Båt för havstrolling och spinnfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båt för havstrolling och spinnfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Båt för havstrolling och spinnfiske

    Nybörjarfråga: Är det rimligt att använda en mindre spinnfiskebåt (typ UMS 545, Vboats 46/50 eller dyl) även för laxtrolling utanför Landsort eller bör jag gå på en större styrpulpet med högre fribord och leva med att den inte är lika trevlig i vassruggarna? Jag är en vackert-väder fiskare, men har bara kört trolling som medbjuden på rätt rejäla båtar och vet för lite f a kunna bedöma vad som är en rimlig båt ur säkerhetssynpunkt men ändå funkar bra för spinnfiske.

  • #2
    Ursprungligen postat av Erkki Visa inlägg
    Nybörjarfråga: Är det rimligt att använda en mindre spinnfiskebåt (typ UMS 545, Vboats 46/50 eller dyl) även för laxtrolling utanför Landsort eller bör jag gå på en större styrpulpet med högre fribord och leva med att den inte är lika trevlig i vassruggarna? Jag är en vackert-väder fiskare, men har bara kört trolling som medbjuden på rätt rejäla båtar och vet för lite f a kunna bedöma vad som är en rimlig båt ur säkerhetssynpunkt men ändå funkar bra för spinnfiske.
    ------------------------------------------------------------------------------------------

    Hej Erkki;

    De största modellerna av Utternbåtar och Busterbåtar är nog det du ska köpa om du vill satsa på laxtrolling utanför Landsort och utefter norska kusten...

    Själv äger jag en Buster Magnum med dubbla motorer på akterspegeln....

    Mvh,
    Old Firehand
    Leif Engström

    Kommentera


    • #3
      Hej
      Tack för svar! Det jag är mest orolig för är ju att gena säkerhetsmässigt av rent oförstånd
      Får sätta mig och ta en rejäl funderare; för en gångs skull känns det skönt att jag inte behöver ny båt förrän till vårfisket.
      /E

      Kommentera


      • #4
        Rocad är inte att förakta. Jävla trevliga båtar med bra planerat utrymme o grymma sjöegenskaper!

        Kommentera


        • #5
          Svår fråga, hoppas någon laxtrollare ser din fråga. Fiskade för ca 20 år sedan från en öppen typ Örnvik drygt 5 meter i Vättern/Vänern utan oro eller nosdyk, den hade dock relativt hög reling och bred, bärig för vill jag minnas. UMS 545 är ju en imponerande gäddbåt i mina ögon. Men fören ser relativt låg ut...
          När jag trollat i Ålands hav har det varit något större båtar med täckt fördäck så ev överbrytande vågor rinner av. Upplever nog att vågorna, ffa dyningar efter tufft väder kan bli större, kraftigare på Ålands hav än i de två sjöarna och när man landar i vågdalen av en rejäl dyning så känns det skönt med en hög för och ev täckt fördäck. Finns/fanns väl ett forum Scandinavian-trolling på FB (?) kolla, fråga där om inte annat.

          Kommentera


          • #6
            Polarn har kört trolling med sin Silver Hawk 520 runt landsort när det har varit bra väder så det funkar med mindre båtar också
            Beror på vad du prioriterar, kommer trolling vara något du tänker satsa på eller blir det någon enstaka gång.

            Kommentera


            • #7
              Ja man kan tänka olika kring säkerhet, jag skulle nog inte vara rädd med t ex en UMS 545 ute vid Ålands hav men skulle nog iaf inledningsvis välja en lugn dag utan större ovädersdyningar för att känna på båten. VHF och bra flythjälp rekommenderas.

              Och som Cosmoz säger, om gäddfiske/laxfiske förhåller sig 90/10, köp den båten och kör lax soliga, iaf lugnare dagar.
              Senast ändrad av anteman; 2022-09-20, 21:43.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
              26 svar
              13 395 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Klant84
              av Klant84
               
              Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
              15 svar
              1 358 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Nila
              av Nila
               
              Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
              2 svar
              269 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
              34 svar
              4 130 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
              2 svar
              327 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Eino
              av Eino
               
              Arbetar...
              X