Fästa plyfa för motorn på akterspegeln. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fästa plyfa för motorn på akterspegeln.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fästa plyfa för motorn på akterspegeln.

    Jag ska byta ut min plyfa för motorfästet på min akterspegel men har stött på lite problem. Jag tänkte fästa den med genomgående bultar.
    På min båt så är aktertoften helt plastad så jag kan bara fästa de 2 översta bultarna genomgående. De 2 undre vet jag inte riktigt hur jag ska få att sitta bra.
    Det är plast och innanför nåt skum antar jag. Den gamla plyfan var fäst med 4 st skruvar bara och satt inte direkt bra. Hur gör man för att fästa nåt när man inte kan fästa med genomgående bultar som jag helst gör?

    Kan man använda nån typ av expanderskruv?

  • #2
    Du kan ju få 2 upptill genomgående så då har Du ju en bra grund sedan kan de nedre sitta med en kombo av skruv och vattenfast montagelim, kan inte tänka mig att det skulle bli för svagt om Du inte ska hänga på någon monstermotor.

    men helst borde Du byta plyfan mot en alu eller rostfri plåt så slipper Du detta arbete om några år igen!

    Kommentera


    • #3
      Dra på valfritt bra lim på akterspegeln, på med tänkt skiva på aktern ( trä, alu eller rostfritt). Om du har båten på trailer så backa upp ekipaget mot en vägg med en bit regel eller liknande som ligger i mellan. Så har du press på skivan medan limmet härdar.
      Har du inte båten på trailer så kan du kanske få tag i långkäftade tvingar och på så sätt få spänn på prylarna när limmet härdar.
      När allt e på plats kan du ju köra genomgående i ovankant för säkerhets skull. Men kör du med bra lim lär det inte behövas.

      Kommentera


      • #4
        Tack för svar, har varit inne på just bra lim samt byta till alu. Har en liten 4hk snurra så det är inga stora krafter så sett.

        Kommentera


        • #5
          Låter som ett klokt beslut!

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
          26 svar
          13 546 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Klant84
          av Klant84
           
          Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
          20 svar
          1 985 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Amiala
          av Amiala
           
          Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
          2 svar
          284 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
          34 svar
          4 210 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
          2 svar
          346 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Eino
          av Eino
           
          Arbetar...
          X