Tumlare en renoveringstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tumlare en renoveringstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    [QUOTE=bibl;1024146]Har man sett det har ju hänt lite i tråden sen jag skrev sist

    Freddo80: Kul med fler Tumlare, eftersom man nu har börjat renovera så har jag suttit och verkligen letat efter bilder på andras projekt. Verkar som att de flesta glömmer kameran när verktygen kommer fram... Har du fler bilder på inredningen i din båt? Din har en annan lösning av motorbrunnen och aktern än min där motorbrunnen stjäl mer utrymme från sittytan bakåt till i båten. Så vitt jag kunnat läsa mig till så tillverkades Tumlare bara under 70-talet och det verkar som att man ändrade lite på just den delen av båten under tillverkningstidens gång. Den verkar vara väldigt lik min i inredningen i övrigt dvs inga läder/tyg klädda soffor och liknande. En fråga: Tygtak sätter du in det för att få ljuddämpning eller för att det är snyggt? Varifrån har du köpt det förresten för det var en snygg grå variant på tyget.

    Click image for larger version

Name:	IMG_5337.JPG
Views:	1
Size:	367,0 KB
ID:	1780959Click image for larger version

Name:	IMG_5338.JPG
Views:	1
Size:	302,4 KB
ID:	1780960Click image for larger version

Name:	IMG_6838.jpg
Views:	1
Size:	988,6 KB
ID:	1780961Click image for larger version

Name:	IMG_6840.jpg
Views:	1
Size:	1 006,5 KB
ID:	1780962Click image for larger version

Name:	IMG_6843.jpg
Views:	1
Size:	964,8 KB
ID:	1780963Click image for larger version

Name:	IMG_6965.jpg
Views:	1
Size:	981,3 KB
ID:	1780964Click image for larger version

Name:	IMG_7009.jpg
Views:	2
Size:	721,3 KB
ID:	1780965Click image for larger version

Name:	IMG_7015.jpg
Views:	1
Size:	820,5 KB
ID:	1780966

    Hej!

    Tyget är endast för att det ska se lite fräschare ut inne i båten. Det som satt där tidigare var brunt och torkat.
    Tyget beställde jag från Hifikit: http://www.hifikit.se/tillbehor/nalf.../nalfiltsmatta
    Den heter silver och kostar 89:- metern. Väldigt lätt att jobba med! sen är det bara att limma med M3 spray lim.

    Lägger upp lite fler bilder från min renovering!

    Lycka till! blev snyggt med silver!
    Fishingbros

    Kommentera


    • #12
      Freddo80: Tyvärr lär det inte vara, imorgon så täcks det snygga silvret av svart bottenfärg...

      Kommentera


      • #13
        Angående motorbrunnen så fanns det två varianter. En äldre där igen "riktig" motorbrunn finns utan mera en urgröpning i innerskrovet. Det ändrades till en mera konventionell motorbrunn på senare modeller.
        Batteriet ska ha den placeringen längst bak på babords sida vill jag minnas.

        Hardtopen är lite vek, det är för tunt laminat i "a/b-stolparna" och kringliggande. Kör man i grov sjö så kan det utmattas lite. Men det r lätt att förstärka.
        Annars en rätt bra båt. Men den mår bra av lite större motor än de brukar ha. 50 HK (köp en tvåtaktare de är lättare...) är inte fel.

        Kommentera


        • #14
          Tack dunde! Där besvarade du på en gång en hel del av de funderingar jag haft. Då är det alltså en tidig modell, och batteriplaceringen är original. Då kanske man skulle behålla den och bara fixa till bättre fästen så batteriet sitter fast ordentligt.

          Kommentera


          • #15
            Vändning och nya upptäckter

            Säg den glädje som varar, det gick ju givetvis lite för bra...

            Idag hade jag hjälp och vände på båten så jag kan påbörja att den andra halvan. När vi fått upp den på högkant var det givetvis mest intressant att undersöka de tre lagningar som fanns på den här sidan. Förra ägaren hade låtit något proffs göra en lagning sa han när jag köpte båten och den verkar vara helt ok utförd.
            Click image for larger version

Name:	20160228_141242.jpg
Views:	1
Size:	481,9 KB
ID:	1780983
            Det finns dessutom två lagningar till, den ena är den som är på kölen längst fram som jag redan har konstaterat är rätt taffligt utförd. Det fanns även en längre bak som jag misstänker är samtida med lagningen av kölen då även utförandet av den lämnar övrigt att önska.

            Med ett stämjärn tog jag bort den glasfiber som satt lös och ganska raskt visade det sig att de hade inte direkt slösat med plasten när de gjort lagningen. De har dessutom inte gjort rent utan plastat utanpå bottenfärgen så det hela lossnade i sjok. En del slipning senare så såg det ut så här:
            Click image for larger version

Name:	20160228_141235.jpg
Views:	1
Size:	534,2 KB
ID:	1780982

            När jag sedan började kika på lagningen av kölen från det här hållet så gick det ganska lätt att få bort allt mer glasfiber då den inte hade bundit till den gamla glasfibern. Några minuter senare och en del slipning så hade jag ett hål...
            Click image for larger version

Name:	20160228_141248.jpg
Views:	1
Size:	491,8 KB
ID:	1780984Click image for larger version

Name:	20160228_141252.jpg
Views:	1
Size:	556,1 KB
ID:	1780985
            Nu blir det till att laga...

            Frågan är bara hur f-n man ska få till det. Det måste givetvis på ny glasfiber men då båten har dubblelskrov är ju frågan om jag inte måste skära upp ett hål i innerbotten för att komma åt andra sidan på hålet? För det måste ju till ny plast och ny glasfiber och för att det ska fästa måste det ju vara rent bakom. Först så ska jag välta ned den och se om jag kan skölja ut allt grus som ligger i kölsvinet så jag får en renare yta att arbeta med. Någon som har några tips att komma med?
            Senast ändrad av bibl; 2016-02-28, 21:42.

            Kommentera


            • #16
              En hel del surfande senare...

              Har precis varit ute och glott på skadan en gång till och tror att jag har klurat ut hur jag ska fixa det Jag sätter en inspektionslucka i durken över där hålet i kölen är så kan jag komma åt att lägga på en topcoat från insidan när jag har plastat skadan. En sån här borde funka utmärkt http://www.hjertmans.se/produkter/in...ucka-170mm-vit

              Kommentera


              • #17
                Låter som en bra plan tycker jag. 👍

                Kommentera


                • #18
                  Ett hål mindre...

                  Sedan sist har jag slipat klart andra sidan, all gammal bottenfärg är nu ett minne blott och idag var det dags att ge sig i kast med HÅLET.
                  Click image for larger version

Name:	FB_IMG_1459070462647.jpg
Views:	1
Size:	824,1 KB
ID:	1781149
                  Som det nästan alltid är så har man lite lagom ågren innan man väl ger sig i kast och genomför ett projekt, i det här fallet att plasta igen det rackarns hålet. Funderade på att ta upp en lucka och arbeta från två håll men bestämde mig till slut för att prova den här metoden istället:
                  Click image for larger version

Name:	Plasta hål.JPG
Views:	1
Size:	20,6 KB
ID:	1781147
                  Det vill säga lägga en bit glasfiber på insidan utifrån och dra den rätt med hjälp av en bit ståltråd. Glad ihågen strök jag ståltråden och tog flätlina istället, trädde den igenom glasfiberbiten på två ställen, dränkte min glasfiberbit i plast och försökte få igenom den genom hålet. Det gick inte alls, glasfibern blev som blött dasspapper (ok kanske något mer struktur men inte var det mycket inte...) Istället la jag den på utsidan och försökte forma till den så att den skulle täcka hålet lite snyggt. Lite torktid senare så såg det ut så här:
                  Click image for larger version

Name:	12670527_983649428389190_8844950836331696439_n.jpg
Views:	1
Size:	99,5 KB
ID:	1781150
                  Därpå skar jag rent slipade lite till, torkade av med aceton och började plasta. Ungefär 1,5 dl plast och ca 40*40cm glasfiber senare så såg det ut så här.
                  Click image for larger version

Name:	20160327_193229.jpg
Views:	1
Size:	460,2 KB
ID:	1781148
                  Nu är det bara att vänta tills imorgon då jag tänker slipa av, antagligen plasta lite till och därefter på med topcoat om allt går som det ska. Nu är det bara att hålla tummarna, går det åt skogen är det bara att börja om från början...

                  Kommentera


                  • #19
                    En blå bok och mer plast

                    Hustrun tyckte att jag behövde tillbringa lite tid på skolbänken den här våren, vilket visade sig vara både kul och nyttigt. Inte för att jag har någon gigantisk nytta av det mitt hemmavatten men kunskaper är aldrig fel så nu har jag en blå bok med en första stämpel i.
                    Click image for larger version

Name:	20160328_200236.jpg
Views:	1
Size:	175,9 KB
ID:	1781165
                    Ikväll har jag varit ute och slipa ned gårdagens lagning.
                    Click image for larger version

Name:	20160328_182718.jpg
Views:	1
Size:	440,8 KB
ID:	1781162
                    Sedan torkat av och lagt på några lager till.
                    Click image for larger version

Name:	20160328_191805.jpg
Views:	1
Size:	416,2 KB
ID:	1781163
                    Jag passade också på att slipa bort coaten som täckte den där halv fula lagningen som var mitt på botten. Den såg rätt ok ut efter att jag slipat bort topcoaten men då jag ända var i farten kunde det ju inte direkt skada med några lager plast och glasfiber.
                    Click image for larger version

Name:	20160328_191826.jpg
Views:	1
Size:	513,0 KB
ID:	1781164
                    Imorgon blir det en snabb avslipning och sedan på med den brandgula topcoaten som jag köpte för halva priset på Hjertmans (den ska ju målas över med bottenfärg så det är ingen som lär se den vackert gula färgen lysa upp tillvaron...).

                    Kommentera


                    • #20
                      Från vit till varigt gul...

                      Så var det dags att lägga på ny toppcoat på denna sida, hittade en burk gul topcoat på för en 50-lapp i fyndlådan hos Hjertmans. Med tanke på att botten ändå ska målas har det ingen som helst betydelse att den drabbas av rena rama varbölderna. Först spacklade jag de värsta hålen
                      Click image for larger version

Name:	20160401_154929.jpg
Views:	1
Size:	347,8 KB
ID:	1781218
                      Sedan var det att kladda på totalt tre lager med ny toppcoat där jag gått igenom ner till glasfibern.
                      Click image for larger version

Name:	20160401_171342.jpg
Views:	1
Size:	510,9 KB
ID:	1781219
                      Hade även lite tur i veckan den 6mm plywood som satt under plåten på akerspegeln hade minst sagt sagt sitt.
                      Click image for larger version

Name:	20160330_191845.jpg
Views:	1
Size:	616,4 KB
ID:	1781217
                      Jag stack in nosen på byggmarknaden som jag passerar på väg till jobbet visade sig att de hade en spillbit jag kunde få för tack så mycket. Lär räcka till fyra nya bitar
                      Nästa steg blir primer och sedan svart bottenfärg på den här sidan. Därefter är det dags för elsystem alternativt att måla om ovansidan... Vi får se vilket vi gör först.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X