Bästa fiskekajaken för gäddtrolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa fiskekajaken för gäddtrolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa fiskekajaken för gäddtrolling?

Hej,

Jag är sugen på att köpa mig en fiskekajak som kan användas för trolling, framförallt efter gädda och gös.

Jag är helt grön på kajaker, men tänker att den bör vara hyfsat stabil för detta ändamål.

Fiskar en del vatten där det kan vara ganska bra sjö, dvs vågor.

Jag vet inte om det är möjligt, men vill gärna kunna köra 4 spön vid trolling från kajaken.

Kom gärna med förslag på bra kajaker för detta.

Med vänlig hälsning, Anders
    Följ mig gärna på Instagram: https://www.instagram.com/fiskefokus/

Du ska leta efter en snabb kajak till det ändamålet. Med andra ord, inte för bred kajak. T ex kan det vara jackson cuda, jackson kraken eller kanske ocean trident 13. Vill du kunna förflytta dig i lite sjö är det en smalare kajak du ska ha.

Jag har själv en cuda 12 och den är kursstabil och tar sjögång utan problem. Jag har paddlat den i vågor många mindre båtar skulle ha problem med.

Om ditt primära behov är att trolla med kajaken så välj inte en bred kajak. Breda kajaker är suveräna för stående fiske men desto sämre för långa förflyttningar.

Sen finns där ju trampkajaker också men där är jag fel person att fråga =)

Kommentera

Äger idag en ocean kayak prowler big game 2, en otroligt stabil spinnfiskeplattform!
      Om jag idag skulle köpa en kajak för trolling skulle jag vända mig till Joel Abrahamsson för att köpa en stealth kajak!

/Alex

Kommentera

Kan hålla med dig Jaesaren om att en stealth verka sjukt Nice men vette tusan om jag skulle vilja ha den som min första kajak

Kommentera

Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
          Kan hålla med dig Jaesaren om att en stealth verka sjukt Nice men vette tusan om jag skulle vilja ha den som min första kajak
          Sant, kanske en trident eller kraken passar TS bättre!

/Alex

Kommentera

Äh vad tusan, en Stealth profisha är 61cm bred. Det är ju inte direkt en extremt smal kajak. Kanske inget att dansa Wienervals i men trolla lär ju funka helt magiskt. Vill ha!

Kommentera

Tack för alla tips!

Gillar det lilla jag läst/sett om Jackson Kraken, rimlig peng också.
              Sen kommer ju en massa följdfrågor för en nybörjare som mig :

- Vad har man för kläder när man kajakfiskar?
              - Hur kan man modda kajaken, vill gärna ha ett bra ekolod och plats för beten etc.
              - Hur väger ni fisk? Säcka och paddla in den till land? Eller går det ställa sig upp och väga fisken i kajaken?

Med vänlig hälsning, Anders

Kommentera

Jackson Kraken 13.5 är en helt fantastisk kajak. Det finns säkert demokajaker hås några återförsäljare som du kan klippa för en fin peng. I andra fall släpps det nya färger på jackson kajakerna inom kort inför 2018. Glöm dock inte bort att skaffa en ok paddel också. Köper du en kraken så är det synd om du paddlar med en halvtaskig paddel på en sån fin kajak.

Första passen kommer du stänka ganska mkt från paddeln. Detta försvinner ju bättre paddlare du blir. Nu stänker jag i princip inget vatten alls när jag paddlar men i början var benen helt täckta av vattenstänk. Jag brukar paddla i ett thermotic underställ, både byxa och tröja. Sedan tar jag byxor efter årstid men med undantag för sommaren har jag vattentäta kläder.

Jacksonkajaker kommer med skenor där du kan fästa i princip allt utan att behöva borra. Just kraken har väldigt många skenor och skulle du mot förmodan sakna några så är det lätt att montera dit fler. Jag har monterat min ekolodsgivare i ett av dräneringshålen. På Kraken sitter där ett dräneringshål i mitten som är avsett för just det ändamålet. Du hittar annars en guide för montering nedan.

http://jacksonkayak.com/blog/2016/02...-scupper-hole/

kajakfiskarna.se säljer det mesta man kan tänkas behöva för montering av spön, ekolod och mkt annat =)

I övrigt så är det lätt att modda kajaken precis hur du vill. Kolla in svenska kajakfiskare på FB, där kan du få mkt idéer och du kan få svar på alla dina frågor =)

Angående vägning: Jag tog en 10 plussare från kajaken i höstas. Jag paddlade in till kanten med gäddan i håven och vägde den där. Det går säkert att väga den bra sittandes i kajaken om man t ex har en vikbar håv.

Kommentera

Trolla med 4 st spön samtidigt från an vanlig kajak?!
                  Lycka till. Blir ganska mycket att hålla reda på.
                  En trampkajak kan ju rekomenderas men sen är problemet att snabbhet och stabilitet är svårt att kombinera. Trolla med 2 spön brukar vara fullt tillräckligt för gäddbusarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
                    Jackson Kraken 13.5 är en helt fantastisk kajak. Det finns säkert demokajaker hås några återförsäljare som du kan klippa för en fin peng. I andra fall släpps det nya färger på jackson kajakerna inom kort inför 2018. Glöm dock inte bort att skaffa en ok paddel också. Köper du en kraken så är det synd om du paddlar med en halvtaskig paddel på en sån fin kajak.

Första passen kommer du stänka ganska mkt från paddeln. Detta försvinner ju bättre paddlare du blir. Nu stänker jag i princip inget vatten alls när jag paddlar men i början var benen helt täckta av vattenstänk. Jag brukar paddla i ett thermotic underställ, både byxa och tröja. Sedan tar jag byxor efter årstid men med undantag för sommaren har jag vattentäta kläder.

Jacksonkajaker kommer med skenor där du kan fästa i princip allt utan att behöva borra. Just kraken har väldigt många skenor och skulle du mot förmodan sakna några så är det lätt att montera dit fler. Jag har monterat min ekolodsgivare i ett av dräneringshålen. På Kraken sitter där ett dräneringshål i mitten som är avsett för just det ändamålet. Du hittar annars en guide för montering nedan.

http://jacksonkayak.com/blog/2016/02...-scupper-hole/

kajakfiskarna.se säljer det mesta man kan tänkas behöva för montering av spön, ekolod och mkt annat =)

I övrigt så är det lätt att modda kajaken precis hur du vill. Kolla in svenska kajakfiskare på FB, där kan du få mkt idéer och du kan få svar på alla dina frågor =)

Angående vägning: Jag tog en 10 plussare från kajaken i höstas. Jag paddlade in till kanten med gäddan i håven och vägde den där. Det går säkert att väga den bra sittandes i kajaken om man t ex har en vikbar håv.
                    Stort tack för bra och givande kommentarer

Vilken paddel ska man satsa på?
                    Senast ändrad av Nyrre; 2017-12-11, 14:44.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 984 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49