Ursprungligen postat av joj
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Båtköp
Collapse
X
-
Även en del Rival har väl sålts som halvfabrikat men visst fel blir det ibland. Men överlag tror jag dom är jävligt bra.
Nimbus 19 Nova var jag och tittade på en för några år sedan och det var Rivals raka motsats, tunn plast och massor av små sprickor i lacken, synd på en så fin båtmodell.
Kommentera
-
Sjunker som en gråsten om inte flytmaterial finns. Bäst att skriva rätt så ingen missförstår he he. Alltså från mitt tidigare inlägg. Kan ge ett smygtips. Båtar byggda idag är många gånger i sämre skick än tidigare årgångar. Idag byggs det båtar på löpande bandet. Blir en massa missar.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
nöjd med 480 s
Har en 480 från 2000 med en yamaha 25 hk 4-takt från samma år som jag trailar på en 650 kg EU trailer. Har använt båten mycket, i snitt ett par ggr/veckan skulle jag tro självklart inte när de ligger is på sjön. Den har använts både i havet, småsjöar med naturramper och i större sjöar med riktiga ramper.
När man köper båt för man helt enkelt börja med att se vilka behov man har, vad ska båten användas till. Den perfekta båten finns inte utan det blir massor av kompromisser, själv har jag löst detta med att ha mer än en båt.
Jag har inte upptäckt några sprickor men en perfekt inställd trailer är en förutsättning för att båten skall hålla.
Att traila
När det gäller att traila den är detta inte några problem, lägger för det mesta i vid naturramper och detta funkar utmärkt, båten väger ju inte mer än knappt 300 kg har jag för mig,+motor o prylar. Den går kanon bakom bilen när man trailar den, inte några som helst problem med min saab 9000 i alla fall.
Motorn
Storleken på motorn är perfekt tycker jag, får ner den till 0,8 knop och den toppar knappt 25 knop med en eller 2 man i, och inte tala om hur bränslesnål den är. Känns som om man aldrig tankar vilket har lett till att det hänt att man kommit ut på sjön med allt för lite bensin i tanken, fast jag har alltid en 5 litare i reserv.
Trolling/jerkfiske
Jag använder båten till trolling och jerk/spinnfiske.
Till trolling funkar den utmärkt brukar köra med 4-6 spön utan problem, visst den är inte helt okänslig för vind, men så har den inte heller köl i aktern. En uppoffring för att kunna funka bra även med mindre motorer. Till jerk/spinnfiske är det inte några problem om man är 2 man, en står baktill och en fram, kanonfint. Vid havsfiske, torskpilkning är det helt ok med 3 man.
Familjeturer
Familjen följer med ut ibland, eftersom båten är hög i fören och har förhållandevis hög fribord med en ”u-soffa” i fören där man kan sitta så känner man sig alltid trygg. Självklart gäller detta vid väder då man tar u familjen, alltså inte de väder som kan råda under senhöstens gäddtrolling.
Stuvutrymme
Båten har massor av utrymme att stuva undan prylar, 3 stora fram och ett stort i aktern.
Jag har mest gott att säga om detta ekipage:
Bra:
Lätt att traila och lägga i vid naturramper
Billig i bränslekostnad
Går att ”slow” trolla men den går också att dra med vid behov
Hög fribord
Familjen kan hänga på och alla prylar stuvas undan
Priset: båt, motor, trailer, ekolod, helt komplett för ca 100000 kr
Dåligt:
Allt för låg akter vid fiske när de gungar lite
Ingen självläns
Vindkänslig vid trolling med vinden i sidan
Kommentera
-
Citat Jag har inte upptäckt några sprickor men en perfekt inställd trailer är en förutsättning för att båten skall hålla.
Exakt rätt!
En felaktigt inställd trailer ger hård punktbelastning på skrovet all vikt ska vila jämnt på kölrullarna kölen är alltid starkast övriga punkter ska bara stödja båten sidledes inte trycka hårt.
Gummidäck på sidorullar är aldrig fel jämfört med stenhårda smårullar, jag vet inte alltid möjligt detta avgör man när man köper vagnen.
Elanen har rätt nyare båtar är som nyare bilar man spar på material allt kostar och man försöker optimera konstruktionen låg vikt betyder låg bränsleförbrukning i körfakta finns fler skäl också bla för att du ska få det lättare att hantera båten.
Nackdelen är enligt min åsikt att lätta båtar alltid slår i sjön en naturlag helt enkelt de flesta har ungefär samma v botten och vikten i kölen är mest avgörande spelar ingen roll vilket fabrikatI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jojÄven en del Rival har väl sålts som halvfabrikat men visst fel blir det ibland. Men överlag tror jag dom är jävligt bra.
Nimbus 19 Nova var jag och tittade på en för några år sedan och det var Rivals raka motsats, tunn plast och massor av små sprickor i lacken, synd på en så fin båtmodell.
Han hatar det fabrikatet numera.
Själv tycker jag de verkar rejäla antar att det är handupplagd glasfiber då fabriken är liten till skillnad mot ryds produktion.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Inte så svårt att knäcka en akterspegel, dra åt bultarna för hårt så laminatet spricker och sen köra hårt. Skulle vara kul att inspektera nån av guidernas Rocader noggrant.
Min egen gamla Flipper från -77 känns mycket rejälare byggd en betydligt nyare båtar, Rival/Rocad är ett undantag, men jag ska försöka styva upp doghouset lite.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jojInte så svårt att knäcka en akterspegel, dra åt bultarna för hårt så laminatet spricker och sen köra hårt. Skulle vara kul att inspektera nån av guidernas Rocader noggrant.
Min egen gamla Flipper från -77 känns mycket rejälare byggd en betydligt nyare båtar, Rival/Rocad är ett undantag, men jag ska försöka styva upp doghouset lite., och vill man ha ngt sabbat så ska man lämna in det där.
Kommentera
-
Ryds 480s
Har själv en 480s som jag e nöjd med, har trailat både till blekinge och vättern utan problem. Men med den 30hk motorn som satt som orginal i paketpriset var för liten, har bytt till en 35hk evinrude elan som e kanon.
Det höga fribordet är bra när man spinnfiskar vid lite sjögång.
Den e lite stampig vid körning i hög sjö.
Jag e istort sätt mycket nöjd framförallt med priset. Skall man köpa en yamarin eller så är det ju helt andra pengar vi pratar om.
Mycket kul för lagom plånbok kan man säga att 480 är.
M
Kommentera
-
Maria ett försiktigt tips till dig om 35 hk du nämner. Är det den 3 cylindriga av senare modell. Koppla ur autoloben (system för tvåtaktsolja i egen behållare för blandning av bensinen) eller likvärdig oljeblandningssystem. Och gör om för vanlig koppling till motorn för oljeblandning i trycktank. Om det är den trecylindriga modellen du har. Är du en tillfällig överlevare med den motorn. Nästan alla har skurit på grund av den dåliga systemet för blandning tvåtaktsolja och bensin. Var en konstruktionsmiss på annars jättebra motor. Snabba dig på annars är motorn snart en saga all. Ett gott råd för en annars toppenmotor. MVH Gunnar J.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Docboy82Hej. Skenan som visas på bilden antar jag är skenan som givaren till ekolodet ska sitta på. Har sökt...2 Foton2025-04-26, 13:01
-
av AmialaJa det är tajt där. Min båt är modell -17 så sannolikt lite annorlunda; men skickar bild på hur jag...1 Foto2025-04-13, 20:51
-
av MonkfishVar inte direkt nöjd med Helix5an som följde med båten. Efter mycket mätande och lite installation så...1 Foto2025-04-12, 07:19
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
|
10 svar
15 964 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()