Min båt planar inte - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min båt planar inte

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Min båt planar inte

Jag har ett litet problem ja om det nu är det men lite irriterande är det i alla fall och när jag kör min 4 meters plasteka med min Johnson 4.5 hk från 1980 så stegrar båten o går väldigt sakta o bluddrigt. Är vi 2 en som kör och en längst fram så planar den o går riktigt skönt bra. Räcker oxå om jag sätter mig själv på mitten brädet vid årorna då planar den mycket bra. Hur gör jag för att få till detta om jag e ute själv o skall köra. Några tips tack.

Svårt att tro att du kommer upp i plan med 4,5hk och 2 pers, däremot så kan den ju gå plant i vattnet om det är det du menar? Finns rorkultsförlängare att köpa så du kan sitta på mittoften och köra, alt ta med dig en 25 litersdunk som du fyller med vatten/sand och lägger i fören, eller nån annan motvikt.

Kommentera

Ursprungligen postat av fear Visa inlägg
      Jag har ett litet problem ja om det nu är det men lite irriterande är det i alla fall och när jag kör min 4 meters plasteka med min Johnson 4.5 hk från 1980 så stegrar båten o går väldigt sakta o bluddrigt. Är vi 2 en som kör och en längst fram så planar den o går riktigt skönt bra. Räcker oxå om jag sätter mig själv på mitten brädet vid årorna då planar den mycket bra. Hur gör jag för att få till detta om jag e ute själv o skall köra. Några tips tack.
      Hej Lars Skoglund;

Ska du lyckas att få en 4 meters plasteka med Johnson 4.5 hk utombordare att plana då bör du ha din plasteka på släp efter en lättplanande båt med en 70 - 90 hkr motor som exempelvis den här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_39.htm...

Möjligtvis kan du få båten att gå mer horisontellt på vattnet genom att flytta batterier och annan utrustning närmare fören på båten som Flower och Kattman tipsar om ovan....

Alla har vi våra drömmar!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Ps. Börja att fiska med Heddon Super Spook och Zara Spook .. http://www.trumman.com/heddon/spooks.htm ... Då kommer du att få ett både framgångsrikt och spännande fiske redan nu i år! Ds.
      Senast ändrad av Old Firehand; 2017-06-08, 11:29.

Kommentera

Hmmm okej trodde det var samma benämning jaja jag menar gå bättre o rakare då än att den gräver ner sig i baken....... ja man får lägga en vikt av nåt slag där framme skall fråga vad tanten väger

Kommentera

Hmmm okej trodde det var samma benämning jaja jag menar gå bättre o rakare då än att den gräver ner sig i baken....... ja man får lägga en vikt av nåt slag där framme skall fråga vad tanten väger
          Akta dig jäkligt noga!!!!��

Kommentera

Ursprungligen postat av gösta Visa inlägg
            akta dig jäkligt noga!!!!��
            do it!

Kommentera

Trim tabs. https://www.watski.se/Smart-Tab-kit-komposit--115vT borde inte göra saken värre men kanske inte är värt pengarna osv..

Kommentera

Sandsäck eller en välväxt fiskekompis i fören är enklast.

Kommentera

..."gräver ner sig i baken" låter nästan som om du är bekant med forna tiders fula gubbar i Humlegården..

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2017-06-08, 15:36.

Kommentera

skall testa med det billigaste alternativet köpa typ blomjordsäck 50 lit eller 2 st... vet nån vad en blomjord planteringssäck väger i kg om det är 50 liters säck.

Har även en till fråga angående om detta se film, varför den slår så himmla mycket vid låg fart lägsta fart är det normalt eller?
                    Senast ändrad av fear; 2017-06-09, 11:36.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 969 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49