Ombygge av uttern 510(Gäddräzer föfan) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ombygge av uttern 510(Gäddräzer föfan)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Alltiallo Visa inlägg
    ...

Säg vad ni vill men är 23 bast med en drömbåt och älskar utmaningar :P

Postar bilder och lite text när projektet kommit igång, får in båten i värmen i slutet av veckan!
    Ja men det är bra, rätt inställning!

Har du funderat på materialval något? Jag föredrar själv att använda polyester över epoxi.

2K polyurethan tycker väl inte om att vara under vattenytan allt för länge? Skulle inte köra det på botten eller under vattenlinjen.

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
      Ja men det är bra, rätt inställning!

Har du funderat på materialval något? Jag föredrar själv att använda polyester över epoxi.

2K polyurethan tycker väl inte om att vara under vattenytan allt för länge? Skulle inte köra det på botten eller under vattenlinjen.
      ska vara lungt i max en vecka har jag läst mig till, har båten på trailer och kommer nog inte ligga i mer än 2 dar ändå. Tänkt använda polyester och plywood då epoxi både är dyrare å giftigare.

Funderat lite över tjocklek på plywooden dock. men det kommer ju inte än på ett tag ändå :P

Har ingen erfarenhet av plastning så tar babysteg när jag kommer dit, lite i taget se hur det blir.
      Senast ändrad av Alltiallo; 2017-12-17, 19:49.

Kommentera

När du river toppen runt hela båten så får du fram en rullad kant , den kommer behövas byggas om till en reling för att få det stabilare och den kan behöva knän mot skrovsida/durk.
        då är det bäst att vänta med att måla yttre sidor skrov.

Kommentera

ska vara lungt i max en vecka har jag läst mig till, har båten på trailer och kommer nog inte ligga i mer än 2 dar ändå. Tänkt använda polyester och plywood då epoxi både är dyrare å giftigare.

Funderat lite över tjocklek på plywooden dock. men det kommer ju inte än på ett tag ändå :P

Har ingen erfarenhet av plastning så tar babysteg när jag kommer dit, lite i taget se hur det blir.
          Om du kör på plywood, se till att du köper riktig marinplywood. Köpte själv båt i höstas och jäklar vad många halvruttna båtar man såg där folk utan kunskap hade byggt kastdäck mm. Gör det hantverksmässigt eller skit i det som farsan brukar säga

Sen är exempelvis byte av akterspegel inte alltid så lätt som man tror. Kan då vara skador på exempelvis bärande strukturer i skrovet. Finns många bra böcker ute i handeln så om du saknar kunskap hade jag rått dig att skaffa dig kunskapen innan du sätter igång på riktigt. Är så tråkigt att se alla sönderrenoverade båtar som finns ute där ivern varit större än kunskapen

Men kommer nog bli ett kul och lärorikt projekt!

Kommentera

Jag gjort exakt den där resan med en rutten 510 och jag ångrar inte en enda sekund att jag gjorde det. Vilket jävla skrov! Piskar många andra i sjön och den blir fantastisk med ett Kastdäck.

Att du behöver förstärka och grejja som vissa skriver här när du tar bort htn är bara ett tecken på okunskap då utterns ht är popnitad som ett skal över den båt som hette uttern favorit (vanliga styrpulpeten)

Jag har en Etec 50hk idag och båten gör 28 knop max ungefär. Jag skulle nog föredra 70 hk såhär i efterhand men motorn satt på skrovet när jag köpte den.

Click image for larger version

Name:	B981DF11-F22B-4F71-A369-43657C466BB7.jpg
Views:	1
Size:	1,09 MB
ID:	1786083

Kommentera

Jo är medveten om det, kmr även behålla det mesta av överskrovet(inte hardtoppen), kommer bara modifiera det så det passar mina drömmar, vackert bygge. Kommer även göra detta enligt alla regler, kommer plasta in spanter som då blir grunden för främre och bakre kastdäck.
              kommer även plasta all plywood jag gör innan dem stoppas i båten. förutom kanske själva locket för kastdäcket. är lite kluven på om jag ska köpa formplyfa och sedan nöja mig med att täta sågade kanter eller om jag ska plasta in hela kastdäcket med. såg ipikes finfint byggda båt och dem verkar ha nöjt sig med en formplyfa som "lock".

Btw siktar på en 90 hästars gammal yamaha, får inte plats med en nyare motor i budgeten och en gammal yamaha väger bara 120kg!

Frågan är om jag ska höja akterspegeln om jag ändå måste byta den har inte tittat hur det ser ut än. får in båten i värmen i mellandagarna skulle jag tro sen blire 10 dagars jobb när jag ändå är ledig. dem flesta gamla motorer verkar ju vara lång rigg och har för mig att uttern 510 är en kortis

Kommentera

Funderar även på att göra en tank av aluminium elr syrafast plåt och sätta under själva durken? med tanklock i främre kastdäck? finns det plats för det? och om jag gör det kan jag lika gärna byta hela durken hmm. har tillgång till allt jag behöver via jobbet, fin plåt av olika sorter och duktiga svetsare.

Och när vi ändå är här! måste jag ha marinplywood om jag plastar in allt och eventuellt målar med epoxiprimer? tjänar in lite cash påt och om jag inte plastar marinplywood så ruttnar den tillslut ändå om jag förstått det rätt? Denna båt ska då fan hålla många år.
                Senast ändrad av Alltiallo; 2017-12-19, 16:35.

Kommentera

Och när vi ändå är här! måste jag ha marinplywood om jag plastar in allt och eventuellt målar med epoxiprimer? tjänar in lite cash påt och om jag inte plastar marinplywood så ruttnar den tillslut ändå om jag förstått det rätt? Denna båt ska då fan hålla många år.
                  Du ska INTE plasta in marinplywood! Vanlig plyfa om du skall plasta in, marinplywood om du skall bygga typ kastdäck och liknande som du inte plastar in. Polyester kommer inte att fästa speciellt bra på den glatta ytan som marinplywood har...

Kommentera

Tackar! hade kunnat gå åt helvete de där dåså då blir de några kronor billigare, troru de räcker med 10mm plyfa? kmr ha spanter med inte allt för stora mellanrum så tänkte om det bör hålla, speciellt när allt blir inplastat.

har ipikes bygge som lite inspirationskälla, jävligt bra tråd på facebook. har fått massor med nya ideer hur allt kan bli bättre av deras tråd. svårt att hitta trådar om båtar som är riktigt välbyggda från grunden
                    Senast ändrad av Alltiallo; 2017-12-19, 18:33.

Kommentera

Plasta några provbitar plywood först sen gör du stå-på-skiten prov. Det kommer ge dig en bra uppfattning om vad du behöver.

Du skriver att du vill att grejorna ska hålla länge. Ska ge dig ett exempel. Jag har en örnvik från -89, akterspegeln i den är snustorr. Gjorde borrprov och jag blev förvånad själv, men så var förre och ända ägaren pedant. 1989-2017 det är 28år det.
                      Det är otäta borrhål efter motorbultar och diverse tillbehör som dödar akterspeglar.

På min senaste båt som är från tidigt 70 tal hittade jag över 76 hål i varierande storlek. Totalt rutten var plyfan och spegeln rejält svampig. Det hindrade inte föregående ägare att dundra runt med en 60hk på 102kg. Spegeln i den bestod av 12mm plyfa och endast ett lager plast invändigt.

Vanligtvis används björkplyfa för den fäster polyester bra i. Granplyfa sägs ha bättre motstånd mot röta men sämre fäste. Nästan all plywood idag är limmad med vattenfast lim, men se för säkerhets skull till så du köper någon som är limmad med WBP lim.

Ett rimligt alternativ till plywood är divinycell. suger väldigt lite vatten och ruttnar inte. Kan vara lämpligt till kastdäck men inte till akterspegeln då det kräver hög densitet (om du ska bygga by the book) och blir därmed dyrt samt svårare att få tag på.
                      Senast ändrad av OjaOnej; 2017-12-19, 19:13. Anledning: skrev konstiga saker

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      199 665 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34