Bra vanheden - då vet vi!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Buster LX vs Faster 495CX
Collapse
X
-
Fundera på om det verkligen räcker med 5m. Jag hade också kravet på framflyttad pulpet med stolar. Men jag upplevde Buster LX som för liten. Det blir för trångt med en sådan inredning i en så pass liten båt. Det fungerar när alla sitter på sina platser men vid fiske blir det trångt. Ett par decimeter gör enorm skillnad i denna storleksklass, se tex Buster X, faster 525.
Jag valde bort faster(525) pga att jag inte gillade termoplasten som pulpeten och boxar är gjorda av.
Jag valde bort Buster(X) pga att jag inte gillade lösningen med plastboxar som säten och stuvfack.
Valde en Silver Hawk då den har en klassisk inredning med rejäla stuvfack. Inredningen av glasfiberplast gör båten oerhört lättskött till skillnad från båtar med blandade material. Bara spola av och torka. Kräver inget speciellt underhåll. Vill man så kan man polera och vaxa den till nyskick. Det går inte med en inredning av aluminium, durkplywood och termoplast.
Det som avgjorde valet av Silver Hawk var att den går att få med fabriksmonterat fäste för frontmonterad elmotor. Faster har ett fäste men det ser ut som ett skämt.Senast ändrad av Team Isotopes; 2017-04-16, 16:11.
Kommentera
-
Jag håller med om att det fort blir trångt i en 5m båt, och även att frontmotorfästet till Faster är ett skämt. Jag byggde ett eget fäste i aluminium till min Faster 555, funkar klockrent. Däremot håller jag inte med om att Silvers plastinredning skulle vara mer underhållsfri än rå aluminium. Plastboxarna och pulpeten kräver inte heller underhåll, däremot dynsatserna - vilket jag personligen försummar med resultatet att de suger åt sig vatten. Stolarna vid pulpeten har jag överdrag över så de klarar sig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggBra vanheden - då vet vi!
Vad tycker du själv då ? tycker som andra kanske ?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av vanheden Visa inläggVarför kommenterar du inte så till dom andras inlägg ?
Vad tycker du själv då ? tycker som andra kanske ?
Du uttrycker dig nu som oftast väldigt kort men oerhört kategoriskt, då anar man att du är insatt (inte insnöad...) med någon eller några slags utgångspunkter...
Dessa utgångspunkter vore nog av intresse för TS och andra i "båtköpartagen" att få höra talas om. Får jag gissa så är Faster enligt dig bäst om man vill köra fort i hög sjö och resten helt ointressant... Fast jag vet inget alls om den saken, jag gissar utifrån tidigare svar...
Jag har inte studerat dessa Buster/Faster i detalj men gillar inte hur dessa skyddade sittplatser tar så oerhört stor plats... Fast TS premisser är nog andra än mina. Min båt är köpt för fiske och långt mer lämpad för mitt varierande fiske, TS vill nog ha en familjebåt med hög reling som man kan fiska ifrån.
Mitt tips då blir att läsa nån test om det finns och sedan, om båda verkar ok där, titta ordentligt på de två invändigt och fråga sig hur de skulle funka givet aktivitet (fiske/familjeutflykt), antal personer i båten, den utrustning/packning han ofta har och hur de layoutmässigt kan vara att fiska i från och fatta beslut därefter.
För övrigt, utifrån det lilla jag sett av och läst om dem, verkar både Faster och Buster vara av god finsk kvalitet. Min subjektiva känsla gör att jag inte skulle välja bort Faster pga befarat lägre andrahandsvärde, är inte övertygad om det verkligen är på det viset.Senast ändrad av anteman; 2018-01-23, 22:29.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggOk, köpet genomfört, var det Busterns utrymmen, layout, förvaring och förmodade restvärde som avgjorde eller tex priset?
Dels fanns det väldigt få beggade Faster 495CX till salu (1st), och den som fanns saknade utrustning som trailer och kapell (jag skulle alltså behöva komplettera för ca 20-25000:-) Sen var det svårt att hitta tester av 495CX för att få mera information. Fanns flera tester på andra Faster-båtar, och hittade någon test av 495, men inte CX-utförandet. Kändes lite som att köpa grisen i säcken då. Men intrycket jag fick av Faster 495CX var att det var en snygg och rejält byggd båt. Mer gediget utförande än Buster...
Den Faster 495CX som fanns till salu var i princip ny (8h gångtid) och rimligt prissatt (180 000:-, kanske fanns det prutmån), men den låg nog ute på Blocket i minst 2 månader, och många av de Buster LX jag tittade på var sålda inom 2 veckor. Buster LXs andrahandsvärde och populäritet var något jag vägde in i köpet. Känner jag mig trångbodd i Bustern kan jag förmodligen sälja den ganska omgående och få tillbaka pengarna.
Den Buster LX jag köpte (årsmodell 2014) var pedant/mkt välskött och komplett med den utrustning jag ville ha, inkl trailer. Det som saknades var en främre "spöbox" som jag kompletterar med i efterhand (och elmotor också, men den kompletteringen gäller oavsett båt).
Inte hunnit med så många turer än. Sitter en Yamaha F60 FETL på båten, och den gör 32knop med mig själv, och ca 30 knop med två tyngre herrar och fiskeprylar. De framflyttade konsolerna med mittdörren gör visst vindfång och kanske bromsar farten lite, men det är väldigt skönt att sitta skyddad och kunna sitta och prata vid transporter mellan fiskeplatser. Konsolerna på förar- och passerarsidan har även ok förvaring i form av öppet "handskfack", och väska/mat får plats under respektive konsol bakom fotstödet. Stolarna har dessutom utfällbar framre del som med fördel fälls upp när man ska stå upp och köra (får mera benutrymme då). Bra stöd och bekvämt att stå upp och köra för övrigt.
Akteröver kan det bli lite trångt med aktersoffan, men den sväljer mycket förvaring och går utmärkt att stå på vid fiske. Den kan dessutom skruvas ur enkelt för att frigöra mera plats. När familjen inte ska åka med mer efter sommaren kommer jag nog att testa plocka ur aktersoffan och bara ha förvaring (inkl batteri till elmotor) i den främre spöboxen. Kommer då finnas gott om plats både i för och akter.
Får komplettera med mera information allt eftersom jag använder båten.
Tack för tipsen inför båtköpet alla!
mvh
Richard
- Gillar 3
Kommentera
-
Vad var det jag sa!
Grattis till ett bra köp!
Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inläggFundera på om det verkligen räcker med 5m. Jag hade också kravet på framflyttad pulpet med stolar. Men jag upplevde Buster LX som för liten. Det blir för trångt med en sådan inredning i en så pass liten båt. Det fungerar när alla sitter på sina platser men vid fiske blir det trångt. Ett par decimeter gör enorm skillnad i denna storleksklass, se tex Buster X, faster 525.
Jag valde bort faster(525) pga att jag inte gillade termoplasten som pulpeten och boxar är gjorda av.
Jag valde bort Buster(X) pga att jag inte gillade lösningen med plastboxar som säten och stuvfack.
Valde en Silver Hawk då den har en klassisk inredning med rejäla stuvfack. Inredningen av glasfiberplast gör båten oerhört lättskött till skillnad från båtar med blandade material. Bara spola av och torka. Kräver inget speciellt underhåll. Vill man så kan man polera och vaxa den till nyskick. Det går inte med en inredning av aluminium, durkplywood och termoplast.
Det som avgjorde valet av Silver Hawk var att den går att få med fabriksmonterat fäste för frontmonterad elmotor. Faster har ett fäste men det ser ut som ett skämt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Docboy82Hej. Skenan som visas på bilden antar jag är skenan som givaren till ekolodet ska sitta på. Har sökt...2 Foton2025-04-26, 13:01
-
av AmialaJa det är tajt där. Min båt är modell -17 så sannolikt lite annorlunda; men skickar bild på hur jag...1 Foto2025-04-13, 20:51
-
av MonkfishVar inte direkt nöjd med Helix5an som följde med båten. Efter mycket mätande och lite installation så...1 Foto2025-04-12, 07:19
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
|
10 svar
15 954 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()