Laga hål för stunden ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laga hål för stunden ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laga hål för stunden ?

Tjena fiskebröder !
    Har ett litet problem, har just fått ägandet utav en fin lång forsbåt som vi tänkte placera i hemmasjön som roddbåt. Fast det är en del hål i den, har helt enkelt 3-4 mindre hål i skrovet. Så när jag ror med båten fylls den bara på nån minut med en halvmeter vatten, vilket innebär livsfarligt !
    Men det måste ju fixas ! Som kirunabo jag är så har vi is här inom ett par veckor och jag fundera på att ingen ide å fixa hålen i år ? Utan att man fixar lite då och då under vintern med glasfiber, fast ändå vill jag hinna använda den nu innan isen. Så då är frågan till er, vad ska jag fixa hålen snabbt och enkelt med ? Som även håller superbra, iaf ett par månader.

Kanske silikon eller något annat ?

Aja, hare bra allesammans.. Sketfiske !

Sportfiskebroder, Marcus

Storlek på hålen och vad båden gjord i för matrial (glasfiber?)?

Vid glasfiber så funkar plastic paddings glasfiberspackel till mycket förutsatt att hålen inte är mer än någon centimeter, förstärk ordentligt med remsor av matta bara. Fast fyller du halva båten med vatten på några minuter låter det ju som du har större hål än så...

UNDVIK silkon i och med att den tiden du tjänar på att täta snabbt kommer igen gånger 100 när det gäller att få bort skiten för att tillåta en permanent lagning senare.

Kommentera

Ursprungligen postat av myrslok Visa inlägg
      Storlek på hålen och vad båden gjord i för matrial (glasfiber?)?

Vid glasfiber så funkar plastic paddings glasfiberspackel till mycket förutsatt att hålen inte är mer än någon centimeter, förstärk ordentligt med remsor av matta bara. Fast fyller du halva båten med vatten på några minuter låter det ju som du har större hål än så...

UNDVIK silkon i och med att den tiden du tjänar på att täta snabbt kommer igen gånger 100 när det gäller att få bort skiten för att tillåta en permanent lagning senare.
      Ok, överdrev nog lite där då. Hålen är cirka 2 cm stora så att säga,

Kommentera

Myrslok> Men glasfiberspackel ? Kan du förklara lite mer exakt hur man gör med det osv. ?

Kommentera

Blanda spackla lägg på en glasfiber remsa dra på lite till spackel låt torka slipa klart.

Slipa rent före du spacklar ront hålen, det funkar om det är en plast båt.

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
          http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
          http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ett tips som fungerar på inte allt för stora hål är att försänka från bägge håll sen fylla med Plastic Padding på så vis bildas en klump som inte kan släppa åt något håll ser ut som ett timglas i tvärsnitt detta är dock en temporär lösning som funkar i evigheter om man är lat men en seriös reparation borde komma på detta.
            Plastic Padding kräver ungefär samma förhållanden som polyester för att fungera ca 20 grader liten variation kan förekomma dock mvh lycka till med forsbåten om den är gjord av plast
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Japp, ingen fara hurruni. Allt snack om att jag ska spackla med glasfiber å såntdär det är ingen fara. Det har jag redan planerat att fixa direkt isen släpper i Maj här uppe, men som sagt. Varför jag vill använda båten för stunden sista veckorna är pga att det är sjukt grymt bra fiske just nu vid den här årstiden,

Så frågan var ju hur jag kan fixa det för stunden lätt och snabbt, så om ni dylika sådana svar så tar jag gärna emot dom.

Tack ska ni ha för alla svar ! Fårse vad som händer, ska kanske försöka peta in nån propp i hålen medans, lär behöva eran hjälp rejält nästa år när jag ska fixa hålen med glasfiber å hela kittet. Min första egna båt så, kan inte ett piss om att laga båtar.

Ni får ha det bra, och tack än en gång för helschyssta svar !

Skitfiske,

Marcus

Kommentera

Hål och repor som går in till glasfiberskiktet är inte att leka med. De suger vatten som måste få en chans att torka ur innan frosten gör is av dropparna!

När du tar upp båten, se då till att kan torka ur ordentligt, gärna i uppvärmt utrymme! Allt vatten som finns inne i plastens glasfiberarmering ska bort! Vatten blir som sagt is, isen spränger plasten. Nästa gång båten kommer i vatten, suger glasfiberarmeringen mer vatten om sånt kan komma in, -> mera is, -> värre materialsprängning osv. Tätar du ill så vattnet inte kan dunsta ut gömmer du problemet en tid men vattnet finns där och det fryser varje vinter. Båtbottnen blir med tiden som om den vore helt rutten. Det syns inte alltid men man märker det alltid när man trampar igenom!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

tillfällig lagning för nån enstaka tripp så kanske silvertejp kan anvndas om det inte är för stora hål eller läckor

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
                  13 svar
                  10 869 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Xerup
                  av Xerup