Instämmer med några före mig, införskaffa Hydrofoil. Bästa investering jag gjort till Li´l Squirt (min lilla flipper 450) Innan jag monterade hydrofoilen så gjorde den verkligen skäl för namnet flipper, den hoppade och skuttade som fasen, men nu går den stadigt som en pråm och planar ut på nolltid trots en trött 55 hästars tvåtaktare från -77
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Båten reser sig
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av KattmanSitter inte motorn väldigt högt på akterspegeln? Svårt att döma av bilderna. Är det rätt rigglängd?
På den tiden jag (då 120kg) hade en Crescent 370 med 5hk fick jag anlita en 25L plastdunk fylld med sand som "passagerare" de gånger man skulle ut själv.
En annan grej som hjälpte var trimfenor som bultade fast i kavitationsplattan. De hjälper till att lyfta aktern och gör att man snabbare kom upp i plan.
Kommentera
-
Jag tycker det ser ut som om du har ett pinnhål till du kan tilta in motorn!?
Eller ser jag helt galet?
Det kan göra en enorm skillnad på noslyftet i startögonblicket.
Alternativt så är det rejält med gas som gäller när du ska iväg.
30HK på den båten borde innebära bra fart och snabbt acc
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggJag tycker det ser ut som om du har ett pinnhål till du kan tilta in motorn!?
Eller ser jag helt galet?
Det kan göra en enorm skillnad på noslyftet i startögonblicket.
Alternativt så är det rejält med gas som gäller när du ska iväg.
30HK på den båten borde innebära bra fart och snabbt acc
Kommentera
-
Båten är ju bara 430. Sätter du en 30hk motor på en sån kort båt får du nog räkna med en rejäl planingströskel. Annars ska båten vara rejält bred över aktern för att ge mer bärighet och därmed mindre planingströskel. Tänk på hur en quintrex 390 är byggd. Lägg ankare och batteri i fören om möjligt och montera trimplan (smart tabs) om det inte hjälper tillräckligt. I min mening så ger flytt av: batteri, ankare, tank, kätting, packning etc... ganska stort utslag på en liten båt.
Hydrofoil skulle jag själv inte montera, ger väl ingen möjlighet till justering som trimplan gör?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inläggBåten är ju bara 430. Sätter du en 30hk motor på en sån kort båt får du nog räkna med en rejäl planingströskel. Annars ska båten vara rejält bred över aktern för att ge mer bärighet och därmed mindre planingströskel. Tänk på hur en quintrex 390 är byggd. Lägg ankare och batteri i fören om möjligt och montera trimplan (smart tabs) om det inte hjälper tillräckligt. I min mening så ger flytt av: batteri, ankare, tank, kätting, packning etc... ganska stort utslag på en liten båt.
Hydrofoil skulle jag själv inte montera, ger väl ingen möjlighet till justering som trimplan gör?
Har inte en aning vad som är skillnad mellan hydrofoil och trimplan men nått ganska det för bli om det inte blir bättre med bättre viktfördelning
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Docboy82Hej. Skenan som visas på bilden antar jag är skenan som givaren till ekolodet ska sitta på. Har sökt...2 Foton2025-04-26, 13:01
-
av AmialaJa det är tajt där. Min båt är modell -17 så sannolikt lite annorlunda; men skickar bild på hur jag...1 Foto2025-04-13, 20:51
-
av MonkfishVar inte direkt nöjd med Helix5an som följde med båten. Efter mycket mätande och lite installation så...1 Foto2025-04-12, 07:19
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
|
10 svar
15 970 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()