Ombygge av uttern 510(Gäddräzer föfan) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ombygge av uttern 510(Gäddräzer föfan)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bra tips, bra tips! Funderat på att använda divinycell men med tanke på mängden jag lär använda så tror jag det är mer värt att använda plywood och lägga de extra pengarna annat bra styrning, nå lanternor, ratt, stolar osv som brukar vara rätt dyrt. räknar nästan med att all "avtagbar" inredning + färg kommer va det som kostar mest på detta bygget. håller tummarna för att akterspegel och durk inte är ruttet även om jag förväntar mig det, hål för både stolar och motor är gjorde utan tätning.. men om jag ändå ska ner med en tank i durken lär jag ändå kapa upp skiten

Kommentera

Kommer alltid in fukt mellan skrov och innerliner men jag tror inte din båt är fylld med skum heller så det bör ha kunnat luftas ur rejält. Någon som har grävt i en 510a kan säkert bekräfta eller dementera det. Tyvärr är durken oftast (jag har då aldrig sett nå annat) endast plastad på ovansidan och det är inte bra om det blir så mycket vatten att plyfan dränks i det. Det tar hårt på durken med tiden.

Skruvhål från stolar etc är oftast inte dränkta i vatten hela tiden som tex det blir på akterspegeln och kan med lite tur, ibland, ha klarat sig förvånandsvärt bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
        Kommer alltid in fukt mellan skrov och innerliner men jag tror inte din båt är fylld med skum heller så det bör ha kunnat luftas ur rejält. Någon som har grävt i en 510a kan säkert bekräfta eller dementera det. Tyvärr är durken oftast (jag har då aldrig sett nå annat) endast plastad på ovansidan och det är inte bra om det blir så mycket vatten att plyfan dränks i det. Det tar hårt på durken med tiden.

Skruvhål från stolar etc är oftast inte dränkta i vatten hela tiden som tex det blir på akterspegeln och kan med lite tur, ibland, ha klarat sig förvånandsvärt bra.
        Okej, tror de är dem senaste tonåringarna som borrar i durken, förhoppningvis så är det inte ruttet. Men får göra lite borrprov här å där antar att man ser rätt lätt om det är ruttet

Kommentera

Går ju att sätta i ren inspektionslucka, även bra för att vädra ur under vintern. Är durken inte svampig ellet mjuk när du går på den finns det ingen funktionell mening med att byta den. Om du däremot misstänker att det kan bli problem framöver så är det ju lika bra att ta den nu när du ändå river i båten.

Kommentera

Är det för dyrt att göra en sandwichplatta själv av distansmateriel och ha det som byggmateriel?? Båtindustrin använder ju i princip bara den tekniken!? Tror alla däck på mina båtar varit tillverkat av sådan sandwich.

Lätt och bra att forma samt håller ju ned vikten. Vad är haken? Varför använder man inte det sättet på kastdäcken?
            Senast ändrad av Dominator91; 2017-12-20, 10:58.
            __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Är väl det som är tanken? Bara valet av distansmatrial i sandwishen som är en öppen fråga om jag tolkar TS rätt?

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
                Är väl det som är tanken? Bara valet av distansmatrial i sandwishen som är en öppen fråga om jag tolkar TS rätt?
                Tänker då inte på trämateriel. Trä ruttnar ju alltid för eller senare (ingjutet i polyester, epoxi är ju lite annorlunda). Möjligen inte värsting ute plyfan/formplyfa men vikten blir ju avsevärd med det. Divinycell eller liknande blir ju lätt och ruttnar ju inte på samma vis ivf.

Läckage och frostsprängningar hjälper ju inget från.
                __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

inplastad plywood fungerar ju uppenbarligen sålänge man tänker sig för när man bygger upp båten och när man installerar nya grejer, en polyuretanskiva kostar ju 5 gånger så mycket som plywood och visst hade jag haft en större budget så. men vill ju inte behöva snåla in på vad som gör båten fräsch, fina stolar, bra matta osv. vill gärna bygga båten utan en slutsumma på 100k så snålar in där jag kan utan att göra slutresultatet fattigare.

Skulle jag få bestämma och inte budgeten hade det dock allt blivit byggt i polyuretanskivor, även om jag tror att lite tyngd inte alltid är negativt utan även kan vara nyttigt för båtrackarn
                  Senast ändrad av Alltiallo; 2017-12-20, 17:10.

Kommentera

Vilka vatten ska du besöka? Antar något större iom att du vill ha en så pass stor båt.

Kommentera

Tänkt börja utforska mälaren, har 3 mil till närmsta ramp så, skärgårdsfisket skulle jag vilja prova på med men antagligen inte mer än någon/några gånger per år. sen andra sjöar som båten kan slinka ner i :P en tur elr 2 till arjeplog per år.

Planerar även att bygga en mindre gösjägare nästa vinter om detta inte kör slut på mig

tog flera dar att åka rakt över uddjaure med min gamla ryds 405a i somras :Pp jävligt bra att ha dock när man ska in i dom steniga grunda vikarna :P hittade mer fisk på ställen med 1.5-2m djup dock.

1600 views och alla förväntar sig att se lite bilder! lär fan komma igång så fort jag får in skiten i värmen. ska städas ur så båtrackarn får plats runt jul,
                      Senast ändrad av Alltiallo; 2017-12-20, 18:03.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      199 662 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34