Rensa flytskum jofa winth - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rensa flytskum jofa winth

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rensa flytskum jofa winth

Har en jofa winth 435 som väger fler hundra kilo mer än den borde... Så nu lär jag väl ta tag i detta.

Är det någon som har gjort den här proceduren på en jofa winth eller har några tips?

Vart i båten är det skum? Är det fyllt överallt mellan skroven?

Tacksam för alla tips...

Njaaa. Det är inte inliner i en Jofa Winth. I alla fall inte i min 485:a.
    Du har två "kuddar" bak mot akterspegeln. De är det garanterat flytskum i. Troligtvis även längst fram i u-soffan. På sidorna i u-soffan har du väl stuvfack va?
    Däremot är jag mer osäker på om det är skum under durken.

Men Jofa är en gammal båt och uppbyggd med plastad plyfa inuti.
    Har du fått in fukt är garanterat plyfan vattendränkt och väger därför åtskilliga extra kilon. Om så är fallet finns det inga genvägar. Bara kapa ur allt.

Men gör gärna några provborrningar på lite dolda ställen så bör du märka om borrspånet är blött eller inte.
    //Micke

Kommentera

Ja det är stuvfack på sidorna fram. Eftersom allting alltid går åt helvete för mig så lär väl plyfan vara genomrutten. Då är frågan om man ska bogsera ut den på siljan och dra en smäll med älgstudsaren i botten eller om man ska börja riva...

Exakt hur menar du med "kapa ur all"? Är det en plyfa i botten som är plastad så man lär kapa bort sittbänkar, golv och hela fan?

Kommentera

Japp. Det är bara att låta vinkelslipen yla på högvarv

Nej ärligt talat, själva durken är ju inte speciellt bred i en Jofa. Mycket av stuvfacken är ju byggda där skrovet svänger inåt.
        Däremot vet jag inte om de längsgående bakre stuvfacken är byggda ovanpå durken.
        Min 485:a är rensad bakom stolarna (trollinganpassad) så jag vet inte riktigt hur det ser ut original. Men om du tittar inuti stuvfacken bör du ju se om allt är byggt ovanpå durken.

Mitt förslag är att kapa upp ett hål längst fram i u-soffan, för att kolla om där är skum eller om plyfan är våt.
        Borra provhål i "kuddarna" bak. Långt ner mot durken för att kolla ev. fuktigt spån.
        Gör ett borrhål i durken, ganska långt bak. Det är oftast i bakändan en båt är som fuktigast.
        Om borrningen visar på fukt (vilket det troligtvis gör) kan ju älgstudsaren vara ett alternativ. Båten kan ju bli ett perfekt konstgjort grund....

Det är en hel del jobb med att renovera båten och det är bara du som kan avgöra om den är värd det.
        //Micke

Kommentera

Tack för tipsen... Får börja kapa och borra och se hur det ser ut. Synd på en båt som är så fin i övrigt om detta ska bli dödsstöten för den. Har kostat på den en del genom åren med nytt kapell, rutor, lister, stolar, styrning m.m. Kanske får ge den en sista omgång kärlek, den har trots allt varit i min ägo i över 15 år som man är väl lite fäst vid den.

Kommentera

Är du mycket händig? (kan nåt om polyester?)
            Beredd att lägga mycket tid och pengar på en gammal båt, om så se verkligen till att du gillar den...
            Om inte släpp den direkt, bara ett tips
            Annat tips, scandinavian trolling, båt och motorprojekt, gå tillbaka ca 10 sidor och leta rätt på Jeekay, finns massor med bilder bla på liknande, en gammal Ryds nog snarlik din.
            Senast ändrad av TAMTAM; 2015-03-30, 16:19.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag har plastat och härjat tidigare... Därav min ovilja att bara kasta mig in i det här projektet. [emoji12]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
              10 svar
              16 015 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Classe69  
              Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49