Lång eller kort rigg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lång eller kort rigg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lång eller kort rigg?

Har en gammal buster ca 4 m lång som jag ska ha motor till (vet tyvärr inte vilken buster det är). Jag har kört båten med en kortriggad och då kändes det ryckigt och som att motorn inte fick fäste. Vilket mått ska det vara i aktern för att man ska ha en kort rigg eller en lång rigg?

Ursprungligen postat av Von__H Visa inlägg
    Har en gammal buster ca 4 m lång som jag ska ha motor till (vet tyvärr inte vilken buster det är). Jag har kört båten med en kortriggad och då kändes det ryckigt och som att motorn inte fick fäste. Vilket mått ska det vara i aktern för att man ska ha en kort rigg eller en lång rigg?
    Har den gul rand på sidan så är det i den längdklassen en Sun Buster och de ska i de flesta fall ha lång rigg, har en själv som ska få ny motor till våren.

Mät avståndet från överkanten på akterspegeln där motrn hänger och ner till botten i aktern, det måttet ska motorn ha från "krokarna" som den hänger över akterspegeln med ner till kaviationsplattan (den horisontella plattan ovanför propellern) för det finns vissa Sun Buster som ska ha kort rigg men av Din beskrivning så låter det som Din inte tillhör dessa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Har den gul rand på sidan så är det i den längdklassen en Sun Buster och de ska i de flesta fall ha lång rigg, har en själv som ska få ny motor till våren.

Mät avståndet från överkanten på akterspegeln där motrn hänger och ner till botten i aktern, det måttet ska motorn ha från "krokarna" som den hänger över akterspegeln med ner till kaviationsplattan (den horisontella plattan ovanför propellern) för det finns vissa Sun Buster som ska ha kort rigg men av Din beskrivning så låter det som Din inte tillhör dessa.
      Hur stor motor rekommenderar du?

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
        kort ca 38 cm , lång ca 51 cm
        kan väll ev också vara en Buster R du har 4.15 lång om jag inte minms fel
        röd rand och styrpulpet
        Randen på sidan är grön och det finns styrpulpet. Men det står ingen beteckning på sidan som det brukar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
        10 svar
        16 038 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Classe69  
        Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49