Båten reser sig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båten reser sig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Instämmer med några före mig, införskaffa Hydrofoil. Bästa investering jag gjort till Li´l Squirt (min lilla flipper 450) Innan jag monterade hydrofoilen så gjorde den verkligen skäl för namnet flipper, den hoppade och skuttade som fasen, men nu går den stadigt som en pråm och planar ut på nolltid trots en trött 55 hästars tvåtaktare från -77

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman
      Sitter inte motorn väldigt högt på akterspegeln? Svårt att döma av bilderna. Är det rätt rigglängd?

På den tiden jag (då 120kg) hade en Crescent 370 med 5hk fick jag anlita en 25L plastdunk fylld med sand som "passagerare" de gånger man skulle ut själv.
      En annan grej som hjälpte var trimfenor som bultade fast i kavitationsplattan. De hjälper till att lyfta aktern och gör att man snabbare kom upp i plan.
      Kan försöka få bättre bilder men har haft iväg den på montering jag vågade inte ge mej på det själv.

Kommentera

Ska testa den igen till helgen med en polare som har mer erfarenhet än jag. Men man får kanske iförskaffa en hydrofoil. Är det samma effekt som trimplan men man slipper få mer saker som tar plats där bak ?

Kommentera

Jag tycker det ser ut som om du har ett pinnhål till du kan tilta in motorn!?
          Eller ser jag helt galet?
          Det kan göra en enorm skillnad på noslyftet i startögonblicket.

Alternativt så är det rejält med gas som gäller när du ska iväg.
          30HK på den båten borde innebära bra fart och snabbt acc

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
            Jag tycker det ser ut som om du har ett pinnhål till du kan tilta in motorn!?
            Eller ser jag helt galet?
            Det kan göra en enorm skillnad på noslyftet i startögonblicket.

Alternativt så är det rejält med gas som gäller när du ska iväg.
            30HK på den båten borde innebära bra fart och snabbt acc
            Det är en lite inbuktning eller vad man ska säga i samma dimension som hålen trodde också att det var ett hål till när jag satt och kolla. Ja det rörde på sig när man gasa till lite och det kan nog som sagt vara att jag fegade ur för mkt. Är som sagt inte så van i en båt än mer än min plåt eka

Kommentera

Båten är ju bara 430. Sätter du en 30hk motor på en sån kort båt får du nog räkna med en rejäl planingströskel. Annars ska båten vara rejält bred över aktern för att ge mer bärighet och därmed mindre planingströskel. Tänk på hur en quintrex 390 är byggd. Lägg ankare och batteri i fören om möjligt och montera trimplan (smart tabs) om det inte hjälper tillräckligt. I min mening så ger flytt av: batteri, ankare, tank, kätting, packning etc... ganska stort utslag på en liten båt.

Hydrofoil skulle jag själv inte montera, ger väl ingen möjlighet till justering som trimplan gör?

Kommentera

Finns rorkultsförlängare att köpa så sitter du mitt i båten och kör. Jag har så på min Ockelbo med 5 hk.

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
                  Båten är ju bara 430. Sätter du en 30hk motor på en sån kort båt får du nog räkna med en rejäl planingströskel. Annars ska båten vara rejält bred över aktern för att ge mer bärighet och därmed mindre planingströskel. Tänk på hur en quintrex 390 är byggd. Lägg ankare och batteri i fören om möjligt och montera trimplan (smart tabs) om det inte hjälper tillräckligt. I min mening så ger flytt av: batteri, ankare, tank, kätting, packning etc... ganska stort utslag på en liten båt.

Hydrofoil skulle jag själv inte montera, ger väl ingen möjlighet till justering som trimplan gör?
                  Jo visst är det säker så ,det är ju max storlek som man fick sätta på så det kan ju vara på gränsen. Ska försöka hitta på nått sätt att få fram tanken med tänkte jag.

Har inte en aning vad som är skillnad mellan hydrofoil och trimplan men nått ganska det för bli om det inte blir bättre med bättre viktfördelning

Kommentera

Jag har hydrofoil på min lilla styrpulpet, 4.30 lång, med 30hk. Den reser sig inte överjävligt mycket och planar med två gubbar längst bak i båten. Den är dock rätt bred (1.80) så det hjälper väl till.

Kommentera

Den helige: Är du nöjd med din båt och Tohatsu motorn för övrigt? Är den en bra vertikalbåt?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      15 970 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49