Trycklogg / Knopmätare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trycklogg / Knopmätare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trycklogg / Knopmätare

Hej!

Jag har precis köpt en båt och det sitter trycklogg installerad med slang dragen till akterspegeln. Dock finns ingen pilotgivare. Som jag har förstått det räcker det med att slangen hålls på plats under vattnet, tex om jag monterar ett rör som sticker ner en bit och fäster slangen i det. Stämmer det eller har pilotgivaren någon annan funktion?

Mvh,

Johan

Ursprungligen postat av jLindqvist Visa inlägg
    Hej!

Jag har precis köpt en båt och det sitter trycklogg installerad med slang dragen till akterspegeln. Dock finns ingen pilotgivare. Som jag har förstått det räcker det med att slangen hålls på plats under vattnet, tex om jag monterar ett rör som sticker ner en bit och fäster slangen i det. Stämmer det eller har pilotgivaren någon annan funktion?

Mvh,

Johan
    Glöm det finns ett skäl till pitotgivaren men visst är du noga kanske det funkar dock pitotgivaren har en viss håldiameter antagligen för att trycket ska vara rätt för instrument ifråga lycka till
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Min tryckloggsslang installeras på motorn. Kan ju vara nåt liknande på din båt?

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Glöm det finns ett skäl till pitotgivaren men visst är du noga kanske det funkar dock pitotgivaren har en viss håldiameter antagligen för att trycket ska vara rätt för instrument ifråga lycka till
        Ok! Tack för snabbt svar! Jag vill ha den främst för att kunna hålla rätt hastighet för trolling men vad jag förstår efter en sökning i andra forum så fungerar inte tryckloggen direkt bra under 10 knop. Eller är det värt att lägga några hundralappar på ny givare alt. runt femhundringen för ny mätare komplett med givare när jag bara vill veta när jag ligger i ca 1,5 knop? Kanske bättre att gå på känsla bara? Eller gps men då drar det iväg i kostnad och eftersom det inte finns sjökort i mina hemmavatten känns det rätt onödigt me gps endast som hastighetsmätare.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
          Min tryckloggsslang installeras på motorn. Kan ju vara nåt liknande på din båt?
          Det har jag ärligt talat inte en aning om. Hur tar man reda på det? Syns det på motorn? Jag har en plastbåt ca 5m. okänt fabrikat men väldigt lik ockelbo T16 med en gammal Archimedes Penta som enligt uppgift ska vara på 40 hk.

Kommentera

Jag hade en nippel där slangen anslöts. Men jag har en avsevärt nyare motor så det är väl antagligen inte så på din Penta?

Kommentera

Ok! Tack för snabbt svar! Jag vill ha den främst för att kunna hålla rätt hastighet för trolling men vad jag förstår efter en sökning i andra forum så fungerar inte tryckloggen direkt bra under 10 knop. Eller är det värt att lägga några hundralappar på ny givare alt. runt femhundringen för ny mätare komplett med givare när jag bara vill veta när jag ligger i ca 1,5 knop? Kanske bättre att gå på känsla bara? Eller gps men då drar det iväg i kostnad och eftersom det inte finns sjökort i mina hemmavatten känns det rätt onödigt me gps endast som hastighetsmätare.
              Glöm tryckloggen som fartgivare vid trolling. Det enda som funkar riktigt bra är en GPS. En bärbar är ju inte så ruggigt dyr, den behöver ju inte ha några direkta finesser.
              Jag skulle fö bryta ihop utan GPS vid trolling, även i vatten utan sjökort så vill man se spåren vart man åkt.

Edit; Sen är det väl kanske tveksamt om det funkar bra att trolla med Pentan? Brukar inte dom sura ihop om man kör länge på tomgångsfart? Eller har du nån extramotor när du trollar?
              Senast ändrad av KG?; 2008-10-21, 20:23.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                Glöm tryckloggen som fartgivare vid trolling. Det enda som funkar riktigt bra är en GPS. En bärbar är ju inte så ruggigt dyr, den behöver ju inte ha några direkta finesser.
                Jag skulle fö bryta ihop utan GPS vid trolling, även i vatten utan sjökort så vill man se spåren vart man åkt.
                Får satsa på det istället då. Kan ju som du säger vara bra att se vart man åkt... Tack för snabba svar!

Kommentera

Helt rätt ledsen att säga det tryckloggar är för planande båt dvs ovanför ca 12-15 knop under dessa hastigheter får du inget tryck alls som fungerar.
                  Trycklogg går bort helt för mätning av trolling hastigheter, finns tre alt här antingen en sumlogg dvs propeller liknande givare på aktern med tillhörande instrument eller ekolod med fartgivare sist GPS fart, om sjön du fiskar i är någorlunda stor och du fiskar en del i öppen sjö köp äldre GPS enhet med skärm gärna Lowrance eller möjligen Eagle på dessa får du möjlighet att placera "iconer" för hugg och andra intressanta detaljer på en tom vattenyta, behövs inga sjökort eller så bara att se punkten på skärmen ger dej starka för att inte säga oerhörda fördelar på sikt värt varenda krona tro mej!
                  Bästa är ett kombinerat lod och GPS, behövs varken nytt eller svindyrt svartvit skärm ger dej mycket, ett lyft i ditt fiske när du lärt känna den som du inte kan tro!
                  mvh och lycka till

Kommentera

Edit; Sen är det väl kanske tveksamt om det funkar bra att trolla med Pentan? Brukar inte dom sura ihop om man kör länge på tomgångsfart? Eller har du nån extramotor när du trollar?
                    Skulle tro KG har en poäng här definitivt funkar kanske som drivmaskin men till trollingen.........

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    16 002 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49