Tumlare en renoveringstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tumlare en renoveringstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tumlare en renoveringstråd

    Efter att ha surfat på Blocket i ett halvår så blev det till slut en båt, en Ryds Tumlare född runt mitten på 70-talet. Den verkar vara i gott skick (i vart fall tycker mitt lekmannaöga det) och det var priset som fällde avgörandet. Innan någon börjar protestera och påpeka vilka dåliga fiskeutrymmen en Tumlare har så kan sägas att det är en kompromiss - ingen i familjen lär bli nöjd. Jag ville ha en Theri 6020C, min fru ingen båt alls och svärfar, som innehar båtplatsen då den medföljde i hans husköp, något som höll alla torra om det började blåsa eller regna när hela familjen är ute och åker. Alltså blev det en billig båt som kanske håller någon torr om det regnar och som i det här fallet (om nu inte motorn går sönder) garanterat ger pengarna tillbaka...
    Click image for larger version

Name:	20151108_121702.jpg
Views:	2
Size:	509,3 KB
ID:	1842250 Click image for larger version

Name:	20151108_121713.jpg
Views:	2
Size:	486,8 KB
ID:	1842251
    Tanken är att renovera på den i vinter och sedan få i den så snart våren är här. Då jag aldrig har renoverat en båt i hela mitt liv så tänkte jag helt fräckt dra nytta av internets visdom; alltså denna tråd.

    Ryds Tumlaren är ju en dubbelskorvs båt och ca metern in har någon borrat ett hål i botten så att man kan sticka ned en pump för att länsa emellan skroven (där det just nu står olje/bensinblandat vatten hur mycket är osäkert). Min tanke är att plugga hålet (eller i vart fall sätta i en öppningsbar plugg/lucka) och sedan skruva i en dyvika i akterspegeln. Är det någon som vet hur akterspegeln ser ut på de här båtarna, går det att sätta i en vanlig dyvika/länsplugg (Click image for larger version

Name:	4642-11.jpg
Views:	1
Size:	8,9 KB
ID:	1842252 så man kan få ut allt vatten om höstarna?

    Vidare finns det flera "vädringshål" eller varför man nu tagit upp hål in till flytelementen. Ska dessa vara kvar (är det alltså original på modellen) eller bör man plugga dom?

    Jag har tänkt dra om all el, skrapa och måla. I planerna ingår ingen såg för att ändra layouten på båten. Möjligen kan det bli en bekvämare förarstol än befintlig bänk - bara så ni får en grov idé om planen. Förslag, glada tillrop och allmänt goda råd mottages gärna
    Senast ändrad av bibl; 2015-11-21, 21:03.

  • #2
    Hålet en meter in är dräneringshål från hytten ner i dubbelskrovet.
    Har du ingen dyvika i bak?
    Lufthålen är för att låsa fast eventuella dynor, sätt en bit plaströr på dynora som matchar hålet i plasten.
    Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara.

    Kommentera


    • #3
      Nej. Det fanns ingen dyvika bak, med det borde väl bara vara att borra i en? Hur högt upp från botten bör jag sätta den? Dvs hur tjock kan själva botten vara? Dynorn var det bara med till den del av båten som är täkt. Men då vet jag att det bara är att plugga hålen i plasten.

      Idag har jag passat på att bygga en ställning till motorn så jag kan lyfta av den (man får passa på när man vabbar). Click image for larger version

Name:	20151110_124507.jpg
Views:	1
Size:	166,4 KB
ID:	1779696Click image for larger version

Name:	20151110_124520.jpg
Views:	1
Size:	154,0 KB
ID:	1779697
      Senast ändrad av bibl; 2015-11-10, 13:16.

      Kommentera


      • #4
        Elen...

        Sitter och kikar på hur man ska dra om elen i båten.

        Det här är vad jag räknar med i förbrukare:
        Lanternor (byter till LED 0,5W per lanterna) 4x0,5W= 2 watt
        Inre belysning 5watt
        Sjökortslampa 1.5W LED

        Ekolod/Plotter ???W - vad drar ett vanligt ekolod/plotter i ett 12V system någon som vet?

        Stickdosor för att kunna ladda mobiler mm: Vad kan man räkna med att dessa drar i förbrukning?

        Jag tror att det smidigaste är att sätta in en huvudsäkring vid huvudströmbrytaren bak vid batteriet och sedan dra ut en huvudledning till en säkringspanel på pulpiten. Därifrån blir det sedan att dra ledningar till förbrukarna. Då får man säkringar och strömbrytare samlade på ett ställe

        Ett litet elschema
        Click image for larger version

Name:	Enkrretschema.JPG
Views:	1
Size:	36,1 KB
ID:	1779707

        Kommentera


        • #5
          Batteriplacering...

          Förra ägaren hade inte direkt lagt pannan i djupa vecka när det gällde placeringen av startbatteriet, det stod under en lös huv i slutet av ena soffan (kanske inte helt optimal placering...)
          Click image for larger version

Name:	20151111_183852.jpg
Views:	1
Size:	484,8 KB
ID:	1779711
          Frågan är om man skulle ställa ned batteriet i stuvfacket vid sidan om bränsledunken
          Click image for larger version

Name:	20151111_184040.jpg
Views:	1
Size:	469,2 KB
ID:	1779712
          i en batterilåda.
          Click image for larger version

Name:	20151111_185551.jpg
Views:	1
Size:	393,5 KB
ID:	1779713
          Fördelen är att det blir mer väderskyddat, det är ingen risk att jag har 25kg blybatteri som åker kana i båten om det går rejäl sjö och jag skulle få ett renare däck. Nackdelar är att batteriet hamnar i det mest bensinånge förpestade utrymmet i båten inte en direkt superkombination, en annan nackdel är att vatten rinner som bekant nedåt och det går betydligt snabbare att dränka ett batteri där än där det stått hitintills. Ytterligare en fråga är var jag gör av huvudströmbrytaren och den planerade huvudsäkringen i så fall?

          Köpte en länspump idag också, och blev av med 10l bensindoftande vatten som stod i kölsvinet...
          Click image for larger version

Name:	20151111_142420.jpg
Views:	1
Size:	555,1 KB
ID:	1779710

          Kommentera


          • #6
            tumlar vidare nästa år!

            Håller oxå på med renovering av en Ryds Tumlare, har nu tagit paus inför vintern.
            Click image for larger version

Name:	IMG_5630 - Kopia.JPG
Views:	1
Size:	328,6 KB
ID:	1779761

            Vad som är skett och ska ske inom nästa år.

            - Omlackerad (2015)
            - Ny el, (Pågående process)
            - Nytt Ekolod (2015)
            - Byte av tyg i taket (Pågående process)
            - Ny länspump med backventil (kommer under 2016)
            - Nya lanternor (kommer under 2016)
            - Ny Stereo (2015)
            - 4st rostfria 15 graders infällda spöhållare, (kommer under 2016)
            - Omklädning dynor (kommer under 2016-2017)
            - Ny badstege (kommer under 2016)

            Har en massor kvar att göra innan den är färdig. Använt båten i sommar så renoveringen invändigt har stått stilla.

            Click image for larger version

Name:	IMG_6959.jpg
Views:	1
Size:	1 011,7 KB
ID:	1779762Click image for larger version

Name:	IMG_7062.jpg
Views:	1
Size:	989,7 KB
ID:	1779763Click image for larger version

Name:	IMG_7009.jpg
Views:	2
Size:	721,3 KB
ID:	1779766Click image for larger version

Name:	IMG_7063.jpg
Views:	1
Size:	1 007,6 KB
ID:	1779767Click image for larger version

Name:	IMG_6964.jpg
Views:	1
Size:	1 003,8 KB
ID:	1779764Click image for larger version

Name:	IMG_5339.JPG
Views:	1
Size:	286,7 KB
ID:	1779765
            Fishingbros

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av bibl Visa inlägg
              Sitter och kikar på hur man ska dra om elen i båten.

              Det här är vad jag räknar med i förbrukare:
              Lanternor (byter till LED 0,5W per lanterna) 4x0,5W= 2 watt
              Inre belysning 5watt
              Sjökortslampa 1.5W LED

              Ekolod/Plotter ???W - vad drar ett vanligt ekolod/plotter i ett 12V system någon som vet?

              Stickdosor för att kunna ladda mobiler mm: Vad kan man räkna med att dessa drar i förbrukning?

              Jag tror att det smidigaste är att sätta in en huvudsäkring vid huvudströmbrytaren bak vid batteriet och sedan dra ut en huvudledning till en säkringspanel på pulpiten. Därifrån blir det sedan att dra ledningar till förbrukarna. Då får man säkringar och strömbrytare samlade på ett ställe

              Ett litet elschema
              [ATTACH=CONFIG]82952[/ATTACH]
              Ser bra ut men man ska helst inte ha brytare och säkring till motor och laddning. Det stjäl laddning och startkraf samt ökar risken för att generatorn pajjar om brytare fallerar vilket tyvärr kan hända. Brytare, säkring på matarledning till kopplingsplint för alla förbrukare.
              Senast ändrad av Exxet; 2015-11-16, 20:32.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

              Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

              Kommentera


              • #8
                Tumlare på sida, och mer om el.

                Har man sett det har ju hänt lite i tråden sen jag skrev sist

                Freddo80: Kul med fler Tumlare, eftersom man nu har börjat renovera så har jag suttit och verkligen letat efter bilder på andras projekt. Verkar som att de flesta glömmer kameran när verktygen kommer fram... Har du fler bilder på inredningen i din båt? Din har en annan lösning av motorbrunnen och aktern än min där motorbrunnen stjäl mer utrymme från sittytan bakåt till i båten. Så vitt jag kunnat läsa mig till så tillverkades Tumlare bara under 70-talet och det verkar som att man ändrade lite på just den delen av båten under tillverkningstidens gång. Den verkar vara väldigt lik min i inredningen i övrigt dvs inga läder/tyg klädda soffor och liknande. En fråga: Tygtak sätter du in det för att få ljuddämpning eller för att det är snyggt? Varifrån har du köpt det förresten för det var en snygg grå variant på tyget.

                Exxet: Jag har fortsatt att leta och läsa på om 12 volt system i båtar och hittade till slut http://www.sutars.com/ som har en PDF: Skyllermarks Elguiden 2013 som handlar uteslutande om el i båtar. Det mesta givetvis om betydligt större båtar än min men man får ta godbitarna. Det lutar åt att det blir en säkring mellan batteri och motor och sedan en huvudströmbrytare med lägre avsäkring på ledningen som går till pulpiten och huvudcentralen i båten med avsäkringar för allt annat. Då får jag ett passivt säkert system och i ett värsta scenario så är hela systemet avsäkrat. Visst kan man tycka att det är overkill i en 480 lång båt men ska jag nu göra om det hela kan jag lika gärna göra det ordentligt.

                Dagens arbete bestod i att få upp båten på högkant så att jag kan skrapa botten. Visade sig att kölrullen bak på släpet inte direkt kände för att rulla av båten men med en diger arbetsinsats från svärfar och ett spännband kopplat i draget på bilen som står innanför i garaget så kom den till slut ned på golvet. Därefter kom den upp på högkant efter att vi dessutom kallat in hustrun och svärmor att skjuta på. Nu vilar den tryggt på fem gamla däck jag hämtade i skrotet hos däckverkstaden i veckan och med fyra stöttor mot kölen.
                Click image for larger version

Name:	20151121_195005.jpg
Views:	1
Size:	502,9 KB
ID:	1779787
                Jag passade också på att ta bort metallplattan på akterspegeln för att få en bättre koll på hur det såg ut under. Det var faktiskt något bättre än jag hade väntat mig. Enligt förra ägaren så hade båten tillbringat några år på land innan han köpte den och under tiden som han haft den så har den nog stått på vagn i vart fall lika mycket som den legat i vattnet. Det var inte fler hål i aktern än vad man kunde förvänta sig och träet under var torrt och även om det smulade lite i kanten på hålen så känns aktern inte det minsta svampig :-) Skönt att slippa riva den i vart fall.
                Click image for larger version

Name:	20151121_200013.jpg
Views:	1
Size:	488,3 KB
ID:	1779788Click image for larger version

Name:	20151121_200048.jpg
Views:	1
Size:	671,7 KB
ID:	1779789
                Senast ändrad av bibl; 2015-11-22, 11:23.

                Kommentera


                • #9
                  Skrapning

                  Kom äntligen igång ikväll och började skrapa botten, givetvis stötte jag också direkt på ett problem... eller snarare två.

                  Det ena handlar om den lagning/bättring som är gjord under kölen, det verkar som att man lagt på glasfiber och antingen epoxi eller vanlig plast i vart fall har man inte tagit bort gelcoaten först varför lagningen givetvis inte gift ihop sig med den ursprungliga glasfibern. Delar av lagningen var inga problem att bryta bort med ett stämjärn.
                  Click image for larger version

Name:	20151128_191423.jpg
Views:	1
Size:	546,4 KB
ID:	1779835Click image for larger version

Name:	20151128_191433.jpg
Views:	1
Size:	616,8 KB
ID:	1779836
                  Jag räknar med att när jag skrapat hela botten få slipa ned ytan och sedan plasta om ytan med ny glasfiber och sedan en topcoat på det. Finns några andra ställen där det också lär behöva bättras med ny topcoat och kanske lite spackel om man nu ska vara lat.

                  Det andra problemet handlar om hur man gör med ytor där man inte kommer åt med färgskrapan, ytan är ju inte som på segelbåtar hyggligt enkel och plan utan är ju tänkt att likna en klinkbyggd träbåt. Hur skrapar man dom rundade och plana ytor som blir på kanten av "borden"?
                  Click image for larger version

Name:	20151128_201354.jpg
Views:	1
Size:	475,0 KB
ID:	1779837Click image for larger version

Name:	20151128_201422.jpg
Views:	1
Size:	498,5 KB
ID:	1779838
                  Jag provade både med den slipmus som låg i garaget och den sliptrissa för sandpapper som jag har till borrmaskinen med resultat att jag gick igenom gelcoaten på ett par ställen till och inte fick bort den färg jag ville ha bort. Någon som har några bra tips?
                  Senast ändrad av bibl; 2015-11-28, 23:05.

                  Kommentera


                  • #10
                    Skrapning blev slipning, blev spackling, blev...

                    Var ett tag sedan jag uppdaterade den här tråden sist... Även om det inte gått fort framåt (har varit jul, nyår, jobb och en eländig influensa emellan) så har det ändå gått framåt.

                    Det började med att jag hade lite tur, COOP Bygg i Enköping la ner och jag fick tag på en Excenterslip från Bosch. Gissa om livet blev lättare en massa slipdamm senare (och en dos tacksamhet över att man äger en grovdammsugare som man kan koppla ihop med slipen så inte precis allt damm hamnar i luften och på golvet i garaget) var ena sidan på båten ren från all gammal bottenfärg.

                    Nu vidtog att spackla igen de sprickor och krackeleringar som bottenfärgen dolt (samt en och annan plastpestblåsa men de var tack och lov väldigt få, tror det var fem-sex stycken i cm klassen på hela den här sidan). Några genomslipingar av gelcoaten blev det givetvis också längs vägen.
                    Click image for larger version

Name:	20160101_210852.jpg
Views:	1
Size:	507,8 KB
ID:	1780951Click image for larger version

Name:	20160101_210901.jpg
Views:	1
Size:	561,4 KB
ID:	1780952Click image for larger version

Name:	20160102_114554.jpg
Views:	1
Size:	468,7 KB
ID:	1780953Click image for larger version

Name:	20160207_122240.jpg
Views:	1
Size:	396,5 KB
ID:	1780954
                    Först försökte jag spackla dom och sedan slipa ned dom i nivå. Det visade sig att då långt sträcker sig inte mitt hantverkskunnande för jag slipade raskt bort all spackel jag fått dit. Det slutade med att jag helt enkelt tvättade av med aceton och sedan "målade" de rena ytor av glasfiber och de tunna skikten av gelcoat med ny toppcoat. (Jag har nog tvättat den här sidan med aceton fyra gånger vid det här laget...) Är det snyggt, nja, det är ok, det blir i vart fall inte mer jobb nedlagt på det här momentet på den här sidan och det lär nog hålla för överskådlig framtid.
                    Ikväll var det så dags för att grundmåla den är sidan. Först tejpade jag upp med fyra lager maskeringstejp som jag sedan drar bort ett lager efter det andra medan färgen är blöt så får jag en snygg vattenlinje.
                    Click image for larger version

Name:	20160224_165935.jpg
Views:	1
Size:	505,2 KB
ID:	1780955Click image for larger version

Name:	20160224_165943.jpg
Views:	1
Size:	630,6 KB
ID:	1780956
                    Jag såg en film på Hamnen som handlade om hur man kan göra om halkskyddet på en båt genom att lägga på ett nytt lager med toppcoat som man sedan rollar för att få en bra struktur på ytan. Där använde dom sig just av flera lager maskeringstejp, en bra idé att sno Filmlänk
                    Jag har ikväll lagt på ett lager av undervattensprimer från Hempel som sedan ska täckas av två till tre lager bottenfärg. Så här blev resultatet.
                    Click image for larger version

Name:	IMG_20160224_211540.jpg
Views:	1
Size:	963,2 KB
ID:	1780957Click image for larger version

Name:	IMG_20160224_211604.jpg
Views:	1
Size:	969,3 KB
ID:	1780958

                    På burken stod det att man skulle sörja för en god ventilation och efter någon halv meter så åkte garagdörrarna upp... Temamusiken till kvällens målning borde ha varit Barn av vår tid med Nationalteatern
                    Thinnertasan vandrar mellan husen
                    Thinnertrasan tänder alla ljusen
                    Thinnertrasan tar mej till ett annat land

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 363 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 351 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    260 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 111 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    324 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X