Inför nästa säsong har jag som målsättning att försöka "maximera" mitt fiske så mycket som möjligt. Med det menar jag försöka göra mitt fiske så enkelt och tillgängligt som möjligt. Tyvärr har jag inte obegränsat med tid för mitt fiske och inte heller obegränsat med pengar etcetc.. Fisket har på något konstigt sätt blivit alldeles för komplicerat och omständigt att utöva. Båt och en mindre fiskebutik som ska med som utrustning för att man ska känna att det är värt att ens ge sig ut för en eftermiddagstur. Jag vill därför hitta ett sätt att förenkla fisket för att få till fler spontanturer och få mer effektiva turer.
Jag har inte plats för båt & trailer hemma så den lösningen faller direkt. Vill vara flexibel i val av sjö så då faller lösningen med eka vid brygga. Då har jag kommit fram till att det återstår tre olika alternativ med olika för och nackdelar. Hoppas ni kloka själar kan vägleda mig till det bästa valet utifrån mina förutsättningar.
Fiskekajak.
+
Bör jag kunna få plats att förvara hemma på tomten. (har inget garage)
Kan fraktas på biltaket
Större naturupplevelse och hälsosamt med lite rörelse.
-
Hur stabil är en bättre fiskekajak i vågor/sjögång?
Har inte kommit på något bra sätt att låsa fast kajaken på tomten för dem som inte kan se skillnad på mitt och ditt.
Biltaksbåt
+
Känns mer stabil än en fiskekajak
kan vara fler än en person.
-
Känns klumpigare att lasta på biltaket för en person.
Mer skrymmande med en plåtcontainer på vår lilla tomt..
Kräver motorinköp
Gummibåt:
+
Löser förvaringsproblemet hemma då den kan packas in i väska och stå i förråd.
Stabilt att stå i med rätt durk.
-
Säger sig självt Gummi & krok = dålig kombo.
Behöver pumpas upp och tömma på luft efter varje fisketur.
Ska ta vintern på mig och försöka komma fram till den lösning som ger mig mest fiske för pengarna och tid för fiske!
Ni som testat lite olika eller fastnat för den ena får gärna komma med tips och input till mina funderingar.
Tack!
Jag har inte plats för båt & trailer hemma så den lösningen faller direkt. Vill vara flexibel i val av sjö så då faller lösningen med eka vid brygga. Då har jag kommit fram till att det återstår tre olika alternativ med olika för och nackdelar. Hoppas ni kloka själar kan vägleda mig till det bästa valet utifrån mina förutsättningar.
Fiskekajak.
+
Bör jag kunna få plats att förvara hemma på tomten. (har inget garage)
Kan fraktas på biltaket
Större naturupplevelse och hälsosamt med lite rörelse.
-
Hur stabil är en bättre fiskekajak i vågor/sjögång?
Har inte kommit på något bra sätt att låsa fast kajaken på tomten för dem som inte kan se skillnad på mitt och ditt.
Biltaksbåt
+
Känns mer stabil än en fiskekajak
kan vara fler än en person.
-
Känns klumpigare att lasta på biltaket för en person.
Mer skrymmande med en plåtcontainer på vår lilla tomt..
Kräver motorinköp
Gummibåt:
+
Löser förvaringsproblemet hemma då den kan packas in i väska och stå i förråd.
Stabilt att stå i med rätt durk.
-
Säger sig självt Gummi & krok = dålig kombo.
Behöver pumpas upp och tömma på luft efter varje fisketur.
Ska ta vintern på mig och försöka komma fram till den lösning som ger mig mest fiske för pengarna och tid för fiske!
Ni som testat lite olika eller fastnat för den ena får gärna komma med tips och input till mina funderingar.
Tack!
Kommentera