Askeladden 16 ht småfix - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Askeladden 16 ht småfix

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Askeladden 16 ht småfix

    Den gamla ryds attack gäddräcern som tjänat mig i många år har avyttrats och detta projekt har nu hittat hem. Är en askeladden 16 ht med en mercury 40 hk 2t. Tanken är att bygga om den till öppen båt och anpassa den för fiske och lite bontrolling.
    Båten togs enligt säljaren upp ur sjön för 12 år sedan och har sedan dess förvarats i en lada. Allt vad heter gummi både på båt och motor verkar rejält upptorkat och början på projektet blir en rejäl övergång av allt.
    Bifogade filer

  • #2
    Satte igång med lite jobb idag, först en rejäl rengöring av tanken, som var full med rost och annat mög. Skulle sen byta ut propellern som sett sina bästa dagar, en reserv i bättre skick medföljde. Detta visade sig svårare än vad jag räknat med, propellern sitter som berget, ska se om jag går på den senare ikväll. Ska se om jag kan lyckas med någon form av avdragare och lite värme. Någon som har tipps på hur man får loss en propeller som inte vill?

    Kommentera


    • #3
      Några vändor med vinkelslipen och diverse olika avdragare samt lite värme så var propellern slutligen väck. Den hade oxiderat fast rejält, till skillnad från föregående ägare kommer jag att vräka på fett på axeln.
      Bifogade filer

      Kommentera


      • #4
        Börjar likna en fiskemaskin nu, gå igenom allt på motorn och försöka få igång den. Sen dags för sjösättning.
        Bifogade filer

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
          Börjar likna en fiskemaskin nu, gå igenom allt på motorn och försöka få igång den. Sen dags för sjösättning.
          Grattis, en väldigt trevlig och sjösäker båt. Har en likadan men behållit främre vindruta då vi har den som familjebåt. Jag har problem med att hitta en bra lösning på en automatisk länspump - har du installerat en sådan eller räknar du med att få ösa?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av andrho Visa inlägg

            Grattis, en väldigt trevlig och sjösäker båt. Har en likadan men behållit främre vindruta då vi har den som familjebåt. Jag har problem med att hitta en bra lösning på en automatisk länspump - har du installerat en sådan eller räknar du med att få ösa?
            Jag tog upp ett hål där jag satte ner en automatisk länspump, den tömmer inte ur vattnet helt då kölen är ganska smal och djup men håller sig några centimeter under durken. Kan återkomma med en bild senare.

            Kommentera


            • #7
              Så här löste jag det.
              Bifogade filer

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                Börjar likna en fiskemaskin nu, gå igenom allt på motorn och försöka få igång den. Sen dags för sjösättning.
                Hej.
                Tänkte bara kolla vad det svårt att ta bort ht/rutorna? kollat på en likadan båt men är mer ute efter att göra den fiskeanpassad som du gör. Är du nöjd med båten? hur tycker du den klarar vågor?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av JimmyTuze Visa inlägg

                  Hej.
                  Tänkte bara kolla vad det svårt att ta bort ht/rutorna? kollat på en likadan båt men är mer ute efter att göra den fiskeanpassad som du gör. Är du nöjd med båten? hur tycker du den klarar vågor?
                  Hardtoppen var skruvad med 100 skruv typ. Blev en massa hål som jag satte nitar i för att se lite bättre ut, Om du kollar bilden så ser du nitarna.

                  Är nöjd med det mesta på båten förutom fartresurserna, men med ett halvplanande skrov går det inte förvänta sig mer heller.
                  Höga fribord, stabil och klarar vågor väldigt bra annars.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                  26 svar
                  13 395 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Klant84
                  av Klant84
                   
                  Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                  15 svar
                  1 358 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Nila
                  av Nila
                   
                  Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                  2 svar
                  269 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                  34 svar
                  4 130 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                  2 svar
                  327 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Eino
                  av Eino
                   
                  Arbetar...
                  X