Ht-båt ca 50kkr lucka fram, minst 5m. Vilken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ht-båt ca 50kkr lucka fram, minst 5m. Vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
    kolla efter en jofa 555 ht. den är inte 5,55m utan 5,78cm har jag för mig. vi använder den till havsfiske, jerk , trolling mm allt vi kommer på och vi går ofta en 30-70 distans med den på en dag. man sover hur bra som helst i den 2 pers med en miljard olika fiskeprylar och när vi enbart åker ut för att kröka funkar det bra att sova 3st. den har lucka fram som har en tendens att läcka lite vid hårt väder men men vi surrar fast den lite extra bara. bra med styvplatser och "högt" i tak. den är lite för plattbottnad för att köra fort i stora vågor men man kan inte få allt. när vi köpte den satt det en yamaha 70hk -93 på och då toppade den 29 knop enligt gps och förra året bytte vi till en 60hk 4takt och losade ca 3-4 knop toppfart men kan ligga på samma marchfart....

Kolla in våran hemsida på lite bilder när vi är ute med den och flummar och fiskar omkring..

http://www.teamlinnea.se
    Tack skall ni ha magic, elanen och christer!

Nu har jag en hel del att fundera över!
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Har kollat en del nu, och spanar på en rana, kanske 16 ht, glömde fråga, dessutom så har jag sett utter 495 och en ryds hajen, nån som har något spontant att säga om dessa?
      &

-Okänd

Kommentera

Glöm både Uttern och Ryds Hajen. Uttern är en tryg och sjösäker båt. Men ingen racer, fast det kanske du inte bryr dig om. Ryds Hajen är en riktig pajasbåt. Rank och allmänt trist. Finns bättre båtar än dessa.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
          Glöm både Uttern och Ryds Hajen. Uttern är en tryg och sjösäker båt. Men ingen racer, fast det kanske du inte bryr dig om. Ryds Hajen är en riktig pajasbåt. Rank och allmänt trist. Finns bättre båtar än dessa.
          Ja ok, det var himla bra att höra! Var sugen på en hajen nämligen, han nämde att den ansågs vara lite "skvalpig" men inget han märkt...

kalas, det är svårt att evta vad man vill ha innan man har haft en att jämföra med.

Vad gäller uttern, den planar väl lätt och gör en 20-30 knop med inte allt för stor motor eller?

Men Ranan, verkar ok. Verkar vara en kvalitetsbåt.
          &

-Okänd

Kommentera

Fan är hajen verkligen kass i sjö, även för två som aldrig haft båt innan och kanske mest kommer ha den "bättre dagar" på sjön?

Den ser ju schysst ut alltså..
            &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80 Visa inlägg
              stämmer bra. Varför är en lucka fram för i urlastning av grejor ett krav???
              Undrar jag med vid lastning lägger man sej långsides bryggan OM SÅ MYCKET ska ombord annars skickar man över HTn aldrig varit ett problem för mej iaf annars har Uttern ungefär vad du söker en äldre HTbåt med lucka lagom för två pers och en 40ia motor brorsan har en sån men kommer inte ihåg den exakta modellbeteckningen men det är en Uttern från ca slutet på 70talet
              Edit Uttern 495 HT heter den vanlig båt MEN kanske inte världens bästa fördäck för kast direkt
              Senast ändrad av TAMTAM; 2007-04-28, 05:40.
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Undrar jag med vid lastning lägger man sej långsides bryggan OM SÅ MYCKET ska ombord annars skickar man över HTn aldrig varit ett problem för mej iaf annars har Uttern ungefär vad du söker en äldre HTbåt med lucka lagom för två pers och en 40ia motor brorsan har en sån men kommer inte ihåg den exakta modellbeteckningen men det är en Uttern från ca slutet på 70talet
                Edit Uttern 495 HT heter den vanlig båt MEN kanske inte världens bästa fördäck för kast direkt
                Nej lucka fram kan bortprioriteras nu känns det som, mest vill vi ha en vettig båt, i det stora hela! Nej det är ju viktigt med fördäcket helt klart, jaja, skall kolla lite båtar nu i helgen i alla fall, så kanske man får litte bättre kött på benen!
                &

-Okänd

Kommentera

Uttern är ju en halvplanande båt. Så upp till 20 knop är runt max. Sen kan du kasta på en större motor, men ger inget annat en bränsletörst och farliga egenskaper. Många båtar kan se bra ut, men vara rena likkistorna.
                  Ska du ha en rent planande båt eller en halvplanande med egenskaper som är helt olika i sjön.
                  Helplanande med kraftigt V-skrov fodrar stora motorstyrkor och drar mer bensin. Planande med mindre V-skrov (mera platt i bak) och lite slagigare i sjön. Halvplanande oftast klinkade skrov och en mer rund bottenform. Och i bland med en köl.
                  Farten och gången i sjön avgör just precis av botten kontruktionen.
                  Det är nåt du måste tänka på innan du köper en båt. Vad är det jag vill ha ut av båten. 50 000 kr är ju inte småpotatis.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                    Uttern är ju en halvplanande båt. Så upp till 20 knop är runt max. Sen kan du kasta på en större motor, men ger inget annat en bränsletörst och farliga egenskaper. Många båtar kan se bra ut, men vara rena likkistorna.
                    Ska du ha en rent planande båt eller en halvplanande med egenskaper som är helt olika i sjön.
                    Helplanande med kraftigt V-skrov fodrar stora motorstyrkor och drar mer bensin. Planande med mindre V-skrov (mera platt i bak) och lite slagigare i sjön. Halvplanande oftast klinkade skrov och en mer rund bottenform. Och i bland med en köl.
                    Farten och gången i sjön avgör just precis av botten kontruktionen.
                    Det är nåt du måste tänka på innan du köper en båt. Vad är det jag vill ha ut av båten. 50 000 kr är ju inte småpotatis.
                    Nej det är inte småpotatis, försöker skapa mig en uppfattning om vad jag vill ha genom att fråga mycket och läsa mycket..

Vi får se vad det blir..
                    &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimbow Visa inlägg
                      Nej det är inte småpotatis, försöker skapa mig en uppfattning om vad jag vill ha genom att fråga mycket och läsa mycket..

Vi får se vad det blir..
                      tja kim,har du hittat nån HT än?skall själv byta båt snart,sålde min höga rodd i söndags!kollade oxå efter en hT först men nu lutar det till 99% åt en ryds 485 FC istället ,är det kabinen som e längre eller däcket på en 535 FC?? nån som vet?skall snart ut å titta på lite båtar!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      16 002 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49