Bäst före på bensin? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bäst före på bensin?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Flygfisken; Det ska inte vara några större problem att lagra bensinen i en fast tank eller några trycktankar under vintern plus några månader till. Häll i cirka en halv liter karburatorsprit per 15-20 liter bensin så kan du köra till våren igen utan större problem. Tanka gärna upp så att du alltid har full tank när vintern nalkas. Fyll sedan på med färsk bensin direkt efter första vårturen. Själv har jag aldrig hällt bort någon "gammal" bensin. Bensin är dyrt!
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    K-sprit är överreklamerat och funkar bäst för att ta bort kondens ur soppan när det hänt, annars är såna medel som jag nämde klart effektivare för förebyggande användning men något dyrare, dessutom späder Du ut soppan med ännu mera alkohol än vad den redan är och det är inget bra.

Däremot fylld tank är perfekt eller så tömmer man tanken helt, kör man med ren soppa (95 oktan) i tanken så kan man ju fylla över det i bilen och köra slut på det om man inte har en dieselbil då vill säga halvfull tank är däremot rena inbjudan för kondens och det är inget vidare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
      Undrar om man behöver hälla i nån K-sprit, bensinen är väl utspädd med sprit redan när man köper den sedan något eller några år tillbaka.
      Men lite extra kanske inte är så dumt, spriten rengör väl och tar med sig ev. vatten som finns i tank och förgasare.

Har läst i motorboken att man ska försöka undvika att ha sprit i soppan, eftersom det nöter mer på bränslesystemet och nöter fortare sönder plastdelar i bränslesystemet! fast en gång kanske inte gör nåt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        K-sprit är överreklamerat och funkar bäst för att ta bort kondens ur soppan när det hänt, annars är såna medel som jag nämde klart effektivare för förebyggande användning men något dyrare, dessutom späder Du ut soppan med ännu mera alkohol än vad den redan är och det är inget bra.

Däremot fylld tank är perfekt eller så tömmer man tanken helt, kör man med ren soppa (95 oktan) i tanken så kan man ju fylla över det i bilen och köra slut på det om man inte har en dieselbil då vill säga halvfull tank är däremot rena inbjudan för kondens och det är inget vidare.
        Hej Rospigg; Förr bytte jag inte bara stift och motorolja utan fick lite då och då byta bränslepump, brytarspetsar, impeller och andra detaljer som ledsnade. Jag har sedan över 20 år tillbaka tappat känslan för hur man servar utombordare, eftersom jag då gick över från Evinrude/Johnson till Yamaha! Helt säkert har du rätt om att vinterförvara motorn med full tank, vilket bör gälla extra mycket om båten står ute hela vintern. Jag har en fast 115 liters tank i min Buster Magnum. Den är inte lätt att tömma inför vintern. Därför fyller jag den med bensin och varvar med några liter karburatorsprit tills bensinen bubblar upp i skvallerröret. Hittar jag "dundermedlet" du nämnde ska jag pytsa i några flaskor sådant också!
        Nu är det vår! Idag är det den 1:a mars!
        Old Firehand

Kommentera

Jag mailade Statoil om denna diskution. Så här så mailet ut." Hej Jag undrar hur länge man kan förvara bensin i en tät dunk. Det är nämligen en diskution på en stor fiske sida om detta"www.fiskesnack.com". Så jag tänkte vilka kan det bättre än oss (sportfiskare) jo ni . Och sen om man har en fast tank i en båt som står på land över vintern. Ska den vara tom/full pga kondensrisken. Tacksam för ett snabbt svar, Mvh Krowie Sedan efter en stund kom detta tillbaka. "Hej!
          I en tät dunk (trycktank, jeepdunk etc.) kan man förvara bensinen minst 5 år under förutsättning att dunken står under tak och inte är utsatt för direkt solljus och nederbörd. En fast tank har avluftning vilket innebär en viss kondensrisk. Är tanken full förhindras kondensbildning men de flesta varv har förbud mot fulla bränsletankar under vinteruppehållet. En tom eller delvis fylld tank bör kontroleras och vid behov dräneras på vatten före första tankning på våren.
          Mvh/Bjarne" Så nu har ni mer kött på kroken.

Kommentera

Ursprungligen postat av krowie Visa inlägg
            Jag mailade Statoil om denna diskution. Så här så mailet ut." Hej Jag undrar hur länge man kan förvara bensin i en tät dunk. Det är nämligen en diskution på en stor fiske sida om detta"www.fiskesnack.com". Så jag tänkte vilka kan det bättre än oss (sportfiskare) jo ni . Och sen om man har en fast tank i en båt som står på land över vintern. Ska den vara tom/full pga kondensrisken. Tacksam för ett snabbt svar, Mvh Krowie Sedan efter en stund kom detta tillbaka. "Hej!
            I en tät dunk (trycktank, jeepdunk etc.) kan man förvara bensinen minst 5 år under förutsättning att dunken står under tak och inte är utsatt för direkt solljus och nederbörd. En fast tank har avluftning vilket innebär en viss kondensrisk. Är tanken full förhindras kondensbildning men de flesta varv har förbud mot fulla bränsletankar under vinteruppehållet. En tom eller delvis fylld tank bör kontroleras och vid behov dräneras på vatten före första tankning på våren.
            Mvh/Bjarne" Så nu har ni mer kött på kroken.
            Ok, kanoners! fast jag måste isåfall ha väldigt otäta dunkar, eftersom min bensin högst håller sig i 4-5 månader...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
            10 svar
            16 015 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Classe69  
            Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49