Buster mini 1983 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster mini 1983

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Buster mini 1983

    Hej! Jag köpte ett billigt busterskrov som jag tänkte renovera lite.
    Föregående ägare har lagt på någon typ av färg eller liknande. Om någon vet vad det kan vara så är jag intresserad av att få veta. Just nu droppar det knappt ur två nitar.

    Till det största problemet. Akterspegeln är renoverad och det med glasfiber. Jag bifogar bild hur det ser ut.

    Jag tänkte att jag skulle slipa och skrapa bort allt runt akterspegeln för att sedan se om jag kan svetsa det istället. Om jag mot förmodan blir lat kanske jag använder epoxikit.

    Hur hade ni gjort? Finns det någon som har lite tips?

    Bifogade filer

  • #2
    Skulle köra med tig svets och inte något epoxi.
    men om du inte behärskar svetsningen själv så gäller det för den som eventuellt gör det försöker hitta rätt på legering sorten för båten.

    Kommentera


    • #3
      Tack! Har svetsat lite aluminium, farfar hade en aluminiumverkstad många år.. Kan knappt räkna med hjälp av han men jag tänkte ändå pröva

      Kommentera


      • #4
        Skulle ni slipa med rondell? Eller har någon tips där?

        Kommentera


        • #5
          Brukar rengöra med rödsprit och använda typ en stålborste av rätt typ för att få bort oxid lagret som finns på aluminium ytan, den biten är rätt viktigt.

          Kommentera


          • #6
            Börja med en sådan "isskrapa" i plast till bilrutor och ta bort det mesta av färgen, inga metallborstar eller grova sandpapper då blir det inget bra, efter isskrapan så kör med en sådan trissa som kallas grovrengörare lite som en scothbrite svamp på maskin den tar färgen men repar inte alut och ev repor och annat jämnas till samtidigt.

            Då Du kan svetsa själv så svetsa de läckande nitarna och kolla noga på resten om det är fler som behöver träffa svetsen, svetsa även akterspegeln så det blir stadigt inget epoxi eller plast skräp.

            Sedan lämna den omålad bara vaxa botten och sedan gissar jag att Du har en trailer till båten och då tar du upp den 2 gånger per säsong och spolar av med högtryck om Du inte har den på trailer mella turerna då behövs det inte spolas bort beväxning.

            Kommentera


            • #7
              Tack! Vilket bra svar. Jag har funderat några dagar på hur jag ska attackera ful-lagningen och det känns fint när du förklarat på det viset!
              Då startar skrapningen imorgon så blir det spännande hur det ser ut innanför färgen o allt annat bös.
              Skulle du skrapa och ta bort all färg? Hela vattenlinjen är målad. Menar du även att jag ska attackera glasfiberlagningen på det viset? Eller hur hade ni gjort med det?

              Har trailer och kommer ta upp den efter varje tur

              Har så klart läst kring lite innan inlägg och medlemskap.

              En till fråga då jag är nyfiken av mig: Läste att någon skippade svetsen och körde med typ ”marine sealant” och popnitar med ny plåt. Hur ser ni på det? (Jag skulle ju så klart föredra svets)

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av EmilJone Visa inlägg
                Tack! Vilket bra svar. Jag har funderat några dagar på hur jag ska attackera ful-lagningen och det känns fint när du förklarat på det viset!
                Då startar skrapningen imorgon så blir det spännande hur det ser ut innanför färgen o allt annat bös.
                Skulle du skrapa och ta bort all färg? Hela vattenlinjen är målad. Menar du även att jag ska attackera glasfiberlagningen på det viset? Eller hur hade ni gjort med det?

                Har trailer och kommer ta upp den efter varje tur

                Har så klart läst kring lite innan inlägg och medlemskap.

                En till fråga då jag är nyfiken av mig: Läste att någon skippade svetsen och körde med typ ”marine sealant” och popnitar med ny plåt. Hur ser ni på det? (Jag skulle ju så klart föredra svets)
                Jag skulle skrapa bort all färg ifall det skulle vara en kopparbaserad färg så får Du problem längre fram om Du behäller den.

                Om fullagningen är tjock så skulle jag börja med att skrapa, brukar gå att rå på om man börjar i en kant och tar bort bit för bit, tidsödande och skittråkigt men blir så mycket bättre efteråt och då är det värt det. Du kan testa lite med en slip med grovt papper och ta det värsta men närmast alut tar du det lite försiktigt.

                Kommentera


                • #9
                  Sant! Lika bra de ifall den är kopparbaserad. Tycker den ser väldigt tjock ut så jag funderar på om de är fouling färg eller vad det kallas.

                  Ska bli! Fick tag i lite grovrengörare idag. Hoppas de blev rätt och inte för grovt så det river

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                  26 svar
                  13 550 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Klant84
                  av Klant84
                   
                  Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                  20 svar
                  1 991 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Amiala
                  av Amiala
                   
                  Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                  2 svar
                  284 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                  34 svar
                  4 211 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                  2 svar
                  347 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Eino
                  av Eino
                   
                  Arbetar...
                  X