Vad hade du valt - Tracker Superguide/Proguide v16sc / Starweld Fusion 16 SC 2024 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad hade du valt - Tracker Superguide/Proguide v16sc / Starweld Fusion 16 SC 2024

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg
    Jag har ett Cisco Sure-Lok fram. Det går att tilta ner fästet så skärmen (12 HDS) får plats under kapellet men det är lite tajt så jag brukar inte ha skärmen monterad när jag trailar om inte korta sträckor.
    Mycket robust och smidigt fäste, när jag är ute med barnen skruvar jag loss hela smidigt så det inte är i vägen.

Två andra tips på saker jag gjort med min Starweld.

- Jag har bytt till infällbara knap, så håv inte fastar etc.
    - Byggt ett låda innan kastdäck, där jag förvarar batterier men där jag sett andra förvara annat.​
    Tack för tipsen. Ja en låda i mitten vill jag bygga, det är lite för mycket vikt på babord sidan av båten just nu så med en passagerare så vill båten dra lite åt babord om man kör över 25 knop. Flyttar jag batteri till mitten (100ah 24v) så tror jag det blir mer jämnvikt.

Shure-lok installationen ser bra ut, jag har ett echomap UHD2 92sv över som jag troligen sätter där och den har ju en plastvagga som man kan knäppa ur själva enheten från så det blir nog rätt bra. Behöver dock fixa ett nytt hål i golvet i fronten och det är minsann inte lätt att komma åt att borra där inne, funderar på en sån 90 graders vinkel adapter till borr för att komma åt samt nån form av gummibussning för att täta när man väl fått in kablarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkfish Visa inlägg

Tack för tipsen. Ja en låda i mitten vill jag bygga, det är lite för mycket vikt på babord sidan av båten just nu så med en passagerare så vill båten dra lite åt babord om man kör över 25 knop. Flyttar jag batteri till mitten (100ah 24v) så tror jag det blir mer jämnvikt.

Shure-lok installationen ser bra ut, jag har ett echomap UHD2 92sv över som jag troligen sätter där och den har ju en plastvagga som man kan knäppa ur själva enheten från så det blir nog rätt bra. Behöver dock fixa ett nytt hål i golvet i fronten och det är minsann inte lätt att komma åt att borra där inne, funderar på en sån 90 graders vinkel adapter till borr för att komma åt samt nån form av gummibussning för att täta när man väl fått in kablarna.
      Varför dra kablage genom durken och inte via öppningen du har där i fören?

Kommentera

Varför dra kablage genom durken och inte via öppningen du har där i fören?
        På min finns ingen genomföring under fören, det är ett minimalt hål på ena sidan för elmotorkablarna och samma på andra sidan för lampan men går absolut inte att få igenom nått mer än så.

Nån av er som kör livegivare? Vad har ni isåfall för fäste till givaren? Spotter360? JKB? Eller nått annat kanske?

Kommentera

På min finns ingen genomföring under fören, det är ett minimalt hål på ena sidan för elmotorkablarna och samma på andra sidan för lampan men går absolut inte att få igenom nått mer än så.

Nån av er som kör livegivare? Vad har ni isåfall för fäste till givaren? Spotter360? JKB? Eller nått annat kanske?
          Ok! Trodde båten på bilden du skickade var din. Är det inte bättre om du gör ett urtag där än i durken?

Jag har Berts Custom skenor där jag har en Comstedt Mega Mount Live-givare på. Fästet för givararmen passar perfekt i skenan.

Bifogade filer

Kommentera

Japp trevligare med 7" också jämför med 5". Fint att ha två skärmar så man kan ha karta på den ena och ekolod på den andra.

Tänkte kolla med dig hur du löst två andra saker:

1) Hållare/stabilisator för elmotor. Jag har en Garmin Force Kraken elmotor i fronten och när man kör i dåligt väder samt när man trailar båten så studsar elmotorn en del. Jag har självklart sett att folk har t.ex en RAM fäste för att stabilisera upp elmotorn och det är ju enkelt när man inte har trailerkapellet på men tänkte kolla om du har nån smart lösning för detta när du trailar? RAM mount har ett fäste som heter "Tough-claw x2" man kanske kan sätta detta i relingen ovanpå kapellet?

2) Ekolod i fronten. Såg att du har ett lowrance lod fram med ett ciscofäste. När du trailar båten längre sträckor tar du ner/bort ekolodet då eller får det plats under trailerkapellet? Kapellet har ju tryckknappar som man fäster i fören och det känns som att det blir för tight om man har lodet monterad där framme permanent?
            ]
            1.
            Jeg bruker nevnte RAM selv når været er kjipt og det slår på transportetappene. Men under transport på traileren bruker jeg ikke noen form for stabilisering. Jeg tror ikke det vil fungere godt å sette «kloen» på trekket, mest fordi jeg tror du vil slite hull i trekket over tid. Jeg har 2-3000km på veien med båten på trailer hvert år. Dog er jeg snart 50 år og kjører nok ganske pent med bil når jeg har båten på slep. ; )

2. Siden jeg «bare» har en 9 foran går dette helt fint. Jeg vinkler skjermen skrått bakover inn mot relingen så er det bare så vidt den er i kontakt med trekket.
            Team Colibri

Kommentera

Ok! Trodde båten på bilden du skickade var din. Är det inte bättre om du gör ett urtag där än i durken?

Jag har Berts Custom skenor där jag har en Comstedt Mega Mount Live-givare på. Fästet för givararmen passar perfekt i skenan.

Ah jo bilden jag skickade var på min båt. Det finns ett hål från "där man står" in i utrymmet i fören men jag syftade på att ta sig genom durken inne i det utrymmet ner till förvaringsutrymmet som är under (och där alla elkablar går). Inne i det lilla utrymmet så finns ingen genomförning på min men det är små hål längs skrovkanten för de kablar som sitter där orginal.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

1.
                Jeg bruker nevnte RAM selv når været er kjipt og det slår på transportetappene. Men under transport på traileren bruker jeg ikke noen form for stabilisering. Jeg tror ikke det vil fungere godt å sette «kloen» på trekket, mest fordi jeg tror du vil slite hull i trekket over tid. Jeg har 2-3000km på veien med båten på trailer hvert år. Dog er jeg snart 50 år og kjører nok ganske pent med bil når jeg har båten på slep. ; )

2. Siden jeg «bare» har en 9 foran går dette helt fint. Jeg vinkler skjermen skrått bakover inn mot relingen så er det bare så vidt den er i kontakt med trekket.
                Hej!

Ja det är sant, sätter man en "klo" utanpå kapellet så går det nog sönder över tid. Jag är 45år själv så jag kör inte heller som en galning och det slår inte så mycket när man trailar heller men jag blev lite orolig när jag såg hur mycket motor gungade när jag var ute i typ 10-11m/s senast så en sånt RAM mount fäste är nog inte så dumt.

Blir en 9" här också, får köpa mig ett fäste och testa helt enkelt.

Kommentera

Ah jo bilden jag skickade var på min båt. Det finns ett hål från "där man står" in i utrymmet i fören men jag syftade på att ta sig genom durken inne i det utrymmet ner till förvaringsutrymmet som är under (och där alla elkablar går). Inne i det lilla utrymmet så finns ingen genomförning på min men det är små hål längs skrovkanten för de kablar som sitter där orginal.
                  Ja det är tajt där. Min båt är modell -17 så sannolikt lite annorlunda; men skickar bild på hur jag löste kabeldragningen där. Minns att jag böjde upp durken lite längst fram för att få plats med allt kablage.
                  Jag skruvade loss hela för att kunna dra kablar och sätta förstärkningsplatta till Sure-Lok etc.

Kommentera

Ja det är tajt där. Min båt är modell -17 så sannolikt lite annorlunda; men skickar bild på hur jag löste kabeldragningen där. Minns att jag böjde upp durken lite längst fram för att få plats med allt kablage.
                    Jag skruvade loss hela för att kunna dra kablar och sätta förstärkningsplatta till Sure-Lok etc.
                    Våre 16DC er også slik, og det er mye lettere å komme til når man skrur opp platen foran slik du har gjort - det var smart.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 940 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka