Ryds 485 FC - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryds 485 FC

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ok, ska ta mig en titt på "pluggarna" skuffen imån.. ang självländen, prats det om att stänga den? Har inte hunnit bekanta meg så mycket med båten över huvud taget, men har sett de två självläns hålen på var sida om skrovet, men inte ngn form av skruv/plugg att sätta i. Hur stänger man självlänsen..? kanske dumma frågor, men jag har ingen som helst koll på detta, och uppskattar tipsen ska ni nveta..

/Per

Kommentera

Ursprungligen postat av Percy Visa inlägg
      Ok, ska ta mig en titt på "pluggarna" skuffen imån.. ang självländen, prats det om att stänga den? Har inte hunnit bekanta meg så mycket med båten över huvud taget, men har sett de två självläns hålen på var sida om skrovet, men inte ngn form av skruv/plugg att sätta i. Hur stänger man självlänsen..? kanske dumma frågor, men jag har ingen som helst koll på detta, och uppskattar tipsen ska ni nveta..

/Per
      Det borde sitta kulventiler alldeles innaför aktern på utloppsledningarna på självlänsarna, då vrider Du igen dessa så är det tätt och det bör/ska Du göra när Du är ute på öppet vatetn, låter knäppt men flera båtar har sjunkit pga vatteninträngning den vägen vid akterlig sjö i låg fart som trolling!!

Kommentera

Känner inte till något direkt om båten ifråga men ordet"självläns" får mej att Ryyysa
        För min del skulle jag stänga sådana finesser per omgående helst plasta igen hålen för gott och gå över till automatisk länspump.
        Har jag gjort på mitt eget projekt finns inte ett hål under relingen någonstans vatten bevakar jag och pumpar hellre ut.
        Ett gott råd som några nämnt se till att mycket noga täta skarv mellan skrov och däck samt noga kolla SAMTLIGA genomföringar till motorbrunn och alla upptänkliga ställen vatten kan komma in.
        Som sagt en generell åsikt och jag ska tillägga haft flera Ryyys inte ett skit sämre än andra båtar jag ägt! mvh och lycka till med låter som bra pris för paketet även om jag tycker den är lite kort.
        Om båten ifråga har dubbelskrov torde flytmassorna sitta runt sidorna och upp mot relingen om inte skulle den slå runt om vattenfylld alltså bör du ha tomrum under däck finns det inte någonstans att kontrollera evt. vatten nivå innifrån båten skulle jag rekommendera att installera en inspektions lucka genom däcket på lämpligt ställe, men som sagt generell åsikt känner inte till båten tillräckligt exakt.
        Och visst fan går fyrtaktare fint!
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Kan det vara olika typ av självläns...? Va faktiskt tvungen att knalla ut och inspektera hur det såg ut! Finns inte någon som helst "ventil" att stänga av länsen.
          Sitter ett "rör" på var sida, barbord och styrbord i bakre del av sittbrunnen, men dessa är rakt genomgående, och finns inte någon form av tätningsmekanism! Sitter dock en bit ovanför vattenlinjen.. kan det va så att dom ska vara öppna? Skall jag utveckla detta me en bild kanske
          Har tidigare sett detta på ryds DLI modell.. (Samma skrov).

/Per

Kommentera

/Per
            Det ska antagligen finnas två pluggar med "ring" på, leta i sidofack och stuvfack, annars skaffa.

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Det borde sitta kulventiler alldeles innaför aktern på utloppsledningarna på självlänsarna, då vrider Du igen dessa så är det tätt och det bör/ska Du göra när Du är ute på öppet vatetn, låter knäppt men flera båtar har sjunkit pga vatteninträngning den vägen vid akterlig sjö i låg fart som trolling!!
            Nja, det är ingen fara med aktersjö (eller annan sjö heller) på dessa båtar, jag tror att deras självlänsar är av typen "sluttande hål rakt ut genom sidan av skrovet", dvs inga ledningar eller ventiler. Fördelar är att det syns om/när det kommer in vatten och att vattnet inte kommer in akterifrån.
            /Magic

Kommentera

Kan det vara olika typ av självläns...? Va faktiskt tvungen att knalla ut och inspektera hur det såg ut! Finns inte någon som helst "ventil" att stänga av länsen.
              Sitter ett "rör" på var sida, barbord och styrbord i bakre del av sittbrunnen, men dessa är rakt genomgående, och finns inte någon form av tätningsmekanism! Sitter dock en bit ovanför vattenlinjen.. kan det va så att dom ska vara öppna? Skall jag utveckla detta me en bild kanske

/Per
              Vi svarade samtidigt, se mitt inlägg ovan. Och du behöver inte plasta igen hålen...
              Senast ändrad av magic; 2009-03-16, 20:17.
              /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
                Det ska antagligen finnas två pluggar med "ring" på, leta i sidofack och stuvfack, annars skaffa.

Nja, det är ingen fara med aktersjö (eller annan sjö heller) på dessa båtar, jag tror att deras självlänsar är av typen "sluttande hål rakt ut genom sidan av skrovet", dvs inga ledningar eller ventiler. Fördelar är att det syns om/när det kommer in vatten och att vattnet inte kommer in akterifrån.
                Exakt så ser det ut!
                Får se om jag hittar ngn plugg..

Kommentera

/Per
                  Ledsen om jag skrämde upp dej, båten är naturligtvis godkänd av alla myndigheter som den är, har blå skylt och allt men fakta är att om utrymmet under däck vattenfylls är din självläns av noll och intet värde, det hela bygger på att det utrymmet hålls torrt eller nästintill funkar detta är självlänsen utmärkt men då ska man också ha järnkoll på utrymmet under däck, piggen gav tips om automatisk länsning av utrymmet vilket är bra men då måste säkringar till pump respektive pump själv skötas och testas räcker med lite skit i impellern för att stoppa den faktiskt.
                  Detta är petitesser för allt normalt fiske naturligtvis men har du stängda utrymmen under däck som inte kontrolleras regelbundet och självläns bör du vara medveten om faran. mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
                    Vi svarade samtidigt, se mitt inlägg ovan. Och du behöver inte plasta igen hålen...
                    :
                    Som jag sa Magic generell åsikt gillar inte ens ordet "självläns" men på rätt byggda båtar fungerar det säkert bra! mvh spöar dej vid Landsort i maj

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                      :
                      Som jag sa Magic generell åsikt gillar inte ens ordet "självläns" men på rätt byggda båtar fungerar det säkert bra! mvh spöar dej vid Landsort i maj
                      Haha, du kan börja fiska nu så får du lite handicap...
                      /Magic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      16 002 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69