Ockelbo B16 Modeller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ockelbo B16 Modeller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ockelbo B16 Modeller

Hej!
    Tänker inhandla mig en ockelbo B16, Mycket för att det pratas så gott om den både här och på andra forum.
    Däremot så ser man en del varningar dels för hemmabyggda båtar men också för de "mer eller mindre seriösa" som byggde den mellan -79 och -94.
    Är det någon som vet något mer om detta. Ska man helt strunta i båtar mellan dessa årsmodeller eller finns det dom som är bra byggda.
    Att köpa en ny blir för dyrt för mig och frågan är om man ska satsa på en -70 talare eller om de från början på -90 talet också kan vara ok.

Typ en sån här http://www.blocket.se/vi/16982732.htm?ca=4_s
    eller
    http://www.blocket.se/vi/17010235.htm?ca=4_s
    eller
    http://www.blocket.se/vi/17488868.htm?ca=4_s

Tre snarlika båtar från ungefär samma årsmodell men med olika dekaler.
    Törs man köpa en sån här eller ska man hellre ta den säkra -70 talaren.
    Vore bra med mittpulpet och självläns.

MVH

Fredrik

tja fredrik!!
    jag köppte en Ockelbo b16s 07a för 2 veckor sedan,, alla snackar bra om dom men något somjag reagerade på var att dom va jävligt ostabila i sidled!
    annars så kan jag inte säga så mycket mer om dom,, gott om utrymme i dom som jag uppskattar

Kommentera

Kan inte vilka modeller som sålts nær etc? Vet bara om ngt problem som uppstått i grov sjø. På modeller som inte haft sikaflex i skarven mellen inner/ytterskrov? Ær man lite halvpraktisk sjælv ær det en ganska enkel sak att åtgærda om det skulle saknas på den man køper? Lænspump mellan skroven bør man ha i vilket fall.
      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Stor durkyta inne i som går långt ut mot relingen, gør att mkt vikt kommer långt ut.. En Cresent ær mkt stabilare, men då kan man inte køra i sjø utan njurbælte och utan att bli bløt.. Kompromisser. Man får fråga sig vad man skall anvænda båten till?
        Sålde min før att den ær før liten/lætt, dålig kurstabilitet vid trolling i lite sjø. Sitter en fram doppar den också lite før lætt.
        Førdelarna ær goda fartegenskaper vid transport, lætt att traila, och førhållandevis goda utrymmen och stuvfack.
        Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

David jag snackade med folke angående montering av elmotorn fram,, har du någon bild på hur du gjorde...kan väl mejla till mig isf, vore snällt e_lindgren@hotmail.com

Kommentera

Ursprungligen postat av nash ss Visa inlägg
            något somjag reagerade på var att dom va jävligt ostabila i sidled!
            Det trodde jag var en av styrkorna på skrovet. Att de är stabila både i planing och stillaliggande. När upplevde du problemet? Det var inte så att den överplanade pga fel motorvinkel eller något?

Nu blir jag lite mer tveksam. Annars har jag bara hört lovord om den.

MVH
            Fredrik

Kommentera

David jag snackade med folke angående montering av elmotorn fram,, har du någon bild på hur du gjorde...kan väl mejla till mig isf, vore snällt e_lindgren@hotmail.com
              Ska se om jag kan fixa en bild till dig.. Är jag som har Davids gamla båt.

Kommentera

Nu har jag inte fiskat så mycket ifrån den men snackade med Folke och han påpekade det här med,, får se om ett tag när man har fiskat in sig lite i den,,,
                problemet är inte när man kör det är när man ligger stilla, och särskilt när 2 står på samma sida,
                kan lyfta tråden när jag vet mer

Ursprungligen postat av fhogberg Visa inlägg
                Det trodde jag var en av styrkorna på skrovet. Att de är stabila både i planing och stillaliggande. När upplevde du problemet? Det var inte så att den överplanade pga fel motorvinkel eller något?

Nu blir jag lite mer tveksam. Annars har jag bara hört lovord om den.

MVH
                Fredrik

Kommentera

Man bör ha klart för sej att naturlagarna regerar här det finns inga skrov tillverkade via underverk av något slag bara mer eller mindre bra allt är en fråga om kompromisser helt enkelt detta gäller Ockelbo B16 likväl som andra fabrikat!
                  Är båten lätt slår den i sjön vid höga farter och sjö helt självklart skrovvinkeln är ganska mycket densamma på de flesta helt enkelt för den är det bästa valet både för byggare och köpare.
                  Dock ska tilläggas att nyare båtar ofta är bättre på grund av man gjort den mer trekantig (se fören som spetsen på en triangel) vasst förskrov bred akter ofta snabb och stadig i sidled med den designen, blev mycket imponerad av en snabb Uttern styrpulpetare runt fem meter jag nyligen hade nöjet att "flyga" med grisväder trettio knop gasglad grabb bakom spakarna minst sagt, hängde själv i ett rostfritt rör i pulpeten men den gick fint utan tvekan!!
                  Allting är relativt vill du ha en lätt båt på trailern har den normalt problem med grövre sjö till havs väljer du styrpulpetare räkna med vatten över fören vid grov sjö gillar du inte detta fixa en hardtop min personliga åsikt är att båtar med öppen för icke har att göra på stora vatten helt enkelt lycka till!
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

tja fredrik!!
                    jag köppte en Ockelbo b16s 07a för 2 veckor sedan,, alla snackar bra om dom men något somjag reagerade på var att dom va jävligt ostabila i sidled!
                    annars så kan jag inte säga så mycket mer om dom,, gott om utrymme i dom som jag uppskattar
                    Vet i fasen vad du har hittat för Ockelbo eller vad du är van vid för båtar men stadigare båt vid stillaliggande under fem m, har då inte jag hittat.
                    Har en gammal B16 och står utan problem på relingen med mina 120 kg....

Har haft båtar i hela mitt liv och B16:s fördelar är:
                    Stadig vid stillaliggande. Planar i relativt låg hastighet, min går ner under 15 knop med 70 hk. går ännu lägre ner med mindre/lättare motor. Det är kanon vid kort krabb mot-sjö (som vi har här på o-kusten) då man kan dra av på farten utan att "ramla" ur plan. Finns ingen 5m båt som går i över 25 knop i den typen av sjö utan att stampa, men i 15-17 är det ändå behagligt.
                    Väldigt behaglig att köra, tre pers sitter bra i akter, behöver sällan tynas ner i fören...

Den enda nackdelen för mej är att dom gamla inte har några regntäta stuvfack då dom byggdes för kapell, och det använder inte jag...

Sammanfattningsvis är den klockrent den bästa styrpulpetare jag åkt i med den storlek och vikt.... Kommer aldrig att gå ifrån B16 då den är super i vår jobbiga sjö, i dyningar funkar ju vilken båt som helst....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    16 015 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49