Problem länspump - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem länspump

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem länspump

Hej gott folk.

Jag har köpt en terhi 410 där det följde med en länspump med nivåvakt (https://www.navinordic.com/vvs/pumpa...m-nivavakt-500) .

Till denna länspump har jag ett eget batteri som jag kopplat ihop den med. Problemet är att jag inte får den att enbart jobba med att forsa ut vatten när det faktiskt finns vatten i skrovet. Nu jobbar den alltså hela tiden även fast det ej finns vatten att jobba med.

Jag har förstått att jag behöver sätta en säkring mellan länspump och batteri men förstår inte till 110%.

Hittade precis en youtube video om just min länspump och hur han kopplat ihop den med batteriet och såg att han använde sig av någon speciell säkring för att få allting att fungera. (https://www.youtube.com/watch?v=g83q0tJMHCI)

Ni som är kunniga inom den här biten. Vad är det jag behöver köpa hem för att kunna få länspumpen att gå igång automatiskt? Ursäkta om jag skrivit luddigt, men det beror på att jag inte har någon vidare koll på detta

Mvh Oscar

Kollat nivåvakten?
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Som jimmy85 skriver: Kolla nivåvakten! Det är enda anledningen till att pumpen går hela tiden (såvida det inte är ett överslag inne i pumpen). Det har ingenting med säkringar eller annat att göra. Säkringen bara till för att skydda:
      1. Kablaget
      2. Pumpen som sådan
      ...men det har ingenting att göra med att pumpen går hela tiden. För en pump av den här typen, med inbyggd flottör (nivåvakt) så är det viktigt att den monteras i våg så att inte flottören hänger sig i pumphuset. Prova att knacka lite försiktigt på pumpen för att se om flottören lossnar och pumpen slutar gå. Om det inte vill sig får du antingen skruva isär själv, eller gå tillbaka med pumpen där du köpte den.

Kommentera

Kopplat den rätt ?
        Det borde vara 3 kablar .
        Minus & sen 2 plus kablar beroende på om den ska pumpa automatiskt eller om man vill styra manuellt & koppla den till en strömbrytare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
        10 svar
        15 984 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Classe69  
        Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49