Köpråd fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd fiskekajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd fiskekajak

Hej har tänkt köpa mig en kajak men det finns så enormt mycket att välja mellan och jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter så jag frågar er om tips.
    Har en båt sedan innan men vill ha någonting smidigare då jag nästan alltid fiskar själv.

Max pris 15000kr för en komplett kajak dvs med paddel, Sits/säte osv.

Bör man köpa en billigare och prova på innan man köper en "Riktig kajak"?

Fiskar de flesta arter och de flesta fiskemetoder, Går det flufiska ståendes från kajak?

Tanken är att ha den på taket på bilen och måste kunna lasta själv.

Fiskar mycke skogssjöar och tjärnar men ska även användas i de lugnare partierna av Vindelälven och Umeåälven och då jag fiskar stora sjöar i sämre väder tar jag båten.

Hoppas ni har några tips på vad som passar in på mitt sätt att fiska tack på förhand

/Hannes

Överlag så föreslår alla olika och man föreslår det man själv använder.

Men man får väga vad man vill ha efter någon lista för att kunna hitta vad som passar en bäst.
    Typ:

* Lättpaddlad
    * Stabil (för att stå i)
    * Snabb
    * Lätt(vikt)
    * Många finesser(rails osv osv)
    * Lätt att lasta
    * Lätt att bära/köra/dra
    * Längd
    * Tracking

osv osv.

Och ja, det går bra att stå upp och flugfiska om man vill det. Det är en hel del som gör det i sina.

Jag har två kajaker som används för lite olika syfte.

1. Pelican The Catch 120
    Stor och stabil. Inga problem att stå i. Rätt tung att paddla men går att paddla en hel dag om man så önskar. Dock inte snabb.
    Inte överdrivet mycket krimskrams från fabrik så det får man montera som man vill ha det, om man nu vill det.
    Enkel att lasta själv, enkel att bära själv. Hygglig tracking, men saknar ett roder.

2. Pelican Intrepid 100x Angler
    Liten och relativt stabil. Att stå i den gör man om man vill bada. Väldigt lätt så är helt underbar att bära, dra och lasta. Väger enbart 18kg och har en sittbrunn som man enkelt slänger över axeln. Perfekt för skogspromenader. Betydligt snabbare och lättare att paddla. Går snabbare med mindre ansträngning.
    Relativt enkelt att montera skenor på den så att man kan ha ekolod och sådana saker på den om man vill.

Så med andra ord har jag en som är stor, tung(32kg så ändå rälativt lätt) och stabil. Samt en som är lite, lätt och snabb.
    Då är ju frågan vad du tycker är viktigast för dig
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Tjena.
      Jag antar att du bor i Umeå.
      Om så är fallet så har du möjlighet att testa några modeller.
      Det absolut bästa är att testa själv då vi alla är olika.
      Kontakta Greger på kajakfiskarna.se han brukar alltid ha några olika modeller som demo.
      Jag bor i Umeå och har två olika modeller och har hållit på många år.
      Om du vill så pm:a ditt telefonnummer så kan jag ringa upp och surra kajak.

Kommentera

Att dema och testa måste vara det bästa. Jag hade inte läge så jag beställde min kajak osett på nätet bara. Nöjd hur som så kanske lite tur med.
        Greger är skittrevlig, en modell som borde vara vettig som han säljer är Jacksons nya 'Liska'. Ganska billig och ser vettig ut.
        Tight lines!

Kommentera

Många kajakfiskare börjar antingen med en snorbillig kajak och/eller en väldigt stabil kajak a.k.a trögpaddlad kajak. Jag började med det sistnämnda. Det tog inte många turer för att inse att en lite snabbare kajak är att föredra i längden och idag har jag en Jackson Cuda som både är väldigt lättpaddlad och tillåter stående fiske utan några problem.

Med andra ord, lägg hellre pengar på en lite dyrare kajak så kommer du nog slippa byta upp dig ett halvår senare. Jag kan rekommendera jackson Cuda då den presterar otroligt bra i både lite sjögång och är lätt att manövrera i t ex smala åar. men det finns såklart väldigt många andra kajaker såsom t ex jackson kraken, ocean trident 13 som säkert kan passa dig suveränt.

Jag fiskar också från båt och älskar det men jag är inte rädd för att dra cudan till större skogssjöar som ej har ramper då den kan ta både strömmande vatten och vågor utan större problem.

Som många andra har varit inne på, kontakta greger på kajakfiskarna.se. Han är härlig att ha och göra med och jag har beställt mkt prylar från honom och alltid fått toppen service. Om du flugfiskar mkt har Jackson en modell speciellt anpassad för flugfiske, jackson mayfly. Något dyrare men det kan vara värt de extra slantarna.

Kommentera

Även Old town har väl en flugfiskekajak?
            Fundera på hur mycket du kommer att använda kajaken och utgå från det.
            Jag är själv nöjd att jag köpte en billig Julakajak helt enkelt eftersom jag inte har kommit att fiska så mkt från kajak som jag hoppades. Planen var after work-fiske, verkligheten blev att hunden oftast behövde ha hem sin husse direkt från jobbet de där kortare arbetsdagarna. Fiskar dessutom helst med en kompis som inte vill ha kajak. Skall då livspusslet gå ihop har det blivit att båtfiske prioriterats.

Kommentera

Old town har en kajak med helt rent däck som är lämplig att bla. flugfiska från, ja.
              Den heter Predator MX och jag har en sån.
              Har bjudit den till försäljning till trådskaparen då jag siktar på trampbåt

Kommentera

Jag började med en kajak i mellan segmentet kanske man kan säga. Riktigt stabil och riktigt trög att paddla...jag höll ut i 3 år, nästan.

Sen slog jag till på en trampkajak, eftersom jag trodde att alla kajaker av denna kalibern går sjukt trögt i sjön(OCH jag vill även ha en trampkajak!)
                Det visar sig att min nya är snabbare att paddla med propen nerfäld än den gamla som var en ren paddelkajak + att den är lika stabil.

Var jag vill komma med detta är att smakar det så kostar det. Skrovet har en sjukt stor skillnad och de flesta sit ontop är stabila som en mindre båt.

Kommentera

Feelfree lure är över 90cm bred vilket lockar en badkruka som mig. Men då man även är begåvad med sugrörsarmar lockar ju inte heller att paddla i sirap för att ta sig fram... Hur stor skillnad i stabilitet gör det om man går ner på en mer lättpaddlad kajak som säg är 70-80cm bred. Kommer en paddelrookie som mig fortfarande känna mig säker och stabil i den?

Och hur stor påverkan har längden. Är minimum 11fot? Längre än så känns inte aktuellt då den då känns klumpig att hantera.

Kommentera

Ursprungligen postat av StoneHill Fishing Visa inlägg
                    Feelfree lure är över 90cm bred vilket lockar en badkruka som mig. Men då man även är begåvad med sugrörsarmar lockar ju inte heller att paddla i sirap för att ta sig fram... Hur stor skillnad i stabilitet gör det om man går ner på en mer lättpaddlad kajak som säg är 70-80cm bred. Kommer en paddelrookie som mig fortfarande känna mig säker och stabil i den?

Och hur stor påverkan har längden. Är minimum 11fot? Längre än så känns inte aktuellt då den då känns klumpig att hantera.
                    Min Intrepid är en sådan som är grymt stabil när man sitter ner. Har aldrig varit orolig när jag varit ute med den.
                    76cm bred och väldigt lätt att paddla, speciellt om man jämför med en bred ståkajak.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    199 535 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen