Att ligga i hamn, tips på förtöjning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att ligga i hamn, tips på förtöjning

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tackar er alla för eran hjälp och tips!
    Nu kan jag nog förtöja tryggt..
    /Andreas

Kommentera

Så är jag då avslöjad... Efter att i stora delar av mitt snart sjuttioåriga liv ägt ett antal båtar, varav sex segelbåtar, så har jag uppenbarligen ingen sjövana... Jag har nämligen det dåliga omdömet att använda en karbinhake till förtöjning!
      Min Linder 400 sportsman är i aktern fast vid bryggan med en kätting och ett hänglås. Fören förtöjs vid en bojsten med några meter tung kätting, en avlastningsfjäder, säkrad med en kättingbit och ett brytblock genom vilket en rejäl förtöjningslina (kvar sedan min betydligt tyngre Fingal segelbåt) är fäst i stävöglan med en kraftig rostfri karbinhake, Med den anordningen kan jag dra ut båten så att den ligger förtöjd mellan bojstenen och bryggan.
      Har svårt att se vilken annan lösning till fastsättning av förtöjningen som skulle vara bättre. Att hålla på att hängande över fören trä tampen genom stävöglan och lägga ett dubbelt halvslag om egen part är inter speciellt smidigt, inte heller att fästa den med kaus och schackel i stäven och dra 15-20 meter lina genom brytblocket varje gång man ska ut, för att inte tala om att trä tillbaka den vid förtöjning igen.
      Kan hålla med om att karbinhakar inte är optimalt vid en fast bryggförtöjning, men att döma ut dem helt när det handlar om relativt små och lätta båtar är väl att ta i lite väl mycket.
      (De gånger jag haft större båtar vid brygga har jag förtöjt dem i fören med två fasta tampar som lagts genom halkipar och med öglor som lagts runt knap i stäven.
      Skitfiske
      Senast ändrad av Gösta; 2015-05-13, 08:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
        Finns vissa indikationer som avslöjar om du inte är sjövan :-):
        1. Förtöjer med karbinhakar, gärna fastsatta i typ presenningslina.
        2. Ankrar genom att kasta ut ankaret från aktern när du är framme vid bryggan och där ankarlinan går rakt ner. Och sen blir förvånad över att ankaret släppt när du kommer tillbaka.
        3. När du möter en annan båt så tycker du att 1 m mellan båtarna räcker trots att det finns all plats i världen.

Det finns säker mer på listan :-).
        Du er nok litt på villspor her er jeg redd, fort gjort på internett hvor man møter mennesker man ikke kjenner. Jeg kan komme med litt informasjon, som kanskje hjelper på misforståelsen.

-I juli feirer jeg mitt 30. år som båteier, jeg fikk min første båt da jeg var 7 år.
        -Jeg bor i et land hvor vi har noe dere svensker ikke er særlig kjent med, bortsett fra noen få sjeler på veskysten, dette kalles "åpent hav" og du må nesten se det for å forstå hva det er og hva det medfører.
        -Jeg bruker båten min hele året, vi har nemlig to andre ting svensker flest ikke kjenner så godt; skikkelig saltvann og noe rart som kalles golfstrømmen. Dette medførte over 300 timer i båten i 2014.

Det er ikke mulig å tilbringe 300 timer i året i båt, over 30 år, uten å utvikle en viss grad av sjømannskap. I min del av verden kan du dø av den kombinasjonen, enkelt og greit.

Neste gang du passerer noen på gaten, kan du spørre om de kan legge et stikk, eller gjerne et dobbelt. Du vil fort finne ut at den kunnskapen er mangelvare. I båter hvor personer med slike mangler skal være med, er det derfor fornuftig å tilrettelegge for dette, ved mindre man skal gjøre alt selv. Ønsker du å gjøre alt selv alltid, kan du selvfølgelig gjøre akkurat som du vil. Noen vil kanskje påstå at det å gjøre akkurat som du vil, uten hensyn til andre, ER dårlig sjømannskap. Jeg er ikke så bastant.

Og se, her ligger en båt med karabiner, og det har hun gjort siden 2010 på ymse fortøyningssteder uten problemer:

Jeg har strengt tatt ikke brukt noe annet de siste 20 årene.

Jeg beklager forøvrig at jeg her brukte ordet "svensker" på en svært generell måte. Jeg vet at det er opptil flere av dere som er minst like sjøvante som meg, og for alt jeg vet er mickedykare en av de.
        Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          Du er nok litt på villspor her er jeg redd, fort gjort på internett hvor man møter mennesker man ikke kjenner. Jeg kan komme med litt informasjon, som kanskje hjelper på misforståelsen.

-I juli feirer jeg mitt 30. år som båteier, jeg fikk min første båt da jeg var 7 år.
          -Jeg bor i et land hvor vi har noe dere svensker ikke er særlig kjent med, bortsett fra noen få sjeler på veskysten, dette kalles "åpent hav" og du må nesten se det for å forstå hva det er og hva det medfører.
          Helt underbart! Du missade smileyn och tog åt dig och redogör genast om hur sjövan du är och var du bor :-). Och jag borde minsann redogöra för min sjövana innan jag uttalar mig. Ok. 48 år. Uppväxt med segelbåtar,motorbåtar. Kört 25 tons dykfartyg i 17 år så nära kommersiellt du kan komma. Utbildat massor av besättningar på dykfartyget.

Låt mig förfina min kommentar om karbinhakar. Om det finns pollare eller knapar på båten så finns det normalt sett ingen som helst anledning att använda karbinhakar. Det är inte säkrare. Det är inte snabbare. Har du bara en ring under fören och en i aktern kan jag iallafall förstå att man använder det men i normalfallet så finns det ingen. Men visst funkar de, men IMHO helt onödiga.

Om nu karbinhakar varit så bra variant att förtöja med så kan du väl gå bort till kustbevakningen, sjöräddningen, eller någon annan myndighet eller företag som har båtar och räkna hur många karbinhakar du ser. Ta gärna lite bilder och visa mig de båtar/skepp du hittar som är förtöjda med karbinhakar.

Så anledningen till att jag avråder från karbinhakar i samband med förtöjning är enkel. I normalfallet så är det en onödig komponent.

Mvh
          Mikael

Kommentera

Min båtplats har ringar för att angöra en båt vid. Där funkar karbinhakar bäst helt enkelt, både snabbast och säkrast eftersom knuten till karbinhaken kan väljas med sådan omsorg - det här gäller oavsett sjövana eller ej, var sak har sin plats, gäller såväl halvslag som hakar, man får se till förutsättningarna innan man väljer...

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Min båtplats har ringar för att angöra en båt vid. Där funkar karbinhakar bäst helt enkelt, både snabbast och säkrast eftersom knuten till karbinhaken kan väljas med sådan omsorg - det här gäller oavsett sjövana eller ej, var sak har sin plats, gäller såväl halvslag som hakar, man får se till förutsättningarna innan man väljer...
              Slå upp ordet angöra [emoji4]

Trots filmen "konsten att angöra en brygga" så har det inget att göra med att förtöja en båt.
              B. Esserwisser
              [emoji2]
              Senast ändrad av mickedykare; 2015-05-14, 12:57.

Kommentera

Nja, i folkmun har det faktiskt det: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ang%C3%B6ring
                Eller, om man inte tror på Wiki: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show...=1/12/251.html

Även om det inte är en i grunden korrekt term så förstås den numera såsom avsett.
                Senast ändrad av anteman; 2015-05-14, 13:07.

Kommentera

Ja brukar bara köra båtjäveln rätt upp på stranden. Då behöver man inte ens ett rep ��

Kommentera

Aha! Nu vet vi varför Tracker åtminstone tidigare haft ett tvivelaktigt rykte här på FS iaf

Kommentera

Vart f-n är vi på väg? Rush stavas numera som dusch, framdeles kan också sägas framledes och inte bara kuster angörs utan även bryggor... Livet har blivit ett helvete för oss språkpoliser som tvingas se på hur folk inte kan skilja på dem och de, för att inte tala om sär skrivningarna...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      15 970 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49