Fästa tillbehör i en Tracker Topper? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fästa tillbehör i en Tracker Topper?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fästa tillbehör i en Tracker Topper?

Ni som har en Tracker Topper eller liknande biltaksbåt i Aluminium, Hur har ni fäst t.ex. spöhållare, RAM mounts och liknande utrustning i skrovet eller i tofterna?

Skruvat? Nitat? Bättre lösningar? Vad skall man tänka på?

Jag går i tankarna att Nita fast några RAM mounts samt ett par andra saker i båten. tänker mig att det skall fästas i mitt- och akter tofterna. Jag tänker att spöhållare och liknande säkerligen går bra att nita fast. Sedan har jag också tänkt att fästa dubbla "Pin-Ankare" i aktern, likt den som är på bilden nedan. Så jag utgår från att det blir lite mer belastning på dessa än på t.ex. spöhållarna. Hur bör man tänka där?

Tacksam för alla tips och idéer!

Bult och bricka är alltid bäst, men nit är bra och ibland enda alternativet i tunn alu. Se till att ha rätt klämlängd på niten bara och slå ut pinnen som inte är i alu.

Skruv går men är känsligt i tunn alu. Rekommenderar en lämplig loctite som skyddar gängorna från att ärga sönder. Men inget att fästa tunga saker med i tunn alu.

Självklart skall allt vara i rätt alulegering eller rostfritt i A4 kvalitet.

Skall du fästa större saker med hög belastning i tunn alu måste du förstärka och fördela ut lasten.

Har du möjlighet att limma också så gör det. Avfetta ytorna och limma med saltvatten- och UV-tålig MS-polymer(slipper lösningsmedlen och isocyanaterna i sicaflexen). Detta isolerar också materialen från varandra och tar bort ev skrammelljud. Men du får typ aldrig av det igen om det är lim på stora ytor. Använd aldrig bara lim för infästning med större belastning men det går bra att limma tex fästplattor för givare under vattenlinjen.
    Senast ändrad av Guest; 2016-02-13, 23:53.

Kommentera

Stort tack för det svaret, mycket nyttig information.

Tar gärna emot fler tips och idéer! Dela med er av era erfarenheter!

Kommentera

Bult o bricka e att föredra. Istället för bricka kan man även göra en stor platta lr 2 plattjärn att bulta i.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Topper har som ett "rör" till reling. Med rätt fästanordning kan du fästa typ spöhållare likt du gör på ett grabbräcke.

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
            Topper har som ett "rör" till reling. Med rätt fästanordning kan du fästa typ spöhållare likt du gör på ett grabbräcke.
            Intressant -fast ett sånt Topper -"rör" är väl bara runt ca 3/4 av varvet s a s? Hur får man på ett fäste för grabbräcke då, det måste väl gå runt hela varvet eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Intressant -fast ett sånt Topper -"rör" är väl bara runt ca 3/4 av varvet s a s? Hur får man på ett fäste för grabbräcke då, det måste väl gå runt hela varvet eller?
              T.ex. på ett fäste för en spöhållare så drar du den endast i de två övre hålen. Jag gjorde så på en Topper där jag hade Scotty Striker fästen.

Kommentera

Ok - klämmigt värre

Kommentera

Svets......Du har ju en plåtbåt.......

Kommentera

Topperskrovet är säkert tunnt, så det är nog lite svårt att svetsa i utan genomslag (?) men en sån här skena (10x20 eller 16x30 E) kanske kan svetsas fast på insidan av röret som nog är av grövre tjocklek...

Click image for larger version

Name:	99999500_1.JPG
Views:	1
Size:	29,8 KB
ID:	1780888

Då kan du dessutom flytta på fästena med vagnsbult och vingmuttrar/vred... googla på Tracker versatrack så förstår du enklare, typ..

Click image for larger version

Name:	692442_preview.jpg
Views:	1
Size:	78,9 KB
ID:	1780889

Om den är klen finns en 16x30 profil och grövre profiler (för riktigt tunga saker) från Easy i Helsingborg...
                    Senast ändrad av anteman; 2016-02-15, 19:32.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 960 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49