fiska MEST i sjö och kanske någon gång i havet när det är fint väder, go ahead och köp.

Kommentera

Hej Niklas,

Tack för ditt svar. Bra input, du har bra poänger i det du skriver så det får nog bli en plastbåt ändå för att kunna variera mellan hav & sjö!

Såg du var boendes i gråbo, fiskar du något i Mjörn, Aspen?

Kommentera

Hej Daniel,

Ja Mjörn är mitt hemmavatten, sedan blir det Anten en hel del och Sävelången ibland. Jag har faktiskt bara fiskat i Aspen en enda gång och det var på vintern för säkert 25 år sedan. Resultatet var magert vill jag minnas.

Har dock inte bott i Gråbo mer än ett halvår, men jag har bott i närheten jämt så det är ändå de sjöar jag fiskat i även tidigare. Det blir ju tyvärr mest sjö när havet inte längre erbjuder något annat än simpor att fiska Brukar dock åka ner till Sundet ett par gånger om året för få lite matfisk. Där är det ju fortfarande som det var på västkusten för 30 år sedan...

Kommentera

Kul.

Jag är boendes i Gbg och mestadels fiskat i Aspen. Mest smågäddor där var det verkar. Hur är det med möjlighet till båt i Mjörn & ANten? Skulle vara väldigt kul att komma ut på lite större vatten. Flera års väntetid för båtplats?

Kommentera

Gällande båtplats så beror det helt på vad du har för krav. I Mjörn kan du få en plats på stört, men då är det vid någon liten skitbrygga med ont om parkering etc. Dom lite större föreningarna som erbjuder bra platser har väntetid på ett par-tre år. Anten har bara två större "hamnar", men där vet jag ingenting om väntetider.

Största problemet med att ha båten liggande i sjön är dock stölder. Jag hade båten i Sävelången en säsong. Rena skämtet! Det försvann prylar hela tiden och man fick låsa fast precis allt! När dom snodde min motor gav jag upp och flyttade båten till Mjörn. Marginellt bättre och jag fick åtminstone behålla motorn. När vi flyttade till Gråbo bestämde jag mick för att skaffa en bättre båt och en trailer så att jag kan ha båten hemma. Så nu har jag en Uttern 5001 styrpulpet med en 50 hk Suzuki 4-takt på en trailer hemma på gården. Tar 5 minuter att traila ner till Mjörn och 15 minuter att sjösätta, då är båten färdigpackad och klar också

Att tänka på med Mjörn är också att den regleras med upp till 2 meter mellan lägsta och högsta vattenståndet. Just nu t.ex. ligger hela hamnområdet, där jag brukar traila i, under vatten!!! Det är alltså inte säkert att du kan använda din båt när du tänkt, om du inte känner för att vada ut till den. Så nu åker jag till Alingsås för att få i båten. Väntar bara på att den värsta kylan ger sig så är det på det igen
            Senast ändrad av Lejestrand; 2015-02-05, 21:48.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

Jag tror inte den ser lika najs ut efter ett par säsonger i sjön, med solblekning, när saltet letat sig in över allt och måsarna gjort sitt med filtbeklädnaden...

det finns en anledning att du sällan ser dessa användas i kustfart ö.h.t. .
              Det finns mycket fördomar på västkusten typ "nee jag äter inte insjöfisk den smakar konstigt" och sedan har de inte ens smakat på insjöfisk..
              Dessutom är de allmänt skeptiska till aluminium på västkusten, därför ser du inga som ligger vid bryggor.

Kolla hela ostkusten (Stockholm) det ligger hur mycket Aluminiumbåtar som helst vid bryggor, Buster är den klart vanligaste. Ostkusten har ju ändå lite salt i vattnet.
              Sedan kanske du skall undvika mattbeklädnad på insidan. Aluminium tål saltvatten och jag tror det är en fördel att aluminiumen ligger öppen både ut och invändigt då klarar den sig bäst. Inplastad på utsidan och matta på insidan är nog mer till för trailer och garagebruk.

Kommentera

Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
                Det finns mycket fördomar på västkusten typ "nee jag äter inte insjöfisk den smakar konstigt" och sedan har de inte ens smakat på insjöfisk..
                Dessutom är de allmänt skeptiska till aluminium på västkusten, därför ser du inga som ligger vid bryggor.

Kolla hela ostkusten (Stockholm) det ligger hur mycket Aluminiumbåtar som helst vid bryggor, Buster är den klart vanligaste. Ostkusten har ju ändå lite salt i vattnet.
                Sedan kanske du skall undvika mattbeklädnad på insidan. Aluminium tål saltvatten och jag tror det är en fördel att aluminiumen ligger öppen både ut och invändigt då klarar den sig bäst. Inplastad på utsidan och matta på insidan är nog mer till för trailer och garagebruk.
                Bäste Michael,

Helt ärligt finns det ju ingen anledning att äta insjöfisk om det bara fanns någon fisk i havet kvar, eller hur Massa ben å tungmetaller å skit! Sedan var det ju också speciellt "bass boats" TS var intresserad av och inte en Buster-typ. Som jag ser det hör inte en båt med låga fribord, fikeplattformar och annat "insjöspecifikt krafs" hemma på havet. Man står liksom inte uppe på tofterna och fiskar när det gungar! Sitt ner i båten var det första jag fick lära mig av farsan och det var av en god anledning...

Aluminiumbåtar i allmänhet fick nog dåligt rykte på västkusten av de första nitade Bustrarna. Dom höll liksom inte riktigt måttet och som du skriver så lever ett dåligt rykte i form av fördomar kvar lääääänge, inte bara på västkusten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                  Bäste Michael,

Helt ärligt finns det ju ingen anledning att äta insjöfisk om det bara fanns någon fisk i havet kvar, eller hur Massa ben å tungmetaller å skit! Sedan var det ju också speciellt "bass boats" TS var intresserad av och inte en Buster-typ. Som jag ser det hör inte en båt med låga fribord, fikeplattformar och annat "insjöspecifikt krafs" hemma på havet. Man står liksom inte uppe på tofterna och fiskar när det gungar! Sitt ner i båten var det första jag fick lära mig av farsan och det var av en god anledning...

Aluminiumbåtar i allmänhet fick nog dåligt rykte på västkusten av de första nitade Bustrarna. Dom höll liksom inte riktigt måttet och som du skriver så lever ett dåligt rykte i form av fördomar kvar lääääänge, inte bara på västkusten.
                  Mja nu tycker jag inte att det var någon konflikt i det jag skrev kontra det du skrev.
                  Jag ville bara förtydliga att en "vanlig" aluminiumbåt funkar bra som bryggbåt även på västkusten, men jag skrev även att jag inte trodde på en sån där fiskebåt, jag tycker själv de är för extrema, jag kollade lite på dem förra året på båtmässan och kom fram till att en Linder Arkip var det som passade mig bäst.

Kommentera

Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
                    Mja nu tycker jag inte att det var någon konflikt i det jag skrev kontra det du skrev.
                    Jag ville bara förtydliga att en "vanlig" aluminiumbåt funkar bra som bryggbåt även på västkusten, men jag skrev även att jag inte trodde på en sån där fiskebåt, jag tycker själv de är för extrema, jag kollade lite på dem förra året på båtmässan och kom fram till att en Linder Arkip var det som passade mig bäst.
                    Bra, då är vi ju överens. Alltid svårt när man skriver att få fram nyanser och jag lyckas rätt ofta trampa folk på tårna utan att egentligen mena det. Ber om ursäkt om du kände dig påhoppad.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    16 015 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49