Örnvik 480 - Erfarenheter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Örnvik 480 - Erfarenheter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jo den är trevlig. Ffa rymligheten och sjöegenskaper under gång är sånt som utmärker. Ett fynd för 5000 kr (förutsatt förståss ingen murken epoxi edyl) :-D
    Senast ändrad av Långåmjukis; 2015-05-29, 12:33.
    Medlem i GGG-U
    Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

    Kommentera


    • #12
      Båten har knappt använts, det är min granne som haft den I skärgården och den har mest legat på land.

      Visst, det är en gammal båt så relingslist osv hade släppt lite och det behövde sättas lite nya gånggärn till luckor men det är ju petitesser

      Känns som jag gör ett klipp ?

      Kommentera


      • #13
        Verkar vara ett bra köp. Kan tillägga att jag som värst efter att det blåst hård nordlig kuling (mer i byarna) i flera dagar och med hård ström och vinden dagen efter avtagit gick ut i Öresund från Råå hamn.. bedömde våghöjden till 1,5-2 ..(kusterna syntes inte på långa vägar i vågdalarna) den tog en hel del ryksjö över sig men annars ganska lugnt..lite guppigt förstås.."fisket" ställdes snart in ;-)
        Senast ändrad av Hemi; 2015-05-29, 14:33.

        Kommentera


        • #14
          En fräsch 30-35hk 2takt på den så har du en trevlig båt även när du åker ensam, häng inte för många kilon på aktern som smalnar av och inte orkar bära så mycket mer. Har du inte köpt den så kommer jag ner å hämtar den för det priset.

          Kommentera


          • #15
            Har en Örnvik 480 från -76 sedan slutet på förra säsongen med en 40 Yamaha på, rorkult. Den går väldigt fint. Nu undrar jag om någon har några tankar angående de "vattenventiler" som är gjorda i original (på toft i fören och akter om liksom hål i durken i fören och längst akterut). Någon tidigare ägare har plastat igen allt men eftersom det börjat spricka vid tvärbalken på durken misstänker jag att det kan finnas lite vatten undertill. Eftersom alla hål är tätade vill jag borra upp ett hål för luftning. Finns det någon som har en ritning eller sprängskiss möjligtvis så jag kan se hur det sett ut från början?

            Kommentera


            • #16
              Hej, jag bytte hela durken på min 480a för två år sedan.

              1) Under mitten toften är det helt golv. Dvs släpper de från varandra så har vattnet inte öppen väg in under golvet/durken.

              2) Örnviks smarta lösning med avrinning under durken gör att den ruttnar med tiden. Troligen därför någon plastat igen hålet. Då är frågan hur förs vattnet från fören till aktern idag? Eller får man ösa båda delar av båten?

              3) Äldre 480 har en genomföring för regnvatten som går genom toften istället för under durken. Vet inte vilket år den försvann men jag gjorde en liknande lösning när jag bytte durk.

              Lägger du upp någon bild så är det lättare att utgå ifrån.

              Kommentera


              • #17
                Hej, kul, tack för snabbt svar och intressant!

                Tog några snabba bilder häromdagen men kompletterar gärna med fler vid behov.

                1) Bild ett visar facket som bildats i fören i o m att alla hål är igenplastade/målade. Hur har du gjort med ventilen, eller vad det kallas, som sitter på toften i fören?

                2) För övrigt tänker jag att jag inte behöver borra upp hålet i durken i fören. Jag får helt enkelt ösa där med. Men om jag förstår konstruktionen rätt så skulle vattnet där rinna akterut. Det jag inte förstod riktigt var att det är helt golv under mittentoften. Menar du den som som hänger i luften eller den som r helt plastad?

                2) Bild 2 visar igenplastad genomföring på toften näst längst förut (om nu platsen i fören räknas som toft).

                3) Bild 3 visar sprickorna runt balken på tvärs, där jag misstänker att vatten tar sig in. Men jag vet inte hur långt det kommer? Här ska jag laga.

                4) Bild 4 visar facket i aktern där avrinningshålet är igenplastat. Det syns inte från den vinkeln. Här tänkte jag borra ett hål igen så att det får möjlighet att luftas, och eventuellt rinna ut vatten.

                Click image for larger version

Name:	Bild 1.jpg
Views:	1
Size:	949,8 KB
ID:	1787090
                Click image for larger version

Name:	Bild 2.jpg
Views:	1
Size:	951,6 KB
ID:	1787091
                Click image for larger version

Name:	Bild 3.jpg
Views:	1
Size:	1 015,7 KB
ID:	1787092
                Click image for larger version

Name:	Bild 4.jpg
Views:	1
Size:	1,00 MB
ID:	1787093

                Kommentera


                • #18
                  B1) Det visar en dyvika som någon slabbat färg över. Det är väl den du kallar för "ventil". Det där utrymmet blir lite vätskefyllt av kondens osv... Så över vintern kan man öppna dyvikan så det luftar ut.

                  B2) Den visar ju samma sak som b1 fast på sitttoften. Angående golv, så syftar jag på den som är plastad. De fungerar som flytelement om båten blir vattenfylld. Så det är golv under hela den.

                  B3) Det är helt enkelt en bit trä som är inplastad ovanpå plyfaskivan. Om det är sådana sprickor så det läcker in vatten där så är det i princip ruttet rakt genom durken.Jag tror itne det rinner in vatten där men det kan ju vara fint att hålla efter skicket.

                  B4) ja, där satte jag själv i en dyvika efter durkrenoveringen just för att kunna lufta

                  En 480 går faktiskt väldigt fint i sjön. Skrovet är inte hookat så man kan faktiskt överladda dem med ganska stor motor.
                  Problemen med modeller som jag tycker är att sittbrunnen/stuvutrymmet tar in vatten genom luckan då avrinningen är dålig.
                  Samt att den är väldigt hög i fören, så hög att det är svårt att se ibland när man inte kör i planingsfart

                  Kommentera


                  • #19
                    Okej, tack för kommentarer. Borrade upp för dyvika i facket i aktern idag (B4) och då strömmade mängder med vatten ut. Det har nog trängt igenom sprickorna runt bjälken på B3. Öppnade upp ursprungshålet i durken i fören för luftning också, så nu får det torka upp innan jag fortsätter.

                    Kommentera


                    • #20
                      Hur ser båten ut under? Inte helt ovanligt att såna här äldre båtar är så skavda och delaminerade i framme i kölen att de kan trycka igenom vatt3n där. Du vet den del som tar i först när man lägger till lot strnd eller går på en sten.

                      Det är för övrigt betong i kölen på båten

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 514 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      279 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 186 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X