Reparationstråd av stora hål i båten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reparationstråd av stora hål i båten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Reparationstråd av stora hål i båten

Då förra årets säsong slutade med en grundstötning och att en gammal lagning släppte som följd är det nu dags att ta tag i problemet. Båten är en gammal finnspeed 430.

Det är 2 st rejäla hål där som tidigare ägare bara har lagt ett lager glasfiber och plastat över, helt enkelt gjort en fuling. Detta kunde man ju göra hål på med en sked, och bra mycket enklare med ett par rejäla kantiga stenar.
    Nu ska jag iallafall laga det ordentligt.

Här har ni bilder på det 2 hålen.
    Click image for larger version

Name:	IMG_0452.jpg
Views:	1
Size:	511,1 KB
ID:	1845102Click image for larger version

Name:	IMG_0453.JPG
Size:	904,7 KB
ID:	1845103Click image for larger version

Name:	IMG_0454.JPG
Size:	845,9 KB
ID:	1845104

Som ni ser är det 2 rejäla hål ganska nära varandra.
    Ni ser ju även att förra ägaren använt sig av falu rödfärg som bottenfärg.

Men hur ska jag laga detta? Kommer inte åt från insidan om jag inte sågar upp golvet i båten, vilket känns lite tråkigt.
    Kan självklart göra en inspektionslucka så att jag iallafall kan fästa något på insidan att plasta emot.

Min plan var:
    Slipa ner och fasa ut kanten ordentligt med excenterslip och vinkelslip med lamellskiva eller liknande.
    Tänkte nog slipa bort all falukorvsfärg när jag ändå håller på.

Sen hade jag en ide av att plasta en 45x45 regel som är en bra bit längre än själva hålet som blir när jag slipat upp det stora långa hålet. Denna regel tänkte jag fästa på insidan och sen bygga på. Både för att få en bra vinkel att plasta emot men även lite mer stabilitet från insidan av lagningen. Vad tror ni om detta? Bra eller anus?

Min tid är begränsad så tänkte välja på polyester eller epoxi beroende på vad som funkar i lägst arbetstemperatur, har kortast härdningstid och som går att måla över fortast.
    Jag har aldrig gjort detta innan, har en begränsad med tid och båten 40mil från min lägenhet.
    Just nu står båten ute, men har jag tillgång till en carport som jag tänkte täcka för och smälla in byggfläktar i för att få upp en vettig temperatur.

Mitt drömscenario och plan som skulle se ut såhär, detta kommer ske denna veckan som kommer 4-6mars.
    Onsdag - Få båten inställd i varm carport.
    Fredag - Båten har stått i 2 dygn i 15-18 grader (räcker detta) och jag hinner slipa allt på en dag samt plasta en 45x45 regel.
    Lördag - Plasta båda hålen med polyester eller epoxi.
    Söndag - Måla hela båten.

E detta ens möjligt?

Som jag fattat det så måste polyestern härda flera veckor innan man målar över med epoxiprimer, men gäller det all färg/topcoat eller vad jag nu ska ha? Går polyestern bort direkt pga denna tidsaspekt?
    Epoxi verkar ju va underbart att jobba i allergimässigt.
    Jag har ingen aning om tidigare ägare använt polyester eller epoxi men det spelar väl ingen roll om man slipar bort allt helt och plastar mot orginalskrov som är ordentligt nedfasat?

Hur ska man beräkna ang plast, duk osv? och hur ska man bearbeta (allt är under vattenlinjen)
    Slipa, plasta, spackla? (epoxispackel,glasfiberspackel?), färg? (topcoat, bottenfärg eller vad?). Sen i med båten i sjön?

Tänkte inte lägga för mycket pengar på båten, lagningarna syns inte när den ligger i vattnet och det är en gammal skorv men den ska va säker och tillförlitlig så det ska inte slarvas som tidigare ägare gjort.

Hit med alla guider, tips och idéer ni har. Kan det gå att fixa det på en helg?

Click image for larger version

Name:	IMG_1555.jpg
Size:	193,3 KB
ID:	1780986

Tänkte ladda upp en helbild på båten med så ni ser.

Kommentera

Det blir lite svårare när man inte kommer åt baksidan men här är vad jag skulle göra (och har gjort):
      Använd polyester, t.ex Biltemas och deras 450 grams matta.
      På ett annat ställe på båtens skrov som ser likadant ut som stället där skadorna är tejpar man några lager med packtejp. Sen plastar man två lager ovanpå tejpen. 450 grams mattan bygger ca 1mm/lager. Låt torka.
      Nu har du en kopierad bit av skrovet som bryts bort från tejpen.

Slipa ordentligt runt skadan och fasa kanterna. Anpassa den kopierade biten så den ligger ca 3-4 mm lägre än övriga skrovet. Tvätta rent allt med aceton. Plasta fast biten med remsor i kanten, det räcker med ett lager, låt torka. Det här är dag 1.

Plasta sen över alltihop tills det reparerade området är lika högt som övriga skrovet. Nu har du en solid lagning utan att blanda in några träreglar eller annat konstigt. Låt härda minst ett dygn. Finputsa, spackla om du vill och måla med valfri färg.

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
        Det blir lite svårare när man inte kommer åt baksidan men här är vad jag skulle göra (och har gjort):
        Använd polyester, t.ex Biltemas och deras 450 grams matta.
        På ett annat ställe på båtens skrov som ser likadant ut som stället där skadorna är tejpar man några lager med packtejp. Sen plastar man två lager ovanpå tejpen. 450 grams mattan bygger ca 1mm/lager. Låt torka.
        Nu har du en kopierad bit av skrovet som bryts bort från tejpen.

Slipa ordentligt runt skadan och fasa kanterna. Anpassa den kopierade biten så den ligger ca 3-4 mm lägre än övriga skrovet. Tvätta rent allt med aceton. Plasta fast biten med remsor i kanten, det räcker med ett lager, låt torka. Det här är dag 1.

Plasta sen över alltihop tills det reparerade området är lika högt som övriga skrovet. Nu har du en solid lagning utan att blanda in några träreglar eller annat konstigt. Låt härda minst ett dygn. Finputsa, spackla om du vill och måla med valfri färg.
        Smart! Stort tack!

Kommentera

Vad rekommenderar du för spackel? Glasfiber/epoxi? Biltema bottenfärg eller epoxi primer?

E det ok att måla över polyestern så fort?

Kommentera

Utetemperaturerna ska ligga på ca +-0 grader nästa vecka. Min oro är att jag inte får upp temperaturen till ca 15-20 grader.
            Vad tror ni om att boxa in det skadade området tillsammans med en byggfläkt? typ 1,5x1m låda som man boxar in och smäller på fläkten. Då borde man väl komma upp i temp?

Kommentera

Det bästa hade varit att vänta ett tag med reparationerna tills vårvärmen kommer på allvar. Men i nödfall går det ju att bygga in området och köra värmefläkt.

Är du noggrann när du plastar kommer det inte att gå åt så mycket spackel. För grovspackling: Glasfiberspackel. För finspackling: PP 100. Gillar Plastic Paddings sortiment.

Det vanligaste efter större reparationer under vattennivå är att måla allt med epoxiprimer och sedan en bottenfärg. Välj en hård bottenfärg och inte en "självpolerande". International har bra färger.

Om det är ok att måla så snabbt låter jag vara osagt. Har själv gjort det utan problem men garanterar ingenting.
              Inbillar mig även att styrenet luftas ur "på baksidan" som ju är obehandlad.

Kommentera

[emoji106]

Kommentera

Så inköpslista från Biltema.

Glasfibermatta 450g 10m
                  Polyester 5kg + 100mg härdare
                  Aluminiumroller
                  Epoxiprimer 2,5liter
                  Bottenfärg biocidfri 2,5liter
                  Skyddsmask + gasfilter

Vad tror ni? Räcker volymerna?

Kommentera

Tror det blir bra.
                    Lägg till gummihandskar och ett billigt set med penslar också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
                    13 svar
                    10 869 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup