Byta Dyvika ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta Dyvika !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Byta Dyvika !

Halloj !

Jag har köpt en liten båt som jag förmodar är en Crescent 425. Är lite osäker då den saknar sin skylt, men den överensstämmer med bilder i Crescents kataloger tycker jag. (Ska lägga upp en bild när den blivit tvättad).

Sitter dyvika i plast som jag gärna vill byta ut till en i mässing, då den i plast har sett sina bästa dagar.

Nu undrar jag hur man går tillväga ? Det finns ju lite olika typer av dyvikor. Ska jag slipa runt dyvikan (den har varit övermålad med bottenfärg), pilla ut den gamla, snygga till hålet, ge hålet och den nya dyvikan en runda sikaflex och sen snygga till tätningen runtom. Därefter bättringsmåla runtom ?

Är det lämpligt att köpa t.ex en expanderdyvika på Biltema och deras marintätning ? Eller man ska bege sig till en riktig marinhandlare ?

Tacksam för råd och tips !

Dyvikan är nog samma "skit" överallt du kan lika gärna köpa den på Biltema som hos "marinan" se bara till att du kan köpa "pluggen" löst för den torkar ut .Jag köpte min expanderdyvika hos "marinan" men nu skulle jag ha köpt den på Biltema

Kommentera

Ursprungligen postat av Drisse Visa inlägg
      Halloj !

Jag har köpt en liten båt som jag förmodar är en Crescent 425. Är lite osäker då den saknar sin skylt, men den överensstämmer med bilder i Crescents kataloger tycker jag. (Ska lägga upp en bild när den blivit tvättad).

Sitter dyvika i plast som jag gärna vill byta ut till en i mässing, då den i plast har sett sina bästa dagar.

Nu undrar jag hur man går tillväga ? Det finns ju lite olika typer av dyvikor. Ska jag slipa runt dyvikan (den har varit övermålad med bottenfärg), pilla ut den gamla, snygga till hålet, ge hålet och den nya dyvikan en runda sikaflex och sen snygga till tätningen runtom. Därefter bättringsmåla runtom ?

Är det lämpligt att köpa t.ex en expanderdyvika på Biltema och deras marintätning ? Eller man ska bege sig till en riktig marinhandlare ?

Tacksam för råd och tips !
      Hej, hur gick det med din dyvika i plast? Jag frågar därför jag är i samma sits som du med samma båt och samma usla plastdyvika. Hur fick du ut den?

mvh Anders

Kommentera

Jag tycker att en mässingsdyvika är det bästa valet. Har haft både expander och mässing och expandern har jag fått byta. Den i mässing är trevligare att ha att göra med.

Först måste du såklart kolla så den i mässing passar. Sen plockar du bort allt gammalt inkl tätningar osv. Slipar med sandpapper för att dels få slätt och dels rugga upp ytan.
        Se till att det är torrt innan du monterar. Akterspegeln kan vara fuktig eller blöt och när jag monterade min så satte jag kupévärmaren emot, fast inte för nära för då kan gelcoaten missfärgas.
        Sen la jag rejält med Sikaflex i vinkeln mellan cylindern och plattan på dyvikan och skruvade fast den. Hade även Sikaflex i skruvhålen innan jag satte i skruvarna.
        När man sen drar till den så kommer det lägga sig som ett varv med Sika runt hela dyvikan och täta.
        Lite mer jobb vid monteringen än en expanderdyvika, men när det väl är gjort så håller det bättre i längden.

Kommentera

Så rätt Raidlevel. Helt riktigt beskrivet.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
          694 svar
          199 535 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg nybörjare-igen  
          Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34