Trim på liten båt/motor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trim på liten båt/motor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trim på liten båt/motor?

Jag går i tankarna att köpa ny båt, en nextline 430. Liten rorkult med andra ord. Min fråga är ju hur viktigt de är trim på en så liten båt och motor 30 hk? Tycker det blir för mycket pengar på att köpa sprillans motor.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
    Bottennapp är napp de oxå!

Nextline 430/460 ser ut att vara trevliga och välplanerade av bilder att döma! Trim är alltid bra. Hade en 4,45 båt med helmanuell 25 hk, lite klen för den båten/vikten och då är eltrim viktigt för att få "ut de få hästar som finns"...

Min muskeltrimmade motor fick jag ställa in i en kompromiss mellan acceleration och gång under planing, det blev en halvmessyr... Slö i acceleration men planade ok... Om du dessutom lastar olika många personer så är trim bra för att kompensera detta.

Dessutom, merkostnaden för en eltrimmad "betalar sig" säkerligen bra vid försäljning. Många vill inte ens ha en muskeltrimmad motor och de går du miste om som kunder... och några kan tänka sig en muskeltrimmad motor om den är "billig"...

Kolla upp rorkultslängden, Nextline kanske klarar sig med en kort rorkult, min Alumacraft hade vunnit komfort på en längre sk mutifunktionsrorkult, t ex den E-tec 30 hk har med trimknappen perfekt placerad framför gasreglaget...

Om du klarar dig med en kort rorkult så kan Mercury (25?) 30 hk vara något, den har tom växelreglaget i gasreglaget om jag minns rätt. Har inte prövat men det låter geschwint... Fast den kan bli lite obekvämt kort...

Mitt nya båtekipage (5,0 m) har naturligtvis powertrim och multifunktionsrorkult... Observera att många 20 hk endast har powertilt ej powertrim, det senare finns oftast som tillval från 25 hk och uppåt. Powertilt kan inte trimma båten under planing, endast lyfta/sänka motorn på tomgång typ...

Jag tror att alla som köpt en manuell, modern (tung) 2/4-t motor på 25hk eller mer bara var glada en gång, dvs när motorn köptes, sen insåg de priset de fick betala för det lägre priset...

Och du, innan du slår till på en 430 med 20 hk, bortsett från powertrim/powertilt - betänk att den gör 21 knop med 20 hk... 430 har ett hyfsat djupt v-skrov givet storleken vilket ofta ger lite skönare gång i vågor samt att de mår bra av lite extra pluver...
    Med 2-3 batterier, elmotor, utrustning och två pers ombord, tja 17 knop...?

Kanske ok för dig men få köpare vill "puttra" ut till långväga hotspots.... Mao, minst 25, gärna 30hk för glädje under ägande och vid försäljning...
    Lycka till med köpet!
    Senast ändrad av anteman; 2016-07-21, 00:45.

Kommentera

Bra svar...

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Kommentera

Om det nu går som de är tänkt och det blir en nextline så har jag ingen tanke på att hänga på något annat än max tillåtna 30 hk. Men som sagt vet inte om plånboken kommer tillåta att lägga 50 till på en ny motor tyvärr. Tänkte mig kanske en sen 90 tals Yamaha eller liknande?

Kommentera

Det svider att lägga 20-30k extra på en ny motor.
          Jag velade länge men tänker man behålla båten 10-20 år så blir kostnaden per år försumbar.
          Sen är det jättesvårt att hitta en rorkult på 30hp som inte är +20 år gammal, jag letade i tre månader.
          Jag köpte etec 30hp med trim tillt, fullt nöjd än så länge.

Min quintrex 435 gör 25 knop tom och 22 knop med all packning, batterier mm

Kommentera

Ursprungligen postat av runk3n Visa inlägg
            Om det nu går som de är tänkt och det blir en nextline så har jag ingen tanke på att hänga på något annat än max tillåtna 30 hk. Men som sagt vet inte om plånboken kommer tillåta att lägga 50 till på en ny motor tyvärr. Tänkte mig kanske en sen 90 tals Yamaha eller liknande?

Tja om du hittar något vettigt så...? Finns dock ytterst få 30 hk med en lång rorkult, då blir det en kort som möjligen ger sämre sittkomfort, (du får sträcka på dig för att nå fram).

Här på FS är det flera som varnar för en gammal 4-t än en 2-t ur ren hållbarhetssynounkt, den senare har färre delar som kan strula när den är +10 år eller mer och "sliten" menar de. Själv vet jag inte hur det förhåller sig men det finns nog en viss logik i det... På köpet får du sämre tomgång, mera motorljud och härligt 2-t doft...

Om du hittar en Yamaha F30 4-t med några år på nacken och fin rorkult tänk på att den väger lika mycket som deras F40, dvs drygt 100 kg... och därmed klart mer än många konkurrenters 30 hk, 4-t.

Jag letade en nyare 30-40hk med lång rorkult i något år innan jag började fundera på att köpa nytt, och nytt blev det, fast både båt och motor...
            Senast ändrad av anteman; 2016-07-25, 12:19.

Kommentera

Jag köpte en ny Suzuki 25 till min 430 i somras .. helt manuell. Jag kan inte säga att jag saknat trim direkt. Det var en "drive" på denna i somras så prisskillnaden blev väldigt stor till en med elstart/trim. Kommer upp i runt 23 knop med 2 batteri samt xi55 i fören..och den stora väskan.
              Startar gör den alltid på första så elstart känns inte alls nödvändigt eftersom man ändå sitter bak vid motorn.

Kommentera

Ursprungligen postat av mnpn Visa inlägg
                Jag köpte en ny Suzuki 25 till min 430 i somras .. helt manuell. Jag kan inte säga att jag saknat trim direkt. Det var en "drive" på denna i somras så prisskillnaden blev väldigt stor till en med elstart/trim. Kommer upp i runt 23 knop med 2 batteri samt xi55 i fören..och den stora väskan.
                Startar gör den alltid på första så elstart känns inte alls nödvändigt eftersom man ändå sitter bak vid motorn.
                gött alternativ! df25as/l väger väl bara 63kg cirkus? Då funkar det utan powertrim. Skulle jag köpa en äldre 30hk så skulle jag enbart kolla på yamaha eller suzukis 3-cylindriga varianter. Men det är jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av mnpn Visa inlägg
                  De är en nextline du har? Hur bli körställingen då det inte ser ut att vara en såndär "big tiller" om du förstår vad jag menar. Jag kan inte häller riktigt motivera mig själv till att elstart är ett stort plus när man som sagt ändå sitter där, och dom små förflyttningarna gör man ju ändå med elmotorn. Jag känner att det mer på minus sida med extra vikt och ett batteri till osv... Eller tänker jag fel?

Kommentera

Ursprungligen postat av runk3n Visa inlägg
                    De är en nextline du har? Hur bli körställingen då det inte ser ut att vara en såndär "big tiller" om du förstår vad jag menar. Jag kan inte häller riktigt motivera mig själv till att elstart är ett stort plus när man som sagt ändå sitter där, och dom små förflyttningarna gör man ju ändå med elmotorn. Jag känner att det mer på minus sida med extra vikt och ett batteri till osv... Eller tänker jag fel?

För jämförelse. Min etec 30hk med trim och elstart väger 85kg. Har en tohatsu 2takt som väger 57kg utan trim tilt. Mitt startbatteri väger 19kg alltså blir det 47kg i skillnad.

Nextline 220kg + en person (90kg) = 310kg

med batteri + tung etec motor totalt = 414kg utan tanken inräknad 0,07hk/kg
                    utan batteri + lätt motor => totalt = 367kg utan tank.. 0,08hk/kg

Det blir drygt 14% mer hk per kg för den lättare uppsättning. Sedan kommer den våta ytan att öka rejält med mera friktion som följd så det är inte enbart hk/kg som sätts i spel här.

Jag tycker nog att big tiller är lite överskattat på mindre motorer men det beror ju så klart på körställningen som erhålls på just den båt motorn monteras på också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    199 521 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34