Sandström 495 Basic - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sandström 495 Basic

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ok, då förstår jag (tror jag iallafall).
    Men var är rapporterna från alla som har åkt 495an med stor motor eller liten motor med rorkult eller ratt.
    Det verkar ju som om det har sålts ett gäng båtar så det borde ju inte vara helt omöjligt att det är någon här som har åkt och kanske även fiskat från en.
    Så kom igen, dela med er av era erfarenheter.

Kommentera

Bör vara rätt sjösäkra. Kommer en snubbe körande förbi där jag bor med en sandström styrpulpetare minst ett par ggr i veckan oavsett väder. Monterad 50hk honda. Har för mig de e en 495, ksn va 595 med om de finns ngn sådan. Antingen e han galen eller så e båten grym för öresund kan va riktigt jävligt!

Kommentera

Jag var i kontakt med Sandström och frågade om mitttoften och den går ej att montera bort, så det var lite tråkigt men den kanske är bra att ha.
        Jag frågade också om det kunde bli lite för tungt med en 50a på den men han påstod att det inte var någon fara.
        Han sa att dem blev riktigt pigg med den motorn men nu säljer ju han båten så jag skulle hellre vilja höra vad dom som har nyttjat båten i praktiken har att säga.

Kommentera

Hej
          Nej, ingen erfarenhet av 495 basic. Däremot 495 classic som jag själv haft i 4 år. Helnöjd med den och motorn som är 50hk mercury 4-t.
          Den får jag upp i plan med 4 pers ombord utan bekymmer. Har dock inte koll på om skrovet är likadant på dom, dock är väl säkert classic modellen tyngre.
          Min åsikt är att de bygger bra båtar i alla fall.

Kommentera

Om där inte är flytelement i mittoften ser jag inget större problem att ta bort den. Där är plastade avstyvningar längs med hela sidorna på båten samt dubbelskrov en bra bit. Vi kunde ta bort mittoften i vår 430 utan att det påverkade det minsta. Men kör du stentufft i grov sjö är den nog inte fel att ha, men annars hade jag tagit bort den.

Kommentera

Enligt han jag pratade med hos Sandström så är det flytelement i mitttoften men jag vet inte hur stor betydelse den har för den är ju inte speciellt grov.
              Men tydligen så bör man inte ta bort den.
              Mvh Ronnie

Kommentera

Hejsan.
                Såg att tråden är rätt så gammal, men den passar nog för min fråga.

Jag har en 30hk Yamaha 2-takt långrigg från 1995 (Väger ca 54kg med rorkult) som jag har på min nuvarande båt.
                Då min motor är alldeles för stor för min lilla Uttern 465 (Fisk Uttern), så har jag börjat snegla på Sandström båtarna.

Det är 495 Basic eller Classic som jag är intresserad utav.

Var först inne på att köpa en Basic, men efter att ha kollat lite på Classic på Sandströmshemsida så börjar jag vela lite.

Min tanke är att kunna använda den motorn som jag har i dag, då den inte alls har gått många timmar.
                Kommer även till en början att använda rorkult för att ev senare i framtiden montera styrpulpet i Basic eller Classic och ev större motor (om detta behövs???).

Vad jag kan se så skiljer det ju en hel del mellan Basic och Classic.

I dagsläget så känner jag inte några större behöv att skaffa en styrpulpetbåt då vi bara åker i små insjöar (därav att ev montera styrpulpet i framtiden).

Det jag undrar över är hur min Yamaha 30hk med tvåtakt, långrigg och rorkult kommer att fungera med en 495 basic resp classic?

Samt hur monterar man smidigast ekolodet (Hook 4x med downscan), samt 4st spöhållare på en Basic med rorkult (då den saknar reling)?

Kommentera

Jag har en 460 basic. Funkar fint att skruva i spöhållare på sidan bara. Stabil och bra.
                  Dessutom är den till salu

Kommentera

Ursprungligen postat av west Visa inlägg
                    Jag har en 460 basic. Funkar fint att skruva i spöhållare på sidan bara. Stabil och bra.
                    Tack för svaret.
                    Dock blir en 460 lite liten för min motor är jag rädd för.
                    Siktet är inställt på en 495.

Kommentera

Ursprungligen postat av west Visa inlägg
                      460 basic är dock jag intresserad av. Vart finns den och pris.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      15 958 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49