Är fiskekajak rätt val? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är fiskekajak rätt val?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är fiskekajak rätt val?

Inför nästa säsong har jag som målsättning att försöka "maximera" mitt fiske så mycket som möjligt. Med det menar jag försöka göra mitt fiske så enkelt och tillgängligt som möjligt. Tyvärr har jag inte obegränsat med tid för mitt fiske och inte heller obegränsat med pengar etcetc.. Fisket har på något konstigt sätt blivit alldeles för komplicerat och omständigt att utöva. Båt och en mindre fiskebutik som ska med som utrustning för att man ska känna att det är värt att ens ge sig ut för en eftermiddagstur. Jag vill därför hitta ett sätt att förenkla fisket för att få till fler spontanturer och få mer effektiva turer.

Jag har inte plats för båt & trailer hemma så den lösningen faller direkt. Vill vara flexibel i val av sjö så då faller lösningen med eka vid brygga. Då har jag kommit fram till att det återstår tre olika alternativ med olika för och nackdelar. Hoppas ni kloka själar kan vägleda mig till det bästa valet utifrån mina förutsättningar.

Fiskekajak.
    +
    Bör jag kunna få plats att förvara hemma på tomten. (har inget garage)
    Kan fraktas på biltaket
    Större naturupplevelse och hälsosamt med lite rörelse.
    -
    Hur stabil är en bättre fiskekajak i vågor/sjögång?
    Har inte kommit på något bra sätt att låsa fast kajaken på tomten för dem som inte kan se skillnad på mitt och ditt.

Biltaksbåt
    +
    Känns mer stabil än en fiskekajak
    kan vara fler än en person.
    -
    Känns klumpigare att lasta på biltaket för en person.
    Mer skrymmande med en plåtcontainer på vår lilla tomt..
    Kräver motorinköp

Gummibåt:
    +
    Löser förvaringsproblemet hemma då den kan packas in i väska och stå i förråd.
    Stabilt att stå i med rätt durk.
    -
    Säger sig självt Gummi & krok = dålig kombo.
    Behöver pumpas upp och tömma på luft efter varje fisketur.

Ska ta vintern på mig och försöka komma fram till den lösning som ger mig mest fiske för pengarna och tid för fiske!
    Ni som testat lite olika eller fastnat för den ena får gärna komma med tips och input till mina funderingar.

Tack!

Kajakfiske är grymt roligt och öppnar upp mycket vatten som inte kan nås varken med båt eller från land. Sidostabiliteten varierar från kajak till kajak, själv har jag en ascend fs128t som är byggd för stående fiske med "kastdäck" i fören. Jag har vart ute i hyffsat hård sjö på mälaren med den utan större problem. Vid sjögång styr kajaken per automatik upp med fören mot vågorna, så länge du har ork i armarna går det bra. Känner du att du kajakfiske är något som passar dig så kör på det. Takräckesbåt kan du kanske köpa en också(om plånboken tillåter) för de dagar man fiskar flera, om inte polarna också tar sig an kajakfisket.

Kommentera

Klart du ska välja en kajak.

Jag tillhör en av de som har både en båt på trailer och en kajak i garaget. 80 procent av turerna blir i en kajak. Jag fiskar stora öppna sjöar till små privata vattenpölar med kajaken.

Det kan vara svårt att veta vilken kajak man vill ha innan man testat. Min första kajak var en bred tokstabil kajak men därmed också trögpaddlad. Idag har jag en jackson cuda 12. Den tål utan problem sjögång och jag har många gånger varit ute i väder de flesta svenssonfiskare undviker. men välj en kajak efter hur och vart du vill fiska. Är det större sjöar som gäller välj en smalare längre kajak och om det är små skyddade sjöar du fiskar så kan du välja en bredare kajak.

Som du själv är inne på, kajaken tvingar en till en viss mån av minimalism. Jag brukar ha två beteslådor en håv och en tång med mig ut när det är Kajakfiske.

Om budgeten är begränsad satsa på en begagnad kajak från t ex jackson eller old town/ocean kayaks.

Fördelen med en kajak kontra t ex gummibåt eller jonboat är kajaken är i princip färdigriggad när du kommer till sjön. Om jag bara ska ut ett par timmar tar jag alltid kajaken framför min båt. Jag hade förövrigt en Jon boat innan jag köpte kajak. Efter mitt kajakköp blev jonboaten fullständigt överflödig och såldes

Kommentera

Jag har fiskat från kajak två säsonger. Helt klart det roligaste fisket jag haft hittills. Kostar dock en bra slant särskilt om man väljer en trampkajak.
        En hyfsad "vanlig" fiskekajak kan du få från ca 10 tusen och uppåt. Finns billigare alternativ också, jag har en Julakajak som funkar finfint till kortare turer.

Ditt val beror ju mkt på vart du kommer att fiska (hav, sjö eller strömmande vatten) och vilken typ av fiske du är mest intresserad av. Vill du kunna stå upp och fiska blir det ju en större, bredare och oftast tyngre kajak som gäller.

En flytring kanske är ett alternativ? Finns ju jättefina flytringar nu för tiden men dom passar kanske bäst för korta turer i lugna vatten.

Vad du än väljer blir det alltid en kompromiss.

En begagnad billigare kajak kan vara ett bra alternativ så kan du testa en säsong utan att kasta onödiga pengar i sjön. Troligen kan du sälja den utan någon större förlust om du i framtiden vill ha en annan kajak/båt istället.

Problemet med att välja kajak är nog att det finns väldigt många olika nu för tiden. Besök npgra olika kajakaffärer provsitt, snacka o fundera. På mässorna kan du få mycket info och för det mesta går det att känna på kajaker i vattnet. Håll utkik efter någon kajakträff, där kan du nog få en del tips och kanske ta en provtur om någon lånar ut sin kajak.

Att lasta en kajak på ett biltak är en baggis i alla fall så länge som vikten är under 35-40 kg. Det finns dessutom en del fiffiga takräcken som underlättar lastning om det skulle behövas. En kajakkärra är ett måste så du kan rulla ner kajaken från bilen till vattnet.

Tänk på att du behöver en del andra prylar för kajakfisket som också kostar en slant. Torrdräkt tex. är STARKT att rekommendera men kostar ju några tusenlappar men tulla aldrig på säkerheten.

På forumen och FB finns det mycket info att hämta men dom flesta rekommenderar ju sitt eget kajakmärke. Kan vara svårt att veta vem man ska tro på. Sanningen är ju att det är en smaksak vilken kajak man väljer och såklart är man oftast begränsad beroende på vilken budget man har.
        Min första kajak är en Julakajak för 2500:- för dom pengarna har den funkat utmärkt med det är en liten och enkel kajak. Jag fiskar med den fortfarande trots att jag har en större och bekvämare maskin nu också.

Fiskar du ofta och mycket rekommenderar jag en kajak med upphöjd och bekväm justerbar sits (jag lovar det ÄR värt pengarna). Spöhållare som är välplacerade är ett plus och absolut att kajaken har roder med pedal/fotstyrning. Längd minst 11-12 fot.

Lycka till med kajakjakten!
        Senast ändrad av Husse0416; 2017-12-17, 16:43.

Kommentera

Tusen tack för era svar och ett extra tack till dig husse för den utförliga beskrivningen.

Jag har spetsat lite på en trampkajak då det känns lite smidigare att förflytta sig längre sträckor med den. Sen är ju problemet att jag vill både spinnfiska & trolla men har förstått att stå i kajaken och spinnfiska tröttnar man snabbt på då det oftast går lika bra sittandes.

Det som fått mig att tveka på kajak är att insjöarna jag fiskar i (som är medelstora) har en tendens att bjuda på vågor även vid hyfsat lugnt väder. Det är väldigt sällan totalt spegelblankt som det verkar vara i alla kajakfilmer Säkerhet på sjön är viktigt för mig så vill känna mig säker även vid lite sjögång (och jag förstår att kajak i storm är dumt)

Sen är det förvaringen på tomten och kunna låsa kajaken men det löser sig säkert..

Kommentera

Gummibåt är icke att förakta. Här på fiskesnack är det lite inne att snacka ner det alternativet, men det funkar fint. Välj en med hård durk och uppblåsbar köl så har du en stabil fiskeplattform. Kan rekommendera en motor (jag kör en elmotor, räcker gott för mig i mindre vatten). Har en tendens att vara lite vindkänslig men inget jag tycker har varit jobbigt. Och nä man sätter inte kroken genom pontonerna om man inte tar i ordentligt då man hakat i, gummit är ju gjort för att tåla en hel del. Dessutom har man ju flera kammare, så hem kommer man. Blåsa upp o ur gör man med en enkel elpump...

Kommentera

Ursprungligen postat av StoneHill Fishing Visa inlägg
              Det som fått mig att tveka på kajak är att insjöarna jag fiskar i (som är medelstora) har en tendens att bjuda på vågor även vid hyfsat lugnt väder. Det är väldigt sällan totalt spegelblankt som det verkar vara i alla kajakfilmer Säkerhet på sjön är viktigt för mig så vill känna mig säker även vid lite sjögång (och jag förstår att kajak i storm är dumt)
              Du behöver verkligen inte oroa dig för lite vågor oavsett om du väljer tramp eller paddelkajak. Sök på tuben på offshore fishing kayak så kommer du se flertalet videos på fiskekajaker som hanterar det utan problem. Om du köper en kajak så börja i lugna förhållanden och utforska successivt vad kajaken pallar. Du kommer bli förvånad över hur mkt en fiskekajak tål oavsett fabrikat.

Det bästa innan ett köp är att testa olika fabrikat. Gå gärna med i svenska kajakfiskare på fb. Kajakfiskare brukar generellt sett vara väldigt tillmötesgående med att låna ut sin kajak för test innan ett köp. Jag gillar personligen paddelkajak för den friheten den ger mig oavsett djup, vattenväxter eller stenar och det passar mina sjöar men skulle jag fiska mkt trolling hade jag nog sneglat på en trampkajak.

Allting gott

Kommentera

@StoneHill Fishing: Jag började min fiskekarriär, version 2.0, i gummibåten som vi använde när vi var ute och seglade. Jag använde den i sjöarna som du och jag har runtomkring (Sävelången, Stora Lövsjön, Aspen o.s.v.) och även om det funkade som en nödlösning, så är det inget jag rekommenderar som ett seriöst alternativ. Inte alls för att man skulle köra krokar igenom materialet, för det gör man inte, utan för att det blir jävligt osmidigt. Nu hade jag en hyfsad båt med hård durk och uppblåsbar köl, men det var för mycket meck och som alla gummibåtar blir den lite "ostabil" på ett jobbigt sätt...

Jag har som någon skriver ovan inte bara en båt på trailer utan jag har också en Jackson Big Rig. Ett riktigt as till kajak Vill du prova hur stabil en kajak kan vara, så är du välkommen att låna min en helg. Då vet du hur marknadens förmodligen stabilaste kajak är och så kan du göra utvärderingen av andra kajaker efter den...

Kommentera

Jag lägger min röst på takbåt, men ännu hellre trailerbåt. Jag testade kajakfiske men kom fram till att det var mer omständigt med kajaken. Jag tycker att fiske från kajak är för begränsande fiskemässigt mot en liten båt. Det är en annan upplevelse, men en båt med en motor ger dig mycket större räckvidd och fler möjligheter samtidigt som det är mindre jobb att sjösätta båten än att kränga runt fiskekajaken.

Låsa fast kajaken eller båten är lätt. Gjut ett fundament med klass 3 ögla. Kajaken behöver dock skyddas från sol också.

Kommentera

Ursprungligen postat av buffertmannen Visa inlägg
                    Gummibåt är icke att förakta. Här på fiskesnack är det lite inne att snacka ner det alternativet, men det funkar fint. Välj en med hård durk och uppblåsbar köl så har du en stabil fiskeplattform. Kan rekommendera en motor (jag kör en elmotor, räcker gott för mig i mindre vatten). Har en tendens att vara lite vindkänslig men inget jag tycker har varit jobbigt. Och nä man sätter inte kroken genom pontonerna om man inte tar i ordentligt då man hakat i, gummit är ju gjort för att tåla en hel del. Dessutom har man ju flera kammare, så hem kommer man. Blåsa upp o ur gör man med en enkel elpump...
                    Håller med det mesta, enda riktiga nackdelen är bristen på utrymme. Och som sagt, att punktera en gummibåt är inte så lätt, iaf lyckades inte jag med det trots flera års fiske med stora tre- och enkelkrokar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 973 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49