Bottenmåla eller inte - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmåla eller inte

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
    Håller med Randemo.. Men hur ska jag gå tillväga? Slipa med excenterslip sen måla på epoxi primer sen färdigt?
    Av Din beskrivning av hur det färgar av sig och hur det ser ut på bilderna så gissar jag att Du har samma eländesfärg som polaren har, men fördelen är att det är lätt att ta bort, ta med båten på trailern till en GDS hall som har en kraftig högtryckstvätt gärna med varmvatten eller ånga.

Du ska INTE spola av det hemma på tomten eller annat ställe utan på en riktig spolplatta som tar hand om spillvattnet och giftfärgen, sedan spolar Du ordentligt och jag gissar att det inte blir mycket färg kvar, det lilla som blir slipar Du bort med lämplig metod.

Avsluta med att lägga på epoxiprimer om Du vill ha vit botten annars måla med en hård kulörfärg och sedan vaxa på det så kommer båten att öka iaf några knop ;-)

Kommentera

Har rensat en snurrebåt på bottenfärg. Min förra. Inte så roligt. Hade någon gucka som jag smetade på och fick lösa upp en del. Men sedan var grovjobbet med en skrapa merparten av projektets tidsåtgång.

Viktigt om man skrapar, tycker jag, är att slipa ned ytterkanterna på skrapan så den inte gräver ned sig i skrovet vilket är lätt hänt då man ligger där och svär..
      __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Rospigg. När jag målat på Epoxi Primer några lager, ska jag även då vaxa på det? Vad är det för vax man använder?
        För övrigt skulle ja laga små skruvhål i aktern bredvid badstegen som ni ser på bild. Slipade sen på med spackel. Det räckte att jag hade slipat emot i 5 sekunder sen var färgen borta. Så tror den kommer gå av lätt med högtryckstvätten. Men efter man fått av färgen, man behöver inte hålla på att slipa in till plasten då? utan räcker att få bort all färg sen på med Primer direkt, sen färdigt? Jag skippar bottenfärg pga giftet samt att båten alltid står på trailer. Fiskar både i hav och sjö.

Kommentera

Jag har fattat det som att man måste ha en färg över epoxiprimern då den inte tål uv ljus. Jag har målat med polyuertan färg över epoxiprimern. Sen om det var rätt eller fel vete tusan.

Kommentera

Aha, det måste man kanske.. Blev du nöjd annars Fredrik?

Kommentera

Rospigg. När jag målat på Epoxi Primer några lager, ska jag även då vaxa på det? Vad är det för vax man använder?
              För övrigt skulle ja laga små skruvhål i aktern bredvid badstegen som ni ser på bild. Slipade sen på med spackel. Det räckte att jag hade slipat emot i 5 sekunder sen var färgen borta. Så tror den kommer gå av lätt med högtryckstvätten. Men efter man fått av färgen, man behöver inte hålla på att slipa in till plasten då? utan räcker att få bort all färg sen på med Primer direkt, sen färdigt? Jag skippar bottenfärg pga giftet samt att båten alltid står på trailer. Fiskar både i hav och sjö.
              Jag är den lata sorten så jag kör med flytvax som jag bara drar på för att få lite blankt men det är valfritt och har Du fått epoxin slät så gör det sannolikt väldigt liten skillnad.

Vetetusan om man måste måla över epoxin tror inte det men ska inte sätta huvudet på det så kolla med tillverkaren av primern och följ deras råd brukar löna sig när det gäller färg.

Det är ofta bra att rugga upp ytan innan man målar på så det fäster bättre men inte behöver Du slipa plastrent det har jag svårt att tro men åter igen läs instruktionerna på primern!

Du kan som jag nämnt ha en bottenfärg med kulör utan att den innehåller gift, har flera bekanta som har målat sina båtar i önskad kulör med typ servalac för att få det lite snyggare och täcka över lagningar och annat sedan bara tvätta och de hårda lackfärgerna tål högtryckstvätt om Du tar det lite lagom och inte blåser på hårt och nära.

Kommentera

Ok, men efter jag fått av färgen. Går det bra att använda giftfri bottenfärg direkt på? Eller man måste ha Primer? Står som sagt alltid på trailer mellan passen.
                Eller om man ska slippa allt jobb. Går det bra att måla på bottenfärg direkt på min gamla färg? Eller man ska alltid ta bort gammal färg innan man tar på ny?

Kommentera

Ok, men efter jag fått av färgen. Går det bra att använda giftfri bottenfärg direkt på? Eller man måste ha Primer? Står som sagt alltid på trailer mellan passen.
                  Eller om man ska slippa allt jobb. Går det bra att måla på bottenfärg direkt på min gamla färg? Eller man ska alltid ta bort gammal färg innan man tar på ny?
                  Gammal färg ska bort innan ny läggs på det är en grundregel för i stort sett all målning, och vill Du göra det enkelt för Dig så hoppa primern och dra giftfri kulörfärg typ servalac direkt på det rengjorda skrovet och lämna det så.

Du har ju båten på trailer uppe på land största delen av tiden så det kommer aldrig att bli någon beväxning på din båtbotten ändå, alltså Du motverkar ett problem som aldrig kommer att uppstå.

Kommentera

Ok, nu börjar ja få en klarare bild. Efter jag tagit bort den blå färgen kan jag inte låta det vara så? Eller de blir snyggare om man drar på en vit färg? Annars så har jag inte fler frågor om det. Men har lagat 3-4 skruvhål på en omkrets på 20 cm, spackla igår med epoxi spackel. Tänkte imorgon dra på Primer. Men ska jag då skippa Primer och bara slipa ner spacklet sen måla med färgen som jag ska ha till resten av båten tex de du sa "servalac", eller man ska alltid ha Primer på en lagning?
                    tack!

Kommentera

Jag målade tre lager av biltemas epoxi primer först och då kändes det som det var heltäckande, sen målade jag ett lager av biltemas polyeurtan färg ovanpå det och man kanske borde målat två lager för att få det helt perfekt men jag tyckte det blev helt ok med bara ett lager. Till helgen skall jag vända på den och måla insidan på samma sätt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      16 039 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49